15 Reacties
5 jaar geleden
Hier geen ipad maar sowieso heeft ze weinig interesse in telefoon/tv. Af en toe zetten we Woezel en Pip op via de tv en dan kijkt ze alleen als het intro liedje komt, daarna gaat ze weer lekker verder spelen. Ze kan zich ook heel goed zelf vermaken, het liefst met boekjes. Dus ook geen nood aan een iPad.
Heb verder niet echt tips voor je. Maar persoonlijk zou ik het nog niet doen. Eerder afleiden met boekjes, tekenen of iets wat ze even zelf kan doen als jij echt iets moet doen of even op adem wil komen. Qua afleiding voor bv nagels knippen bij dr zetten wij op YouTube kinderliedjes op.
5 jaar geleden
Mijn zoontje is altijd veel te mager geweest, mede omdat hij geen seconde kan stil zitten. We hebben ontdekt dat hij met kinderliedjes op de telefoon wel stil kan zitten en zijn mond opend om te eten.
Ja ik riep ook altijd heel hard dat mijn kind aan tafel geen filmpje zou kijken maar als dat de enige manier is om hem te laten eten?? Tja, het is niet anders......
5 jaar geleden
Reactie op Astrid Romijn
Mijn zoontje is altijd veel te mager geweest, mede omdat hij geen seconde k ...
Wij doen ook altijd eten met filmpjes, anders wil ze echt niet eten. Zij zit ook geen minuut stil en soms om haar gwn even te laten zitten en rusten doe ik ook tv/youtube aan. Ik doe het niet graag maarja.. als het niet anders kan, dan maar wel🤷🏻♀️
5 jaar geleden
Ik kan me voor je eigen gemoed voorstellen dat je er aan denkt om je kind met een scherm ziet te houden, toch raad ik het heel erg af. Kinderen moeten leren hoe zij een rol innemen in de wereld, contact maken, invloed hebben, fantasie gebruiken en zich bezig houden....leren. schermen ( tv, telefoon, tablet,etc) maken dat ze zelf weinig tot niet actief deel hoeven te nemen en hun hersens te gebruiken. Alles wat ze zien en horen wordt voorgekauwd en ze hoeven in feite alleen maar te ontvangen. Daarnaast zie je ook vaak dat kinderen afhankelijk worden van schermen om rustig te zijn. Nog even afgezien van de behoefte van ouders naar rust, zou je je kunnen afvragen of het handig is dat een kind niet of minder goed in staat is om zelf of met jou als ouder rustig te worden.
Ten slotte omgaan met schermen, je zelf begrenzen en houden aan afspraken kun je niet verwachten van jonge kinderen, of van pubers, en je zou je kunnen afvragen of je die strijd tot aan jong volwassenheid aan wil gaan. Eerst een basis leggen met gedrag, gevoel en emotie welke helpend zijn, lijkt me dan toch beter voor je kind op de lange termijn.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat je kind nooit naar een scherm mag kijken, en natuurlijk af en toe ook voor jouw rust, maar geef een kind/ peuter alsjeblieft geen eigen scherm en motiveer tot zichzelf bezig houden.
De schade nu bij deze generatie pubers en jong volwassenen is al zeer groot!
5 jaar geleden
Ik zet mijn zoontje ook vrij regelmatig even achter de tv of tablet, heb er weinig problemen mee.
Het is voor hem een van de weinige momenten dat hij stilzit en hij eet een stuk makkelijker (ik heb een slechte eter).
Zolang het niet hele dagen is en hij nog vaak zelf speelt, kan het mijn inziens geen kwaad. Het past ook gewoon binnen deze tijd.
5 jaar geleden
Reactie op KRevet
Is een kindertablet van bijvoorbeeld vtech geen oplossing. Dan kunnen je an ...
Die heeft ze met kerst gekregen in het begin speelde ze er super veel mee maar inmiddels heeft einstein door dat het geen echte is. We hebben een oplossing gevonden in de ochtend mag ze er even op en als ik ga koken. Het helpt enorm en we leven gewoon in een tijd waarin het erbij hoort. Vroeger keken wij ook hele ochtenden telekids als we weer eens te vroeg wakker waren. Ik heb nooit wat aan mijn ogen gehad. En sommige dingen voor kids zijn nog leerzaam ook.
5 jaar geleden
Ieder z’n ding uiteraard, maar hier gebruiken we regelmatig de ipad als ik eten aan het koken ben of als we ergens aan het eten zijn en ze wil er graag bij zitten, en niet meer spelen.
Ik wist toen ik 2 was hoe ik een videoband in de recorder moest doen en aan moest zetten. Ik heb een studie afgerond, geen bril en ben motorisch normaal ontwikkeld dus heb er niks aan overgehouden 😂
5 jaar geleden
Het is zo gemakkelijk om te kiezen en zo'n goede 'zoethouder', besef je wel dat het zoveel info is om te verwerken voor een kleintje.
Lees maar eens op:
https://www.opvoeden.nl/adviezen-mediagebruik-babys-5814/
Tot 2e levensjaar liever helemaal niet.
Mocht je toch kiezen voor een iPad, maak dan goed gebruik van sites als mediasmarties.nl.
Voor goede websites, apps, spelletjes, boeken. Het is een mediagids voor kinderen van 1 t/m 12 jaar, met tips voor kijken, luisteren, zoeken met en zonder scherm.
Succes met je media opvoeding ;)
5 jaar geleden
Wij doen wel een ipad maar alleen als we lang in de auto zitten. Verder niet.
5 jaar geleden
Mijn dochter geef geen ipad!
Ze kijkt in totaal 1,5 over heel de dag tv omdat ze niet lang stil kan zitten maar alsnog zou ik haar zelf weinig telefoon, iPad of iets geven. Of als ik haar haar moet doen dan kijk ze tv verder zo min mogelijk.
5 jaar geleden
Wij zetten onze zoon wel voor Ipad. Schermtijd van 1 u per dag. Soms zitten we er wel even over tijd hoor 😅. We selecteren de videos en spelletjes zorgvuldig. En zitten er meestal ook bij. We benoemen en praten samen over wat er op de Ipad te zien is. Ook motorisch spelletjes zijn fijn om te doen. Het is belangrijk hoe je het aanpakt. Ik heb kennissen die hun kind voor de Ipad zetten omdat hun kinderen anders niets willen eten. Ik zeg altijd wees lief voor jezelf en je hoeft he echt niet schuldig te voelen of schuldig te laten voelen. 👏🏻