563 Reacties

2 maanden geleden

Bij mijn vorige zwangerschap heb ik het op maandag laten doen en vrijdag had ik de uitslag. Het bloed werd naar UZ Leuven gestuurd.

2 maanden geleden

Ik vind het dus super spannend, en wil hem denk ik niet doen. Niet omdat ik niet wil weten of mijn kindje gezond is, maar omdat ik super erg kan piekeren. Ik weet dat ik bij het geringste slechte nieuws al niet meer kan gaan genieten van mijn zwangerschap. Anderen die er hetzelfde over denken?

2 maanden geleden

Reactie op Jac90

Bij mijn vorige zwangerschap heb ik het op maandag laten doen en vrijdag ha ...
Oh dat is super snel! Hoe weet je waar het heen gaat of had je dat gevraagd met prikken? 鈽猴笍

2 maanden geleden

Reactie op FirstTimeAgain

Oh dat is super snel! Hoe weet je waar het heen gaat of had je dat gevraagd ...
Op het aanvraagformulier van mijn ziekenhuis stond dat.

2 maanden geleden

Reactie op Bl0em050

Ik vind het dus super spannend, en wil hem denk ik niet doen. Niet omdat ik ...
Ik heb dat zelf ook heel erg! Toen ik zwanger was van mijn zoontje heb ik het niet laten doen en ik ga het nu denk ik ook niet doen. Als ik het wel doe en er komt wel wat uit blijf ik continu stressen en ik ben ook wel wat bang voor de nevenbevingingen mocht er dus wel wat uitkomen zoals de vruchtwaterpunctie

2 maanden geleden

Reactie op Bl0em050

Ja snap ik ook heel goed, is voor iedereen een eigen afweging natuurlijk! Wij kiezen er toch voor ivm het Edwards Syndroom want zoiets meemaken zonder dat je het weet kan ik niet aan. 馃様

2 maanden geleden

Is er iemand van NL die naar Belgi毛 is gegaan om ook achter het geslacht te komen? Kan dat? En hoeveel kost dat? 馃

2 maanden geleden

Reactie op ZonovergotenVlucht866873

Is er iemand van NL die naar Belgi毛 is gegaan om ook achter het geslacht te ...
Hahahaha ik ga stuk, dat kan toch niet?! 馃槀 Las dat ze in Amerika een sneak-peek hebben dat je met een bloedtest gewoon al met 6 weken erachter kan komen. Bizar!

2 maanden geleden

Reactie op Bl0em050

Hier hetzelfde, daarom kiezen wij er voor om alleen de 13 en 20 weken echo te doen en de NIPT niet. Hier kan vaak al heel erg veel op gezien worden en onze keuze zal niet veranderen als de NIPT een negatieve uitslag zal hebben. Ik denk dat je bij jezelf moet nagaan wat je zal doen als de NIPT een negatieve uitslag heeft? Wil je dan vervolg onderzoeken? Wat ga je met de zwangerschap doen als de uitslag negatief is? De uitslag geeft ook geen 100% zekerheid maar kan wel vervelende vervolg onderzoeken met zich mee brengen als de uitslag negatief is.. Vervolg onderzoeken die ook niet volledig risicoloos zijn voor de zwangerschap. Er zijn natuurlijk heel veel verschillende meningen en opties.. Volg je eigen gevoel en geen enkele keuze is fout..! 馃尭鉂わ笍

Reactie op ZonovergotenVlucht866873

Is er iemand van NL die naar Belgi毛 is gegaan om ook achter het geslacht te ...
Dit kan, ik heb dit nagevraagd bij mijn Belgische fertiliteitskliniek, zonder aanvraag van een Belgische verloskundige/vroedvrouw kost dit 300 euro. Ik vind dit wel even teveel geld om het geslacht net even wat eerder te weten te komen, maar als je dit wilt kan dit dus. Is in Belgi毛 standaard bij de NIPT test dat het geslacht ook bepaald wordt.
Ik heb volgende week de afspraak met de verloskundigen om het over de NIPT te hebben, ik denk dat ik dan ook het formulier krijg en mag gaan prikken. Ik wil het ook zeker gaan doen.

