32 Reacties

één jaar geleden

Juist om wat je zegt hebben wij onze jongste ingeschreven voor de vrije school. Ik heb al 2 oudere kinderen in het reguliere onderwijs maar het stuitte mij meermaals tegen de borst dat ze heel veel moeten op hele jonge leeftijd. Mijn zoon nu 14, was altijd wat dromerig op de basisschool wat door de leraren als lastig werd ervaren, hij paste niet in de eenheidsworst die ze wilden, en ze vonden dat we maar met m naar de huisarts moesten want er was zeker iets met m aan de hand.. puntje bij paaltje is het een hele sociale gezellige jongen die nu op de havo zit, hij deed het alleen op zijn tempo en manier. Maar elke keus die je als ouder maakt doe je met de beste bedoelingen!

één jaar geleden

Vind sowieso dat kindjes tegenwoordig veel en snel van alles moeten kunnen. Maar wij hebben hier ook een school die digitalis heet, zoals de naam zegt veel lessen op tablet/laptop. Dat willen we in elk geval niet. Verder kijk ik ook naar de grote van de school en klassen. Bij sommige viel me op dat de meeste veel meer kindjes in een klas hebben dan het gemiddelde. Wij zijn niet gelovig maar er zit hier een christelijke school die juist onder het gemiddelde de klassen gevuld heeft. En kinderen van een vriendin zitten/zaten erop (ook niet gelovig) maar zij vonden het beide een fijne school. Dus door de niet overvolle klassen is dat wel een overweging.

één jaar geleden

Reactie op Kimvg

Vind sowieso dat kindjes tegenwoordig veel en snel van alles moeten kunnen. ...
Dat is hier ook een overweging. Hier drie scholen in de buurt. Dichtstbijzijnde is gelovig. Ietsje verder zitten een openbare en gelovige direct naast elkaar. Alle 3 op prima loopafstand. Die dichtstbijzijnde heeft kleine klassen van ca 20 leerlingen. Alleen zelf slechte ervaring met de katholieke basisschool waar ik als kind op zat. Ik vind de basis van religies meekrijgen goed. Maar ik kreeg ook opmerkingen als 'waar was jij zondag' en dat is niet fijn. Ook vind ik acceptatie van oa homoseksualiteit erg belangrijk dus dat er ook diversiteit in bijv voorleesboeken zitten. Dus dan moeten we ook niet voor een school kiezen die hier een andere zienswijze in heeft. We gaan tzt in eerste instantie de openbare en die dichtstbijzijnde bezoeken.

één jaar geleden

Reactie op Roos-Roos

Dat is hier ook een overweging. Hier drie scholen in de buurt. Dichtstbijzi ...
Nee dat wil ik idd ook niet. Moet er niet ingestamd worden. Zoals ik begreep is hier grotendeels niet echt gelovig en doen ze wel 1x in de week bijbelkring. Dat vonden de kinderen die ik ken ook wel weer leuk die 'verhalen' De acceptatie moet er idd gewoon zijn. Dus ik moet ook echt even nog een rondleiding en gesprek aanvragen op de school.

één jaar geleden

Kun je ze nu al inschrijven dan?

één jaar geleden

Reactie op labelle

Vraag ik me ook af. Als je googelt staat er namelijk op de website van de Rijksoverheid dat dit pas kan vanaf 3 🤷🏼‍♀️

één jaar geleden

Reactie op labelle

Ja vanaf 2,5 a 3 jaar en sommige scholen al vanaf 2 jaar. Het is per school verschillend denk ik. En oriënteren kan altijd.

één jaar geleden

Reactie op november11

Vraag ik me ook af. Als je googelt staat er namelijk op de website van de R ...
Ik heb hier een basisschool en die zegt op hun website dat je al kan inschrijven vanaf 2. Ik gok dus dat het per school verschillend is.

één jaar geleden

Reactie op labelle

Met mijn oudste 2 heb ik ze vanaf 2,5/3 jaar ingeschreven, omdat wij nu gekozen hebben voor de vrije school werd ons op de open dag aangeraden ivm lange wachttijd zsm in te schrijven. Onze kleine was toen nog geen anderhalf.

