24 Reacties

3 maanden geleden

Lees graag mee!

3 maanden geleden

Hoi, Ik sport ook veel, maar ik merk dat als k te zwaar train/ fitness last van mijn onderbuik krijg… dus in pas aan in wat mij lukt en waarin ik het minste last heb. Hierover heb ik al wel wat opgezocht, je mag niet alle oefeningen doen: denk aan leg-press omdat hier de druk op je onderbuik komt. Daarbij de rechte buikspieren niet trainen omdat deze plaats moeten maken voor de kleine, als je dat wel doet heb je kans dat deze niet netjes meer terug gaan zitten na je zwangerschap. Daarbij wordt aangegeven dat je in je 1e trimester kan blijven doen wat je altijd hebt gedaan, gewoon even opletten wat je lichaam je aangeeft.

3 maanden geleden

Hallo! Ik ben ook 5 weken zwanger en doe ook al jaren 3 keer per week krachttraining en hardlopen wanneer ik er zin in heb met mijn hond. Misschien al wat te voorzichtig; Maar het hardlopen heb ik nu aangepast naar lange wandelingen, dat voelt mentaal beter omdat ik geen "fanatieke" hardloper was, meer plezier hardloper. Krachttraining doe ik geen oefeningen meer die explosief zijn of enorme druk op mijn buik geven. Ook doe ik nu mobiliteits oefeningen extra, gericht op heup/bekken (pelvic tilts, cat-cow etc.) Ik lees ook graag mee naar wat anderen doen. Groetjes!

3 maanden geleden

Ik zelf ben ook een intensieve sporter. In januari dit jaar ben ik bevallen. M’n herstel is mede daardoor super snel gegaan. In totaal 13 kg aangekomen en in de eerste week pastte ik mijn spijkerbroeken weer. Buik was na 2/3 weken helemaal plat. Ik heb tot aan week 39 volop getraind. Denk aan o.a. squaten met gewicht. Het is juist goed om sterke buikspieren te hebben tijdens je zwangerschap. Een sterke code hebben helpt dus qua herstel na de bevalling. Het is belangrijk dat je wel weet hoe en tot wanneer je welke oefeningen mag doen. Je buikspieren mag je trainen tot aan week 12. Daarna niet meer ivm kans op diastase. Daarna mag je je rechte buikspieren niet meer trainen. Zoals sit ups, planken en crunches. Ps: leg press mag gewoon. Je mag namelijk je gewone training voortzetten. Het is belangrijk dat je naar je lichaam luistert en extra water drinkt. Je kan namelijk sneller buiten adem raken. Ook is het aan te raden om wat vaker rust momenten in te lassen. Lekker rustig aan, op een goede tempo en goed blijven in en uit ademen.

3 maanden geleden

Reactie op Charcharrrr

Ik zelf ben ook een intensieve sporter. In januari dit jaar ben ik bevallen ...
Mag ik vragen hoeveel kilo jij deed leg pressen dan?

3 maanden geleden

Hoi allemaal, Ik sport zelf 3x in de week in de sportschool en ben nu 7 weken zwanger. Tot op heden gaat het gewoon prima, maar ik ga wel eea aanpassen. ik denk dat je je buikspieren juist moet blijven trainen. Ook de rechte, maar idd de manier waarop is cruciaal. Ik heb hier hele nuttige info gevonden: https://trainingformamas.nl/buikspieren-trainen-tijdens-je-zwangerschap/#:~:text=DUS%3A,ze%20vooral%20niet%20te%20zwaar Ook SterkHer op Instagram en YouTube heeft hier supernuttige en betrouwbare info over. Ze heeft al tien jaar ervaring met sporten tijdens en na de zwangerschap.

3 maanden geleden

Reactie op Ingridvb

Hoi allemaal, Ik sport zelf 3x in de week in de sportschool en ben nu 7 we ...
Waarom wordt er dan op bepaalde websites toch aangegeven of je bang gemaakt om het beter niet te doen? Ik heb altijd zwaar getraind Leg press 120 kilo Squatten 80/90 kilo Dat zal ik nu niet meer doen ondanks ik nog maar 5 weken zwanger ben… Maar wat kan je dan wel doen?

