9 Reacties

6 maanden geleden
Ik twijfel er zelf ook over. In principe gaat ons december kind volgend jaar naar groep 3.
Cognitief zie ik nog wel dat hij het aan kan, maar hij komt nog zo vermoeid thuis, doet nog minstens 1x per week een middagdutje en twijfel ik voor de sociaal emotionele ontwikkeling of het goed is om naar 1,5 jaar kleuteren door te gaan. Het betekent ook dat ze met 11 jaar naar de middelbare gaan.
Ik moet nog even aankijken hoe hij dit schooljaar gaat doen. School kijkt vooral naar de schoolse vaardigheden.

6 maanden geleden
Bij mijn zoontje op school hebben alle ouders van herfstkinderen deze maand een gesprek op school om dit te bespreken. Ze kijken echt per kind of hij/zij er klaar voor is. Dus ik zou dit zeker met de juf/meester bespreken en je twijfels delen.

6 maanden geleden
Hier ook een gevoelig meisje, zij zit nu voor het 2e jaar in groep 1. Sowieso is dat de standaard bij ons op school, alle kinderen die na 1 oktober instromen kleuteren een jaar extra in groep 1.
Ik merk dat het haar wel goed doet. Ze hoeft nu niet meer zo tegen de grotere kindjes (voornamelijk jongens) op te boxen en durft zichzelf veel meer te uiten in de klas nu. Er zijn idd wat vriendinnetjes naar groep 2 gegaan, maar die ziet ze nog wel met buitenspelen, op de bso en op zwemles.
Mijn broertje is van 11 oktober, hij heeft destijds niet het extra kleuterjaar gedaan, maar is uiteindelijk in groep 5 blijven zitten, omdat hij zo op zijn tenen liep dat hij er helemaal overprikkeld van werd.
Op die leeftijd lijkt me dat veel lastiger, omdat je tegen die tijd echt al wel je vaste groep vriendjes hebt.
Bij de klas van mijn dochter zijn er ook meerdere kinderen van voor 1 oktober waarvan de ouders bewust hebben aangevraagd een jaar extra groep 1 te doen ten behoeve van de rust en ontwikkeling van het kind.

6 maanden geleden
Reactie op MamaBamboe
Hier ook een gevoelig meisje, zij zit nu voor het 2e jaar in groep 1. Sowie ...
'Blijven zitten ' in de kleuterklas is volgens mij het beste jaar om te blijven zitten.
Maar ik denk dat een september/oktober kind ook nog wel iets anders is dan een november/december kind. Hier op school houden ze 1 januari als grens aan.

6 maanden geleden
Reactie op ColourfulDana
'Blijven zitten ' in de kleuterklas is volgens mij het beste jaar om te bli ...
Ja mee eens. Ik denk dat het echt per kind verschilt ook, maar voor de mijne is het echt beter. Zal haar veel meer rust geven, ook op lange termijn. Bij ons zijn bijna alle september kindjes ook gebleven om het jaar extra te doen, zelfs een kindje van juni.

6 maanden geleden
Fijn om te lezen dat jullie dit herkennen. Altijd lastig waar je goed aan doet. Ik heb soms wel het idee dat school stuurt op zoveel mogelijk overgaan naar de volgende groep en daardoor het gevoel dat ik zeer goed moet beargumenteren waarom ik het niet zie zitten.
Maar 11 jaar naar de middelbare school vind ik ook heel vroeg, zeker als ze al een best gevoelig/kwetsbaar karakter hebben (huilbaby, fles weigeraar, slecht slapen en snel van de rel zijn). Ik ben ook bang dat ze daardoor bij iedere 'grote' stap in haar leven tegen dezelfde dingen aanloopt.

6 maanden geleden
Bij onze school zien ze het meer als dat hij is begonnen in 'groep 0', nu in groep 1 zit, volgend schooljaar groep 2 en dan door naar 3. Bij hoge uitzondering gaat een kindje sneller van groep 1/2 naar 3. Ik vind deze aanpak helemaal prima. Liever wat langer bij de kleuters dan de rest van zijn schoolcarrière op zijn tenen moeten lopen.

VRIEND
2 maanden geleden
Bij ons krijgen alle kindjes van september-januari een gesprek in april/mei met de docent of ze doorstromen naar groep 3 of nog een jaartje extra kleuteren.
Ons zoontje zou het cognitief denk ik wel aankunnen om naar groep 3 te gaan, vindt zelf lezen al erg leuk en lukt ook goed. Rekenen doet hij ook al heel netjes. Maar emotioneel gezien kiezen wij er denk ik toch voor om hem nog wat extra tijd te geven bij de kleuters. Hij is wel echt een streber en perfectionist, vrees dat hij dan voor zijn gevoel echt op zn tenen moet gaan lopen. Hier ook al wel gesprekken over gehad met zijn juf en zij staat hier wel achter. Ik was wel bang dat hij zich qua lezen en Rekenen enzo zich dan mssn gaat vervelen maar de juf zei ons dat we ons daar geen zorgen over moeten maken en hem dan gewoon andere taakjes geven

vorige maand
Reactie op Nienke1605
Bij ons krijgen alle kindjes van september-januari een gesprek in april/mei ...
Dit herken ik ook wel. Qua IQ red onze dochter het wel. Maar sociaal emotioneel wil ik haar graag nog wat meer laten groeien voordat ze naar groep 3 gaat. Ik heb al meerdere gesprekken met school gehad waarbij ze steeds aangeven het aan te willen kijken en nu nog geen knoop door te hakken. Het voelt alsof ik me moet onderbouwen waarom ik het wil en dat is best vermoeiend