één jaar geleden

Wij kregen een brief van de gemeente voor de oudste wanneer het moest. Die was net 2 maar voor Sem hebben we langer de tijd omdat hij in een latere maand geboren is. We hebben hier een literaire basisschool die dus veel aandacht aan lezen besteed. Wel ook tablet en programmeren maar niet voor alles gelukkig. Nu in de kleuterklas hebben ze 2 tablets voor de hele klas dus misschien 1 keer per week dat ze daar dan mee bezig is. Hoor haar we nooit over, altijd lezen of puzzelen of tekenen of de huishoek. Tot nu toe erg tevreden en Sem zal er ook heen gaan over 2 jaar

één jaar geleden

Oh jeetje. Wij zijn echt nog totaal niet bezig met basisschool. Had ook gelezen bij Rijksoverheid dat inschrijven pas vanaf 3 kon, dus dacht dat dit mooi een uitzoekklus zou worden voor future me 😬 Engels ben ik trouwens wel erg fan van, maar dat oefenen we nu ook al met haar. Deel van tv en boekjes is engels, dus zou het wel top vinden als ze dat op school ook krijgt. Maar in groep 1 moeten ze toch gewoon lekker spelen nog 🤔

één jaar geleden

Reactie op Ellen3

Oh jeetje. Wij zijn echt nog totaal niet bezig met basisschool. Had ook gel ...
Dat is blijkbaar per school verschillend. Hier heb ik er eentje en daar kan het vanaf 2 jaar al. Ik gok dan tussen de 2 en 3 jaar in dat je ze kan inschrijven. Oh wat goed! Hier kijkt ie soms ook Engelstalige filmpjes en zegt “bye bye” 😂 Eens, in groep 1 is het toch fijn als ze een beetje knutselen en Nederlandse woordjes oefenen lijkt mij?! 🤔😄

één jaar geleden

Nou ze leren al best veel vind ik. Noa is na de zomer begonnen en ze leren al cijfers en letters. Die proberen ze dan te schrijven en maken er woorden bij en knutselen de letters. En de meester zingt een liedje met de dagen van de week en dan moeten ze herkennen welke dag het is en of ze dan 1 of 2 keer naar school gaan. En dat vraagt hij dan in meerdere talen😂 maar goed het gaat dus spelenderwijs

VRIEND

9 maanden geleden

hebben jullie allemaal al gekozen? Wij hebben deze week 1 bezocht en volgende week een ander. Wordt wel puzzelen met werk en de uren 😬. Heb even stres hoe dat te gaan regelen. Want school en bso is stuk vermoeiender dan kinderopvang.

9 maanden geleden

Hier wachtlijsten voor de basisscholen.. geen plek op de bso. staat nu ingeschreven op een B keuze school.

9 maanden geleden

Reactie op 2020mama

hebben jullie allemaal al gekozen? Wij hebben deze week 1 bezocht en volgen ...
Ja al een jaar geleden en BSO ook 😄

VRIEND

9 maanden geleden

Reactie op Carly90

Ja al een jaar geleden en BSO ook 😄
mag ik vragen hoeveel dagen bso? Ik vind het lastig wat realistisch is qua vermoeidheid (zal ook moeten blijken) en icm werk.

9 maanden geleden

Reactie op 2020mama

mag ik vragen hoeveel dagen bso? Ik vind het lastig wat realistisch is qua ...
De dagen dat wij werken, dus dat is dinsdag t/m donderdag. Maandag en vrijdag zijn we vrij en dan hoeft het niet.

9 maanden geleden

Reactie op 2020mama

mag ik vragen hoeveel dagen bso? Ik vind het lastig wat realistisch is qua ...
En hoe bedoel je “qua vermoeidheid?”

9 maanden geleden

Reactie op 2020mama

hebben jullie allemaal al gekozen? Wij hebben deze week 1 bezocht en volgen ...
Yep, rondom haar derde verjaardag. voor bso houden we de twee dagen aan die ze nu ook op het kdv heeft. Wellicht dat we de eerste weken wat flexibeler doen met werk, zodat ze eerder bij ons haar verhaal over de schooldag kwijt zijn. Wordt sowieso een intensieve omslag - van 2 vermoeiends kdv-dagen naar 5 vermoeiende schooldagen. Basisschool kiezen zelf vond ik niet zo spannend (er zijn er ook maar 2) en bso-dagen hebben we snel bevestigd gekregen.