8 Reacties

5 jaar geleden

Dit hebben wij ook gehad in de eerste week. Maar ook slecht drinken en levenloos, er zat toen echt weinig leven in. Best eng achteraf. Hij is toen ook geprikt en inderdaad niet te hoog. Daarna ging het ook vrij snel beter. Het trekt vanzelf weg. Is je baby wel nog levendig en drinkt hij goed? Dan zou ik me minder druk maken hoor. Veel in de buitenlucht doet ook wonderen. Vroeger zetten ze gele baby's voor het raam voor vitamine d en uv licht. Helaas komt uvlicht niet meer door de ramen van tegenwoordig heen. (Vroeger enkelglas nu dubbel, driedubbel)

5 jaar geleden

Hoi, dat is bilirubine, is heel normaal bij baby's en komt mede doordat de lever nog niet helemaal op gang is gekomen. Zolang ze goed drinken, poepen en plassen, wordt het vanzelf weer afgevoerd. De verloskundige heeft onze baby toen bij het raam in de zon gelegd, zonlicht helpt ook met de afbraak van bilirubine. Misschien kun je dat ook proberen, tot je bij de arts geweest bent? Als de bloedwaarde goed is, zou k me geen zorgen maken voorlopig en rustig afwachten wat de kinderarts zegt.

5 jaar geleden

Heel begrijpelijk dat je je zorgen maakt! Het klinkt inderdaad als een te hoog bilirubine gehalte. Zodra de baby ouder is dan 5 dagen dan is vaak het grootste gevaar geweken. Onze zoon had met 4 dagen een te hoog bilirubine gehalte en was lusteloos. Hij is toen opgenomen geweest en heeft onder een uv lamp gelegen (fototherapie). Hij ziet er nu nog wel wat geel uit, maar hij plast goed. Zolang hij goed plast is er volgens onze kinderarts niks aan de hand. De ramen van tegenwoordig (dubbel en triple glas) houden zoveel uv licht tegen dat het bijna geen zin heeft om het kind bij een raam te leggen, tenzij je enkel glas hebt. Je kan altijd even gaan wandelen met je kindje, als je dat aan durft. Dan krijgt je kindje een beetje uv licht op het huidje en dat kan al helpen. Ik ben benieuwd wat de kinderarts gaat zeggen en ik hoop voor je dat het niks ernstigs is!

5 jaar geleden

Wat vervelend. Ik zou gewoon de huisartsenpost bellen. Vooral omdat je zorgen groot zijn.

5 jaar geleden

Geef je exclusief borstvoeding? Wij hebben er hier ook een met borstmelkgeelzucht. Blijkbaar is dat een ding. Wisten wij ook niet en maakten ons ook zorgen, zeker omdat ons mannetje opgenomen was in het ziekenhuis vanwege een te hoge bilirubine waarde. De gelige kleur zit nu alleen nog in z'n gezicht. Kan met borstmelkgeelzucht tot een paar maanden duren voordat het helemaal weg is. Zolang zijn waardes goed zijn, hij goed drinkt, goed plast en niet suf is hoef je je niet druk te maken. 馃槝

5 jaar geleden

Wel laat dat je kindje geel gaat zien. Mijn oudste zag ook lang geel, maar begon op dag 3 al geel te zien en dat bleef echt tot 4-5 weken. Door de borstvoeding bleef hij langer geel en hij had een zware bevalling met vacu眉m verlossing gehad. M'n dochtertje heeft maar 2-3 dagen geel gezien. Ik zou zeggen: volg je gevoel, bel een arts als je het niet vertrouwd 馃槝

5 jaar geleden

Ons mannetje nu ruim 4 weken is ook nog steeds gelig. Op verwijzing van jeugdarts deze week ook bloed laten prikken. Bilirubine waardes waren goed. Zolang kleine alert is, goed drinkt aan de borst, goede luiers is er niks aan de hand is ons gezegd. Poep mag alle kleuren hebben behalve stopverf kleur. Dan moeten we meteen aan de bel trekken. Maar belangrijkste: je hebt een moeder gevoel dat er iets niet goed is, volg je moeder instinct en trek aan de bel.

5 jaar geleden

Hier ook een baby (2 maanden) die wat gelig blijft (te vroeg geboren en in ziekenhuis al foto therapie gehad). Extra controle op aanraden consultatie bureau, maar waardes waren gewoon goed. Ook heel alert ook en niet extreem gewoon nog beetje gelige gloed. Zo lang baby alert blijft en poep gewoon normaal van kleur blijft was het hier geen probleem.