3 maanden geleden

Reactie op Ingridvb

Hoi allemaal, Ik sport zelf 3x in de week in de sportschool en ben nu 7 we ...
Dank je! Ik ga haar gelijk even volgen

3 maanden geleden

Reactie op Charcharrrr

Ik zelf ben ook een intensieve sporter. In januari dit jaar ben ik bevallen ...
Dank je! Wat fijn dat je al zo snel weer terug in shape was. Ik hoop ook dat ik tijdens mijn zwangerschap kan blijven doorsporten. Ik draag tijdens fitness geen horloge, maar misschien dat ik dat toch ga doen om mijn hartslag te kunnen monitoren..

3 maanden geleden

Ik doe ook aan kracht training ik heb vrijdag weer een meet date met m’n begeleider. Ik ga vragen of ze eventueel een aangepast schema kan maken. Wat ik nu heb gedaan is mijn training voorgezet maar met lagere gewichten. Dus meer streven naar lekker bezig zijn en in beweging zijn ipv elke week een beetje meer kg of een herhaling meer. Als er iets bijzonders uit komt ga ik het laten weten 😊

3 maanden geleden

Ze zeggen dat als je het altijd hebt gedaan, je het vaak kan blijven doen, maar gewoon licht aangepast. Maar ik zou gewoon even overleggen met je verloskundige en evt een bekken fysio oid om te kijken of dit in jouw situatie ook veilig is!

3 maanden geleden

Reactie op VerstandigeRoos575600

Waarom wordt er dan op bepaalde websites toch aangegeven of je bang gemaakt ...
Dat weet ik niet, maar ik weet wel dat ik SterkHer heel erg vertrouw. Ze heeft hier veel ervaring in en begeleid zwangere vrouwen al 10 jaar. Ik zou even naar buikspieren zoeken op haar website of haar YT. Ze legt het daar haarfijn uit. 😊

3 maanden geleden

Ik sport ook 5x per week. Ik merk dat ik steeds misselijk wordt tijdens het sporten dus doe het rustiger aan. Merkte van de week met buikspieroefeningen dat het wat zeer deed dus die sla ik even over. En de leg press sla ik over omdat ik het gewoon niet convertabel meer vind. Maar ik zit pas op de 4+1 dus zal alleen nog wel beetje gaan veranderen.

3 maanden geleden

Ik doe ook al zo’n 10 jaar aan zware krachttraining. Sinds ik zwanger ben doe ik geen pullups meer, doordat er teveel druk op de buik komt te staan. Verder doe ik nog hetzelfde, maar iets lager in gewicht. Ik focus nu vooral op goed doorademen tijdens de oefening ipv bracen (tijdens bv een squat).

3 maanden geleden

Reactie op SoepeleLibel092559

Ik doe ook al zo’n 10 jaar aan zware krachttraining. Sinds ik zwanger ben d ...
Is het bracen niet goed omdat je dan teveel druk opbouwt rond je buik? Wel even wennen om dan tijdens de oefening door te ademen! Is dit ook in het begin van de zwangerschap al beter om te doen?

3 maanden geleden

Reactie op Pebbles_1994

Is het bracen niet goed omdat je dan teveel druk opbouwt rond je buik? Wel ...
Klopt inderdaad! Het is niet goed om te adem vast te zetten voor de druk op je buik. Aan het begin zal het denk ik nog niet zo erg zijn, maar ik wil het nu vast oefenen, zodat als mijn buik gaat groeien ik automatisch goed dooradem.

3 maanden geleden

Ik doe dus 4x per week CrossFit.. ben nu 4 weken en 1 dag en ik durf eigenlijk niet te gaan CrossFitten. Zijn er mensen die dit wel doen? En positieve ervaringen mee hebben?

3 maanden geleden

Reactie op Zoë Camilla

Ik doe dus 4x per week CrossFit.. ben nu 4 weken en 1 dag en ik durf eigenl ...
Zelfde hier! Ik lees graag mee 🥰

3 maanden geleden

Reactie op debselk

Zelfde hier! Ik lees graag mee 🥰
Zo lastig.. wel wel gaan maar als het een wod is met buikspieren en veel springen kan ik weer naar huis.. ben jij tot nu toe gegaan?

3 maanden geleden

Reactie op Zoë Camilla

Zo lastig.. wel wel gaan maar als het een wod is met buikspieren en veel sp ...
Ja klopt ik ben wel gegaan, bij mij geven ze een vervangende oefening als het iets met buikspieren is