9 Reacties
één jaar geleden
Ooh, wat jammer dat hij niet kon meegenieten. Maar hé, hier ging ook niet alles van een leien dakje, hoor. Een króóntje dragen? De horror! 😅 En hoezo moet ik kaarsen uitblazen? En taart eten? Nee, hoor!
Volgend jaar begrijpt hij het wat meer, en het jaar daarachter nog meer. Ik zou zeker niet stoppen met verjaardagsverrassingen. 🍀 Als hij niet van drukte houdt, is het natuurlijk anders. Dan kan je het misschien wat kleinschaliger of rustiger houden, maar nog steeds met cadeaus en lekker eten?
één jaar geleden
Ze begrijpen het ook gewoon nog niet heel goed. Hier vond ze het heel gezellig iedereen, maar heeft ook geen enkel kado uitgepakt gooide gewoon aan de kant. Ze probeerde gewoon elke x iemand anders mee na buiten te krijgen. Ze houd nou emaal van buiten spelen. Snap de teleurstelling je doet zo veel moeite. Maar voor wat?
één jaar geleden
Mn zoon is van 15 november. Vond er ook niet veel aan. Teveel prikkels en cadeautjes. Hij was alleen maar met de ballonnen bezig. Ik heb geen teleurstelling gevoeld ondanks dat ik ook veel moeite had gedaan. Denk dat we niet teveel moeten verwachten van een kindje van 2jaar. Ik denk juist dat dit volgend jaar beter zal gaan!
één jaar geleden
Ik denk eerder dat ze het nog niet zo goed begrijpen.
Mijn dochter word dol enthousiast van een kadootje maar uitpakken geen idee.
Kaarsjes uitblazen werd hier ook niet gedaan, ook al kan ze heel goed blazen op commando 🤭
Mijn dochter was haar eerste verjaardag ook niks, maar zag dit keer zeker meer verschil.
Ik zou er niet teveel mee gaan zitten want volgend jaar is hij vast heel anders.
Ze begrijpen het gewoon nog niet helemaal, daarom hou ik dit jaar Sinterklaas ook nog klein want merk dat ze dat ook nog niet begrijpt
één jaar geleden
Jammer dat het andersnliep dan jij had gehoopt.
Had je veel mensen uitgenodigd? Als jij normaal niet van drukte houdt is dat opv verjaardag niet opeens anders. Dat verjaardag vieren niks voor hem is lijkt mij overdreven. Maar misschien volgend jaar wel kijken of een andere manier beter bij hem past en het beeld dat jij bij zon verjaardag hevt bijdtellen. Je geeft aan dat je er veel moeite in hebt gestoken. Voor zo'n klein kind is dat vaak helemaal niet nodig. Natuurlijk ook leuk voor jezelf. Onze dochter houdt ook niet van drukte (en wij eigenlijk ook niet). Wij hebben het gevierd met beide opa's en oma's. Een taartje erbij met kaarsjes, cadeautjes en eerder die week slingers opgehangen dus daar was ze al aan gewend. Ik had het ook wel leuk gevonden met ooms tantes en neefjes en nichtjes, maar dat zou te druk voor haar worden en zouden we alleen met haar in touw zijn.
Volgend jaar zijn ze al weer een jaar ouder, snappen ze meer, praten ze meer en wordt het hopelijk wat makkelijker iets te vieren wat bij hem past.
één jaar geleden
Ze worden 2, de een zal er al heel veel van snappen en de ander niet. Wij hebben een echte druktemaker die ontzettend veel begrijpt. Al 2wk gezegd als Suze jarig is wordt ze 2. We hoefden de 2 op het laatst al niet meer te zeggen dat deed ze zelf. (Ze kan zelf ook al tot 10 tellen, maar het verschil tussen 1, 2 is het enige dat ze begrijpt.) Ze vond de enorme ballonnenboog met dierenballonnen fantastisch en cadeautjes uitpakken is haar favoriet. Maar ik ben we er wel heel erg van bewust, dat de meeste kindjes van 2jr er nog niks van begrijpen. Hier vind iedereen het zo bijzonder dat ze al zoveel begrijpt, kent en doet. Zo is ieder kindje anders. Maar we weten wel, dat ze dit hartstikke leuk vind, maar in de nachten krijgen we dit dubbel en dwars terug. Dan is ze overprikkeld en wil ze niet zo goed slapen. Vorig jaar was het hele weekend drama met slapen, dus dit jaar de visite een beetje verspreid over meerdere dagen. Zo is het ieder jaar weer een beetje uitvogelen hoe het te doen. Maar helemaal niet vieren is ook zonde. Maar een aangepaste vorm is altijd mogelijk.
één jaar geleden
Wat jammer dat het niet ging zoals je hoopte. Voor volgend jaar heb je nu wel weer nieuwe dingen geleerd. Hoeveel mensen had je uitgenodigd? Wat hier lijkt te helpen is om het in de middag te vieren en haar er niet wakker voor te maken. Ze moet dan even wennen aan een vol huis, maar kent de mensen wel goed. Ze kan dus lekker bij opa en oma knuffelen en kroelen bijvoorbeeld. De taart at ze ook niet veel van, maar omdat ze trek had wilde ze wel even zitten voor het uitblazen van de kaarsjes. We hadden ook enkel eten staan waar ze zelf ook van mocht eten.
één jaar geleden
Hier ook hoor, huilen bij kroon opzetten, geen oog voor kadotjes uitpakken, geen kaars uitblazen, geen taart gegeten,... heeft zich enorm geamuseerd met de ballonnen en pas met zijn kadotjes de dag erna als iedereen weg was. Op zijn feestje zelf heeft hij wel veel gespeeld met zijn 2 nichtjes, maar zich ook soms afgezonderd en wat alleen op de tablet gezeten. Ik denk ook dat 2 jaar wat te vroeg is om alles te beseffen. Wordt alleen maar beter.
één jaar geleden
Ik snap je heel goed! Bij 1 jaar heb ik ook alles uit de kast getrokken voor mijn zoontje zijn verjaardag. Mijn vriend en ik hadden bijna ruzie omdat ik allerlei toeters en bellen wou en het tot frustraties tussen ons kwam. En wat denk je.. hij begreep er niets van! Dat was de eerste eyeopener. Dit jaar hebben we (lees: ik) wat minder gek gedaan. Dit was beter voor onze stemming ;) mijn zoontje wil de verjaardagsmuts niet op (hebben ze op de opvang geprobeerd), taart vindt ie niet lekker en zingen hoeft al helemaal niet want dan gaat ie huilen. Bij het allerlaatste kadootje begreep ie pas hoe het werkte.
Je moet wat minder streng zijn voor jezelf en kinderen doen op deze leeftijd vaak het tegenovergestelde van wat je graag zou zien. Vaak hebben wij moeders denk ik meer het idee dat het volgens een aantal ‘regels’ moet gaan, maar worden we dan juist teleurgesteld. Ze houden ons een keiharde spiegel voor hoor, die kleintjes!
Ik (wij) heb heel erg rekening gehouden met wat mijn zoontje normaal ook fijn vindt/of juist niet. We hebben dus niet gezongen, kadootjes uitgepakt voor hem en geen taart aangeboden en dus ook geen kaarsjes uitgeblazen. Wij hebben een heel leuk feestje gehad en mijn zoontje heeft genoten.
Misschien volgend jaar het feestje wat meer afstemmen op je kindje ipv ‘hoe het moet gaan’. Hopelijk kun je zelf dan ook een beetje genieten.