2 maanden geleden

Ik vandaag geweest, 10+4. Vorige keer woensdag geprikt en dinsdag de uitslag. Hoop weer zo snel!

2 maanden geleden

Ik ga hem volgende week laten doen, na mn termijnecho op 10+4 . Vind het ook wat spannend, familielid in mijn directe omgeving heeft een zwangerschap afgebroken vanwege het Edwards of Pataussydroom. Maar deze spanning weegt niet op tegen het niet- weten. Een kindje met dat syndroom krijgen lijkt me 茅茅n van de ergste dingen die je kan overkomen 馃様 Maar.. laten we van het beste uitgaan 馃崁鉁笍鉂わ笍

2 maanden geleden

Reactie op Bl0em050

Ik ga hem ook niet doen om die reden!

2 maanden geleden

Ik ga het niet doen omdat het kindje hoe dan ook meer dan welkom is.

2 maanden geleden

Met mijn vorige zwangerschappen liet ik de NIPT afnemen nadat ik de 13 weken echo heb gehad. Zodat ik eerst zelf kon zien, voelen; ervaren hoe het eruit zag. Dat dit de spanning afnam. Alle echo's waren goed. Bij mijn eerste zwangerschap, mijn zoontje, kwam er na de tweede NIPT afname vermoeden Trisomie 18 het Edward Syndroom uit. Met 20 weken hebben wij een vruchtwaterpunctie ondergaan om erachter te komen dat het in de placenta zat; een moza茂ekisme. Kindje gezond, placenta minder goed functionerend. Hier hadden de verloskundigen tijdens de bevalling rekening mee moeten houden, maar hebben dat niet gedaan. Mijn zoontje is overleden. Uit onderzoeken door autopsie bleek de placenta inderdaad enige gebreken, de navelstreng te lang (60cm) en kind gezond. De zwangerschap erop met mijn dochter weer zo gedaan, maar alles was goed. Slikte die zwangerschap ook Ascal. Kreeg dit keer een geplande keizersnede op mijn verzoek. Nu ga ik het weer op dezelfde manier doen. Als bij mijn dochter. Bij het afnemen van een NIPT hoef je niet altijd de keuze te maken tussen houden of weghalen. Echter als blijkt dat er iets uit de NIPT komt, is dit +/- 90% betrouwbaar en een vlokkentest of vruchtwaterpunctie 99%. Je weet dan zeker of jouw kindje gezond is, de placenta goed functioneert en of er vervolgstappen gezet moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan extra hulpmiddelen bij de bevalling of na de geboorte; couveuse, warmtelamp, longrijping, zuurstoftank, pijnstilling, ctg, etc. Je geeft je kindje meer kans om te kunnen overleven wanneer er een afwijking wordt gevonden. De NIPT ziet meer dan de echo's. Ik vind het zielig om een kind bewust te laten lijden door het niet te doen, terwijl er een kans bestaat dat uit de NIPT naar voren kan komen of er iets gereed femaakt moet worden voor de geboorte. Iedereen zijn/ haar keuze, maar wees je dan wel bewust dat de NIPT verder gaat dan de echo's en je op deze manier jouw kind nog kan redden.

2 maanden geleden

Bij mij wordt het volgende week vrijdag geprikt! Ik duim mee voor jou!

2 maanden geleden

Ik heb vandaag de termijn echo en beslissen of we de nipt willen doen. Met onze dochter niet gedaan in vol vertrouwen en alles gelukkig ok茅. Nu toch 3,5 jaar verder misschien toch wel doen, al vind ik bij een kleine twijfel de zorgen al zo groot..

2 maanden geleden

Ik heb gisteren de termijnecho gehad en ga straks prikken voor de NIPT. Ben nu 10+4

2 maanden geleden

Vorige zwangerschap gedaan en gaan het nu weer doen. Wij zijn wat ouder en hebben al een zoon. We weten allebei wat we doen als het niet goed blijkt. In directe omgeving meegemaakt en wij kiezen ervoor om dit niet te willen voor het ongeboren kind, onze zoon en voor ons.