9 Reacties
3 jaar geleden
Hier is ons 2e kindje inmiddels bijna 4 maanden, me oudste zoontje moest er ook aan wennen wat bij hem heel erg hielp is de 1e paar weken gewoon zijn ritme aanhouden dus naar de opvang & naar oma toe ook al was ik met verlof thuis ik weet niet of dat voor jullie een optie is? En zoveel mogelijk betrekken waar kan. Bij ons was hij er vrij snel aan gewend.
3 jaar geleden
Hoi hoi, gefeliciteerd vooral! Ja kan heftig zijn h猫. Ik ben 6 weken geleden bevallen van onze 2e. M'n dochter (2,5 jaar) is heel erg betrokken geweest bij zowel zwangerschap als bevalling, de periode daarna hebben we zo veel mogelijk samen met haar gedaan. Maar wel ongedwongen, als 't 'n verplicht nummertje word hangt er meteen een negatieve associatie aan. En dus ook aan het broertje/zusje. Nu hebben wij het geluk een dametje te hebben wat graag helpt, geduldig is en alles goed begrijpt. Maar nu ze zindelijk word 茅n haar middagdutjes eraf gaan (茅n ze dus grote zus geworden is) is 't voor haar ook pittig /frustrerend en dat wil ze nog wel eens botvieren op broerlief. Wat hier helpt is vooral zelf niet te gefrustreerd of ge毛motioneerd reageren. Als ik normaal doe, neemt zij het over, als ik er een te groot ding van maak hangt er te veel gewicht aan en dat kan ze op haar leeftijd nog geen plekje geven en gaat het mis (lees; driftbui oid). Maar het is en blijft gewoon even wennen... Het 'normaal' wat ze kende is verdwenen en komt ook niet meer terug, dat is voor ons als moeilijk te verwerken, laat staan voor zo'n kleine.. Heel veel succes gewenst! En vergeet niet te genieten 馃馃グ
3 jaar geleden
Oudste Emmely 2.5 & Jongste Jaydi van 7 februari. Emmely vindt Jaydi super leuk en lief en wil graag alles met haar doen en overal bij helpen. Soms kan dat niet en dan geven we dit ook duidelijk bij haar aan en leggen we uit waarom iets wel of niet kan. Dit snapt ze vaak wel maar vindt ze soms ook lastig en dat wordt ze een beetje boos/verdrietig als ze Jaydi bijvoorbeeld op wil tillen of bij Jaydi in de box wil. Dit is ook anders geweest Jaydi heeft de periode na de kraamweek heel veel geluid en was niet stil te krijgen toen vermoeden van koemelk allergie besproken met huisarts en dit getest door zelf geen koemelkprodudten te eten/drinken (borstvoeding) en hierdoor kregen we heel ander kindje. Deze periode vondt emmely heel lastig want er ging veel aandacht naar Jaydi en dat huilen vondt ze lastig maar we legde steeds wel uit waarom ze huilde en ze begrijpt dat dan wel goed. Nu als ik perongelijk wel iets heb gehad waar veel koemelk in zit en Jaydi heel veel huilt daarna weten we waarvan het komt en probeerde emmely dan te troosten door te vragen/zeggen Jaydi wat is er nou niet huilen je hoeft niet te huilen super lief natuurlijk. Mijn tip: probeer alles uit te leggen wat je gaat doen aan de oudste en hem/haar zoveel mogelijk waar kan te betrekken en ook te laten helpen met bijv. Luier pakken of doekjes, kleertjes uitzoeken en complimenten geven dat hij/zij goede grote broer/Zus is en dat jullie trots zijn. Hierdoor wordt een jongere kindje ook al iets leuker. Vooral niet negeren en minder aandacht geven met de kleine beetje aandacht zijn ze al tevreden waar mama is willen ze vaak ook zin in het begin en dat is heel normaal. Succes het komt echt wel goed jullie kunnen het! :)
3 jaar geleden
Allereerst gefeliciteerd!
Mijn zoontje vond zijn broertje vanaf het begin af aan fantastisch. Maar hij gedroeg zich echt als een klein monstertje. Ik vond hem in het begin echt gewoon even niet zo leuk. Ik denk na een maand of 1,5 is dit weer goed gekomen. Nu is hij weer helemaal zichzelf. Maar nu vindt hij het delen van zijn speelgoed weer erg lastig met een rond kruipend broertje 馃槀 succes!
Maar heb vertrouwen, het komt echt goed! Het is even wennen al die verdeelde aandacht!
3 jaar geleden
Mijn zoontje vond zijn broertje vanaf het begin af aan fantastisch. Maar hij gedroeg zich echt als een klein monstertje. Ik vond hem in het begin echt gewoon even niet zo leuk. Ik denk na een maand of 1,5 is dit weer goed gekomen. Nu is hij weer helemaal zichzelf. Maar nu vindt hij het delen van zijn speelgoed weer erg lastig met een rond kruipend broertje 馃槀 succes!
Maar heb vertrouwen, het komt echt goed! Het is even wennen al die verdeelde aandacht!
3 jaar geleden
Reactie op Mo8
Mijn zoontje vond zijn broertje vanaf het begin ...
Dankje! Hier idd hetzelfde, ze vindt haar zusje echt super lief en leuk. Maar haar plekje weer vinden vindt ze wel echt moeilijk. En dan is ze met vlagen echt even het meest vervelende kind ter wereld, vind ik dan, met m'n lijf vol hormonen 馃か馃槤
3 jaar geleden
Reactie op wave
Hier ging het best goed, maar nu de jongste kruipt en al het speelgoed pakt ...
Herkenbaar!
De oudste heeft na de geboorte echt wel een flinke klap gehad! Mede ook omdat ik na de geboorte een dikke week in het ziekenhuis moest blijven.
Die verlatingsangst hebben we maanden teruggezien. De eerste weken was ze extreem op papa gericht. Tegelijkertijd mooi om te zien maar het breekt ook je mama hart. Op een gegeven moment was ik de jongste de fles aan het geven, waarna de oudste uit het niets in tranen zei: maar baba nu kan ik niet met mama spelen 馃挃
Met veel positieve aandacht is ze nu enorm zorgzaam voor haar zusje. Maar die kan nu sinds een week of 2 ook goed tijgeren en gaat graag achter haar zus aan. We kunnen ze nu geen sec meer uit het oog verliezen 馃槄
De oudste duwt uit frustratie ook echt hard met beide handen tegen het hoofdje van dr zus om dr aan de kant te duwen 馃槼
Weer heel hard richten op positieve aandacht als ze lief samen of naast elkaar spelen 馃槄
3 jaar geleden
Herkenbaar!
De oudste heeft na de geboorte echt wel een flinke klap gehad! ...
Haha ja precies. We leren haar nu alternatieven: wat kun je doen als je je broertje er even niet bij wil hebben? Soms lukt het: dan roept ze ons, gaat zelf een stukje verderop spelen of haalt een ander speelgoedje voor haar broertje om hem af te leiden. En soms lukt samen spelen een klein beetje, maar dan wel ook samen met een van ons 馃グ