26 Reacties
5 jaar geleden
Hahaha volgens mij ben je een geweldig nuchtere moeder. Volg je gevoel.... ik zou me niet kunnen bedenken waarom een kind niet aan een stukje fruit mag likken =)
5 jaar geleden
Ik denk dat het geen kwaad kan maar het is natuurlijk niet voor niks het advies om tussen 4 en 6 maanden te starten met iets anders dan melk. De darmen kunnen verder nog niets goed verwerken. Nu komen die likjes niet in de darmen terecht vermoed ik maar ik zou het zelf niet doen. Als ik mijn dochter die even oud is een lepel een stuk speelgoed of mn neus voor hou wil ze ook proeven. Ze volgt met haar ogen omdat ze nu een leeftijd heeft waarop ze verder en beter kan kijken en jou gezichtsuitdrukkingen heel interessant vind en ze wil gaan nadoen.
5 jaar geleden
De darmen zijn pas vanaf 6 maanden rijp genoeg om andere dingen te verwerken dan melk. Organisaties zoals WHO, Voedingscentrum, Unicef hebben hier adviezen over geschreven met gevolgen voor het eerder aanbieden van andere voeding.
Natuurlijk heeft iedereen het recht om anders te vinden en te doen voor zijn of haar kind.
5 jaar geleden
Wij hebben een hond en twee katten. Kan me niet voorstellen dat onze dochter nog geen haar gegeten heeft. Is vast ook tegen het advies van het Voedingscentrum in. Ik neem aan dat je niet overdrijft en het klinkt niet alsof ze de hele dag aan een appel ligt te sabbelen.
5 jaar geleden
Ze steken ook van alles in hun mond en hij likt (en kwijlt) ook (onbewust) in me nek waar me luchtje zit dus denk niet dat 't zoveel kwaad kan eerlijk gezegd.
VRIEND
5 jaar geleden
Reactie op Cooking Baby Nr3
De darmen zijn pas vanaf 6 maanden rijp genoeg om andere dingen te verwerke ...
Het gaat om een likje niet het aanbieden van voedsel dat verder in de darmen oid verwerkt moet worden. Ik zie hier zelf ook geen probleem in. In het ziekenhuis gaven ze ook steeds beetje sucrose (suikerwater) met pipetje als beetje kalmeremibg voordat ze weer bloedprikken in hiel moesten doen of infuusje (het)plaatsen. De darmpjes kunnen deze kleine hoeveelheden prima verwerken.
Dus hier likt ze ook af en toe aan fruit of ander voedsel en sowieso aan alles (knuffels, speelgoed, mijn kleren, mijn afgekoelde theeglas etc) omdat baby's nou eenmaal dingen ontdekken via de mond.
5 jaar geleden
Gisteren viel zijn speen in de ijsthee van m'n man. Nou, hop zo teruggedaan zonder te spoelen. Vond hij geweldig. Die speen ging niet meer los hoor. M'n man zei, doe nog eens. Dat heb ik niet gedaan, zit vol suiker, dus vond het ook niet raar dat hij het lekker vond.
Maar wat jij doet kan in mijn ogen geen kwaad. Het is alleen de smaak, geen voeding.
Zolang ze niet gilt of huilt omdat je verder niks geeft lijkt het mij geen kwaad kunnen.
Juist positief toch om haar zo met voeding en smaken kennis te laten maken.
5 jaar geleden
Reactie op Cooking Baby Nr3
De darmen zijn pas vanaf 6 maanden rijp genoeg om andere dingen te verwerke ...
Vanaf 4 maanden zijn de darmen al rijp om hapjes te proeven en verwerken.
Zou zelf ook niet eerder beginnen met echt proeven van een hele hap. Maar ook zeker niet pas na 6 maanden.
https://www.24baby.nl/baby/voeding/eerste-hapjes-baby/
5 jaar geleden
Reactie op Loerielaus
Vanaf 4 maanden zijn de darmen al rijp om hapjes te proeven en verwerken.
Z ...
Dit is toch echt pas rond de 6 maanden.
https://groenevrouw.nl/blog/darmrijping-eerste-hapjes-bijvoeding
5 jaar geleden
Reactie op Sam88💙
Ik lees allemaal reacties met Voedingscentrum... darmpjes kunnen het niet a ...
Dan zou ik ook toch het artikel van de groene vrouw lezen, waarvan de link hieronder is neergezet. Waarom zou je het doen. Je vindt het zelf eigenlijk het leukst. Die kleine heeft geen idee.
VRIEND
5 jaar geleden
Reactie op Hannahhhhh
Dan zou ik ook toch het artikel van de groene vrouw lezen, waarvan de link ...
Gelezen, dat gaat over darmrijping en bijvoeding en heeft helemaal niks met dit topic over een klein likje te maken 🤷🏼♀️. Maar zoals ook in het artikel staat mag iedereen lekker doen wat zij/hij wil 🙂!
5 jaar geleden
Ik denk dat ze niet echt iets binnenkrijgt van likken. Baby's ontdekken de wereld met hun mond, dus waarschijnlijk vindt ze het daarom fantastisch om te likken en sabbelen. Ik heb die van ons aan zijn rammelaar en tut laten likken om verschillende stoffen en structuren te ontdekken. Wel belangrijk om dingen goed schoon te houden 😅 maar zou het cb eens bellen om het na te vragen 😉.
5 jaar geleden
Reactie op Sam88💙
Is mij bekend maar dat is pas als je voedsel geeft onder 6 maanden en hier ...
Ik heb de opmerkingen wel gelezen binnen dit onderwerp. Echter ben ik van mening dat ook likjes van voedingsmiddelen in de darmen terecht komen. Van bijv. een peer komt toch vocht af en deze enzymen etc. Komen toch in de darmen. Het zal vast niet extreem kwaad kunnen. Maar ik snap de toegevoegde waarde niet, wanneer het nog niet hoeft en het naar mijn gevoel meer iets is wat je als ouder leuk vindt. Dat heb ik natuurlijk zelf ook. Die 6 maanden duren mij ook te lang. Ik kan niet wachten hoe ze reageert op ander voedsel dan melk. Consultatiebureau’s adviseren ook vanaf 4 maanden hapjes te geven, dit is naar mijn mening ook te vroeg. Maar goed, iedereen is daar idd natuurlijk helemaal vrij in, maar er werd gevraagd of dit mocht. Het mag natuurlijk altijd, het is jouw kind, maar ik zou het persoonlijk niet doen.