5 Reacties

vorig jaar
Jeetje.. dat is echt niet leuk meer.. het klinkt alsof ze op zoek is naar nabijheid? Onze dochter is ook een nachtbraker. Bij haar is 'vertrouwen' heel belangrijk: "Ga maar lekker slapen en als je morgen wakker wordt, is er weer een nieuwe dag." En "Nee, het is nu nacht, dus nu gaan we slapen". Steeds bevestigen dat de dingen een ritme hebben, dat het voorspelbaar is. Het slaapliedje van het kinderprogramma 'Casper en Emma' kan daarbij helpen.
Maar ik weet niet waarom jullie dochter het doet, of het ook om vertrouwen gaat?

vorig jaar
Ja ze vraagt inderdaad aan ons wat wij gaan doen. Tijdens halloween had ze het over monsters en heksen (daar zijn wij niet mee bezig geweest) misschien op de opvang. Heb haar uitgelegd dat die nep zijn en niet bestaan. Er gebeurt natuurlijk ook veel met het oefenen op de grote school. Ze zoekt inderdaad veel bevestiging of wij in de buurt zijn.

vorig jaar
Reactie op does81
Ja ze vraagt inderdaad aan ons wat wij gaan doen. Tijdens halloween had ze ...
Oh ja.. een hoop spannende dingen die gebeuren.. ik denk proberen om de dagen niet te spannend te maken. Lekker veel laten spelen (met poppen/tekenen/enz. om de dingen te kunnen verwerken. En.. zorgen dat je zelf overeind blijft. Slaaptekort is killing..

vorig jaar
Yep. Heel herkenbaar. Onze dochter is nu net 4 en komt sinds kort ook in ene 1 tot 3 keer per nacht met verschillende 'smoesjes'. Knuffel kwijt (die ze dan zelf achter haar bed verstopt), ze heeft een snotje of een kriebel of ze zegt gewoon dat er niks is maar dat ze ons even miste. Ze komt nooit zelf uit bed maar begint ons te roepen en gaan uiteindelijk huilen wanneer we niet reageren.
Ik ben er nu wat harder in geworden, want was voor zowel haar als ons echt vermoeiend. Letterlijk gezegd dat we nu allemaal gaan slapen en dat we niet meer komen. Na een paar huilnachten werkte uiteindelijk wel. Ze weet dat we niet meer komen. Mocht ze zelf uit bed komen, dan maken we het zo saai mogelijk voor haar zodat ze weinig baat heeft hierbij (weinig reactie, zacht/weinig praten en direct terug naar bed sturen).