19 Reacties

4 jaar geleden

Minder druk maken om je productie en ervoor zorgen dat die ontsteking weg gaat. Heb nu voor de tweede keer een borstontsteking en si echt geen pretje! Maakte me ook zorgen om overproductie, maar belangrijker is die verstopping weg krijgen!

4 jaar geleden

Verwarm je borst met een warmwashandje voor elke voeding! Ik maak een washandje nat en doe het in de magnetron!

4 jaar geleden

Onder de warme douche de pijnlijke plekken masseren. Achterkant van elektrische tandenborstel er tegen aan houden kan ook helpen.

4 jaar geleden

Ik had ook heel vaak harde plekken en kreeg als tip van verloskundige om lechitine bij te slikken, maakt dat de melk makkelijker stroomt. Kun je kopen bij Holland and Barrett. Sindsdien geen klachten meer gehad!

4 jaar geleden

Ik heb 3 keer een ontsteking gehad en dat doet mega pijn als het echt doorzet, bij mij was het advies zoveel mogelijk proberen de baby te laten drinken omdat die het het makkelijkst leeg drinkt. Als dat niet lukt indd veel kolven. Eerst een warmtecompres erop, heel veel masseren en schudden tijdens het kolven. Wel zachtjes anders maak je de kliertjes kapot. En na die tijd een koud compres erop. En ik moest iedere 4 uur twee paracetamol. Ik zou ook echt even overleggen met je arts of verloskundige!

4 jaar geleden

Hier ook ontsteking gehad, ellende! Voor het voeden/kolven verwarmen en tijdens met elektrische tandenborstel heeft mij erg geholpen. En heb bij fysio ultrasound behandeling gehad echt super. Informeer dat evt maar is

4 jaar geleden

Mm ik kan je niet helpen qua advies over het kolven maar bij mij werkte het beste om die harde plekken weg te krijgen om een warme kip kep (soort pittenzak) er tegenaan te leggen tijdens het kolven of voeden. Dan lopen de harde plekken het beste leeg! Succes want het is mega vervelend een borstontsteking!

4 jaar geleden

Onder de douche masseren en daarna kolven. Bel ook je huisarts even. Ik moest 3x langskomen en kreeg een antibioticakuur. Ze namen het heel serieus, het kan namelijk escaleren en heel vervelend aflopen.

4 jaar geleden

Hier maar 2 weken borstvoeding gegeven en gestopt vanwege een dubbele borstontsteking... 😰 hels was het! Ook anti biotica moeten slikken. Inderdaad; warmte, elektrische tandenborstel, masseren. En kreeg ook als tip als je je kindje aanlegt met de kaak richting de harde plek dan zet hij/zij daar het meeste kracht om de verstopping er uit te krijgen. Succes en beterschap

4 jaar geleden

Overleg even met je verloskundige als dit nog mag. Mijn tips; Met je borst in een beslagkom met warm water hangen(klinkt gek en is wat onhandig, maar warm water werkt wel) daarna kolven. Onder het kolven masseren. Dit elke voeding doen, liefst om de 3uur.. Goed in de gaten houden en ik zou zelf ibuprofen en pctm gaan slikken Hopelijk is het snel opgelost. Zelf ook 2x tegen een borstontsteking aan gezeten, geen pretje!

4 jaar geleden

Jup hier ook zo een gehannes. Ik ben er klaar mee. Ik kolf vrijwel volledig om te zorgen dat ze altijd leeg zijn. Warme kruik erop voor ik ga kolven. Ik probeer het nu af te bouwen want eigenlijk wil ik niet meer. Ook drink ik 3 koppen sali thee per dag en witte kool bladeren op me borsten om de pijn te verzachten

4 jaar geleden

Ik kreeg ook het advies om de achterkant van een tandenborstel vantevoren op de harde plekken te laten trillen, het liefst warm gedoucht hebben van tevoren, maar dat is een beetje moeilijk plannen bij voeden op verzoek En wat vooral voor mij goed werktè IS hen in allerlei hoeken aanleggen. Dus met verschillende houdingen, zoals de rugbyhouding of liggend voeden. De plek waar de kin van je baby de borst raakt is de plek kant die hij het best leeg drinkt. Dus kies een houding waarbij zijn kin richting de pijnlijke plek Wijst. Dan drinkt hij het daar goed leeg. Werkt als een wonder! Eruit masseren vond ik erg moeilijk..

4 jaar geleden

Verwarm je borst voor en tijdens het voeden! Je toeschiet is beter, dus makkelijker voor je kindje in te drinken. Nakolven en masseer zacht richting de tepel om de harde plekken weg te krijgen. Bij pijn tussendoor koelen. En eventjes, tot het over is, de zere borst eerst aanbieden. Ik heb twee keer een borstontsteking gehad en ik had met deze dingen het binnen 2 dagen onder controle. Als het niet helpt, dan kan je een antibiotica kuur vragen bij de huisarts.

4 jaar geleden

Ik heb helaas een borstontsteking gehad. Wat helpt om het te verlichten: leg een warme doek op je borst of vul een handschoen met warm water en leg die er op. Als je dan wilt kolven is het goed om je borst eerst 3x naar links te draaien en dan 3x naar rechts. Als je een elektrische tandenborstel hebt zou ik die tijden het kolven gebruiken om de harde plekken er uit te masseren (vanaf je oksel naar je tepel toe) en na het kolven koelen. Je kan inlegkruisjes even inweken in water en dan invriezen. Dit verlicht de pijn na het kolven.

4 jaar geleden

Kan hij moeilijk aanhappen dat hij zo boos wordt? Mijn dochtertje kon in het begin bij mij links moeilijk aanhappen door een afgeplatte tepel en dronk daar dus minimaal uit. Ik ben toen met tepelhoedje gaan voeden. Na 3/4 weken kon ik volledig zonder. De tepel vormt nu beter.

4 jaar geleden

Wat een gedoe is het eigenlijk ook he. Hier al 2x borstontsteking gehad en 1x er tegenaan. Bij mij helpt het om eerst wat af te kolven zodat de ergste druk eraf is en de kleine dan aan die borst te leggen. Evt zorgen dat de borst warm is, dan gaat het ook makkelijker stromen. Onder hete douche de plekken los masseren (spuiten echt 8 stralen tegelijk uit dan) en daarna meteen voeden werkt ook goed hier. De harde plekken kan alleen zij goed weg krijgen bij mij 🤷‍♀️

4 jaar geleden

Ik heb ook een beginnende ontsteking gehad. Wat mij mij hielp is masseren onder een warme douche, masseren tijdens het voeden, masseren tijdens het kolven (heeft je partner ook meteen een leuke activiteit;p), koelen na het voeden/kolven. Ik legde en natte luier in de vriezer en deed deze op m'n borsten na het voeden.

4 jaar geleden

Reactie op chelle92

Ik heb helaas een borstontsteking gehad. Wat helpt om het te verlichten: le ...
Je moet sowieso wel kolven om de borstontsteking weg te krijgen. Ik kreeg toen een afbouw schema en kon er toen meer tijd tussen laten zitten

4 jaar geleden

Wat vervelend. Afgelopen week had ik ook een borstontsteking en was echt ziek daarvan. Ik heb de meiden veel aan de borst laten drinken en daarna nog gekolfd. Ik heb ook een antibiotica kuur gekregen van de ha. Door de ontsteking heb ik echt een enorme dip in de productie. Beterschap!