13 Reacties

2 jaar geleden

Hier ook een bezorgde moeder met de zelfde problemen en angst. Praat niet, loopt rondjes en kinderen of oudere boeien hem zo niet. Speelt hele tijd met een dekentje en zo op zichzelf.

2 jaar geleden

Ass op deze jonge leeftijd is volgens mij bijna niet te herkennen, omdat heeeeeeeel veel kindjes zo ineens meer doen of iets nog niet meer doen. Ik werk zelf in het onderwijs en heb meerdere kindjes in onze omgeving waarbij ass is vastgesteld. Alles wat ik hier lees zou ik toch echt een beetje toeschrijven aan karakter en de manier waarop ze zich ontwikkelen. Echt niet perse aan ass. Het enige dat heel erg kenmerkend is, is dat kindjes waarbij ass wordt gediagnosticeerd later, geen oogcontact maken. Ze kijken altijd een beetje over je heen of kijken weg. Maar dit doen ze dan eigenlijk als baby al. Hier wordt ook vaker niet dan wel naar de naam geluisterd en qua wijzen en brabbelen zijn het fases waarin ze het wel en niet zo vaak doet. Ik zou je nu vooral nog geen zorgen maken! Ieder kindje ontwikkelt zich op zijn/haar tempo en doet dingen wel/niet op bepaalde gemiddelde leeftijden.

2 jaar geleden

Ik kan me je zorgen voorstellen, maar probeer het nog een beetje op zijn beloop laten. Ik ben pedagoog van opleiding en werk veel met mensen en kinderen met een aan autisme verwante stoornis. Echter is de wereld voor kinderen nog zo onbegrijpelijk en zeker in de leeftijd van onze kids. Het is op dit moment nog normaal dat kinderen het ene moment andere vaardigheden laten zien dan de keer erop. Onderzoek naar ASS is op het aller vroegst pas betrouwbaar vanaf 2 jaar maar ook lang niet voor alle vormen die bestaan. Dus nogmaals ik snap je zorgen maar probeer de alarmbellen te dempen en blijf je zoontje goed in de gaten houden maar laat hem ook lekker op zijn eigen tempo de wereld ontdekken.

2 jaar geleden

Wil toch nog even iets toevoegen; Het klopt wel wat hierboven wordt gezegd, bij mijn oudste zoontje dacht ook dat die ASS had maar bleek totaal niet en was het gewoon ze karakter. Hij ontwikkelde ook beetje zoals me andere zoon waarvan dus nu ook weer begin te twijfelen en toen die naar de psz ging werd gelijk ander kindje! Dus denk dat we beide moeten aankijken nog ff.. maar snap dat heel spannend en eng is, heb dat ook nu beetje weer

2 jaar geleden

Reactie op SiemNaim

Wil toch nog even iets toevoegen; Het klopt wel wat hierboven wordt gezegd ...
Maar heeft jou zoontje ook zelfde symptomen als wat ik beschrijf? Ik snap er namelijk niks van. Waarom zou hij niet meer praten terwijl hij al zeker wel 5 woordjes kon. Ook zegt hij niks na en brabelt gewoon helemaal niet. Het is meestal zo muisstil in huis dat ik er echt down van word. Ook als ok muziek aan zet wordt er niet gedanst etc pf lastig he

2 jaar geleden

Wij zijn er ook best alert op aangezien autisme bij mij in de familie meer voorkomt (bij mijn 2 broertjes en moeder). Maar onder de 2 is daar eigenlijk nog niks nuttigs over te zeggen. En ook daarna zijn ze vaak nog erg jong voor zo’n diagnose. Onze dame is super snel, maar heeft heel lang niet op haar naam gereageerd. Echt alsof ze selectief doof was 🤷‍♀️ En bij veel andere dingen hebben we afgelopen 1,5 jaar gemerkt dat ze iets nieuws leert, het een poosje doet en daarna een hele poos niet meer en dan ineens kan ze het. Had ze ook bij zwaaien en klappen. Dat laatste heeft ze echt maanden niet gedaan en inmiddels klapt ze weer volop.

2 jaar geleden

Reactie op Ellen3

Wij zijn er ook best alert op aangezien autisme bij mij in de familie meer ...
Doet ze wel praten/brabbelen? Daar maak ik me het meest druk om. Laatste 4 maanden niks meer gehoord.. 🥲

2 jaar geleden

Reactie op angel90

Doet ze wel praten/brabbelen? Daar maak ik me het meest druk om. Laatste 4 ...
Ja ze praat inmiddels volop en zegt zelfs al zinnentjes. Maar daardoor viel het extra op dat ze geen enkele reactie gaf op haar naam. Voor nu zou ik echt nog niet teveel stressen hierover. Sommige kindjes hebben gewoon wat meer tijd nodig he. En mocht er uiteindelijk wel die diagnose komen is dat ook niet het einde van de wereld. Mijn jongste autistische broertje (17j) heeft zijn laatste vmbo examens nu net achter de rug en kijkt al mega uit naar zijn vervolgopleiding.

VRIEND

2 jaar geleden

Reactie op Ellen3

Ja ze praat inmiddels volop en zegt zelfs al zinnentjes. Maar daardoor viel ...
Ik heb paar keer opmerking mbt autisme gekregen omdat onze dochter veel op haar tenen loopt. Ik kijkt het maar lekker aan. Doen zoveel kinderen, en als ze autisme heeft dan is dat zo. Zal dan denk ik niet in zware gradatie zijn want ze kan wel contact maken, heeft nu daar alleen niet altijd zin in. Ze zegt mamma, waf, hi en da(g). Volgens cb liep ze net wat achter gemiddeld maar ze was ook prematuur. Zij maakten zich ook nog geen zorgen, elk kindje is anders. In familie komt wel autisme. Geen idee hoe ik dit los kan laten want over haar voeding kan ik me wel druk maken (en allergieen en eczeem). Maar mijn partner en ik hebbem zelf ook best wel wat aspecten uit het spectrum en daar kan je heel gelukkig mee zijn. Mijn psycholoog (ivm postnatale) depressie vroeg er laatst ook naar of ik me wel eens had laten testen. Maar ik (en mijn omgeving) ken mijn gebruiksaanwijzing nu wel redelijk dus geen behoefte aan. Als kind kan een diagnose denk ik wel veel herkenning geven. Afwachten maar hoe de kleintjes zich ontwikkelen.

2 jaar geleden

Reactie op 2020mama

Ik heb paar keer opmerking mbt autisme gekregen omdat onze dochter veel op ...
Er zijn idd zoveel kinderen die op hun tippen lopen. Dat lijkt me wat kort door de bocht.

2 jaar geleden

Oh ik kan het echt niet los laten. Begin steeds vaker opmerkingen te krijgen dat hij geen contact maakt met andere mensen en in zn eigen wereldje zit 🥲 hij toont ook totaal geen intresse in nichtjes/neefjes. Maakt wel contact met mij af en toe. Ben toch bang dat er iets is 🥲

VRIEND

2 jaar geleden

Reactie op angel90

Oh ik kan het echt niet los laten. Begin steeds vaker opmerkingen te krijge ...
Wat vervelend dat je hier zo mee zit. Anders contact opnemen met cb of huisarts. Misschien kunnen zij je helderheid bieden of dit normaal is of 'anders' of bijv een pedagoog bij juie thuis kunnen laten meekijken naar zijn gedrag.

2 jaar geleden

Reactie op 2020mama

Wat vervelend dat je hier zo mee zit. Anders contact opnemen met cb of huis ...
Dankjewel voor je reactie. Wij mogen over een paar weken bij de audiologisch centrum terecht.