18 Reacties
3 dagen geleden
Wat voor flessen zijn het, glas of plastic? Heb je ze in de magnetron, vaatwasser gedaan? Hoe ziet het er uit?
Ik heb voor de middelste nog steeds dezelfde flessen (al zeker 1,5 jaar). Wel nieuwe spenen. Het zijn plastic flessen van Hegen maar ik heb ze nooit in de magnetron gedaan en was het af met de hand, zien er nog prima uit dus ben niet van plan om het te vervangen. Heb ivm de komst van nog een kleintje wel extra flessen en extra nieuwe speentjes gekocht.
Wist niet dat, zoals iemand hier eerder aangeeft, je na een half jaar de flessen moet vervangen, en zou ook niet goed weten waarom (behalve dat dat de fabrikant goed uitkomt 😛)
3 dagen geleden
Ik denk dat het ook wel scheelt hoe je ze gebruikt hebt. Ik gaf veel live bv en af en toe een flesje, denk dat een half jaar dan absurd snel is.
Maar als je fulltime kv geeft worden ze natuurlijk veel intensiever gebruikt, dan kan ik me dat halfjaar wel voorstellen.
En spenen zou ik sowieso nieuwe voor kopen.
3 dagen geleden
Mijn zoontje is momenteel 13 maanden en dus 16 maanden als onze dochter geboren wordt.
Ik persoonlijk durf het niet aan om de flessen nogmaals te gebruiken en zal dan voor haar ook nieuwe flessen halen.
Ik heb ze ook met de hand afgewassen en vanwege de Babybrezza geen magnetron gebruikt (zelden althans)
2 dagen geleden
Dit zou moeten kunnen, maar je moet heel goed kijken of er geen schimmel in zit. Ik wil alles ook gebruiken voor de tweede en heb bewust alle melk spullen open bewaard, dus niets met dop erop, zodat er niet per ongeluk toch nog ergens vocht in zat en dit is gaan schimmelen (wat ik heb gelezen dat vaak is gebeurd bij mensen).
2 dagen geleden
Hangt ervan af waarvan ze gemaakt zijn denk. Wij hebben glazen flessen die kun je makkelijk blijven gebruiken. Denk dat plastic flessen wel onderhevig zijn aan gebruikslijtage.
2 dagen geleden
Haha elk half jaar vervangen, dat is goed bedacht door de fabrikanten ja 😂 de spenen vervang ik wel maar de flessen zelf vervangen vind ik echt onzin. Helemaal niet duurzaam ook.
gisteren
Reactie op lollylinette
Haha elk half jaar vervangen, dat is goed bedacht door de fabrikanten ja 😂 ...
Dat zijn plastic flessen sowieso niet, maar als er mogelijk wel slijtage is (zie eerder in dit topic ook over scheurtjes en ik denk ook aan microplastic dat loslaat in de melk) dan zou ik de gezondheid van m’n baby toch belangrijker vinden.
gisteren
Reactie op EllaBellaMella
Dat zijn plastic flessen sowieso niet, maar als er mogelijk wel slijtage is ...
Ja fair, het ligt ook wel aan je gebruik natuurlijk. Ik heb een mix van glas en plastic en zette ze bijna nooit in de magnetron. En scheurtjes aan de binnenkant van de fles maak ik me ook niet druk over, want roeren met een vork oid heb ik ook nooit gedaan.
gisteren
Reactie op EllaBellaMella
Dat zijn plastic flessen sowieso niet, maar als er mogelijk wel slijtage is ...
Ik vind dit een lastige discussie. Als het om de gezondheid van je kind gaat, dan vinden we dat denk ik allemaal belangrijker. Maar de vraag is natuurlijk in hoeverre dit stomme marketing is, en of dat half jaar gebaseerd is op een levensduur van bijvoorbeeld het plastic an sich, of meer op basis van het aantal keer gebruiken dat ze verwachten dat je hebt in een half jaar (want dat maakt nogal uit als je ze maar 2x gebruikt hebt in dat half jaar). Dus ik snap de vragen wel. Ik denk dat de veiligste optie is om gewoon direct voor glas te gaan eigenlijk...
gisteren
Reactie op barbzz
Ik vind dit een lastige discussie. Als het om de gezondheid van je kind gaa ...
Glazen flessen zijn duurzamer maar ook kwetsbaarder. Ben begonnen met glazen flessen (Dr Brown en Philips). Let goed op kleine imperfecties/beschadigingen, heb een 2 flessen gehad waarbij er een miniscuul stukje van af was gebroken (moest echt heel goed kijken). Daarnaast zijn glazen flessen natuurlijk niet volledig plastic vrij (ring en speentje is meestal siliconen). Nadelen zijn ook dat het zwaarder is voor je kindje om zelf vast te houden (afhankelijk van leeftijd) en op de opvang mag je vaak geen glazen fles meegeven ivm veiligheid (kans op breken en glas op de vloer).
gisteren
Reactie op barbzz
Ik vind dit een lastige discussie. Als het om de gezondheid van je kind gaa ...
Ja precies. Ik kan me voorstellen dat als je uitgaat van 1 plastic flesje, dat 5-10 keer per dag in de magnetron gaat, waar woest roerend kunstvoeding in wordt gemixt, dat die na een half jaar wel aan vervanging toe is. Maar als dat is waar het advies op is gebaseerd dan is dat niet echt realistisch want alle kv ouders die ik ken hebben een flinke verzameling flesjes. Degene met 1 fles gebruiken die om reeds opgewarmde bv te geven. Dus ja elk half jaar vervangen vind ik wel echt gortig.
16 uur geleden
Reactie op estelerr_
Glazen flessen zijn duurzamer maar ook kwetsbaarder. Ben begonnen met glaze ...
Er zijn gelukkig al veel verschillende opties en maten om uit te kiezen. Wij hebben bijvoorbeeld bewust voor BabyQuoddle gekozen met spenen van natuurlijk rubber. Persoonlijk gaat mijn logisch vermogen heel erg in tegen het verwarmen van plastic. Dat materiaal is gewoon aan slijtage onderhevig, ook bij normaal gebruik. Als je plastic verwarmt dan komen er deeltjes vrij in voeding, niet pas na een half jaar zelfs, maar gelijk. Er zijn onderzoeken naar gedaan. Iedereen moet het uiteindelijk natuurlijk helemaal zelf weten, maar voor zowel baby als de planeet zijn glazen flessen wel echt de beste optie. (Voor op de dagopvang hadden we er een speciale hoes omheen.)