26 Reacties

6 jaar geleden

Ik had dat bij mn vorige zwangerschap ook toen moest ik gewoon even in t ziekenhuis laten prikken en kreeg ik het formulier van verloskundige daarvoor mee.. deze keer lukte het de verloskundige wel zelf.. weet ook niet waarom t soms beter lukt dan andere keer

6 jaar geleden

ik laat sowieso altijd prikken door een ervaren iemand.. met een kindernaaldje! wil ook nog wel eens helpen!

6 jaar geleden

Reactie op Dyane

Ik had dat bij mn vorige zwangerschap ook toen moest ik gewoon even in t zi ...
Ik ben al speciaal bij een bloedprik post geweest waar mensen de hele dag niks anders doen. En in het ziekenhuis mag volgens mijn nog niet vanwege Corona. Ga maandag na een grotere post waar meerdere prikkers zitten en anders maar met vk overleggen.

6 jaar geleden

In Friesland mag/moet het gewoon in het ziekenhuis

6 jaar geleden

Reactie op Suus1991

In Friesland mag/moet het gewoon in het ziekenhuis
Als het maandag niet lukt zal dat voor mij ook wel moeten, ben geen speldenkussen 😂

6 jaar geleden

Soms kan het ook zijn door te weinig te drinken

6 jaar geleden

Reactie op lambi

Soms kan het ook zijn door te weinig te drinken
Dankjewel voor de tip, ga proberen extra te drinken als ik maandag heen ga, hopelijk helpt dat.

6 jaar geleden

In Den Bosch gewoon in het ziekenhuis geweest bij de prikpoli. Wat kan helpen (heb zelf op prikdienst gewerkt): geef aan dat je het spannend vind, vraag om kindernaaldje en ervaren prikker. Van te voren goed drinken incl evt kopje bouillon. Door het zout krijg je wat hogere bloeddruk en wordt ader wat voller. Laat beide armen beoordelen op de vaten, dus niet af gaan op voorkeur voor rechts op links maar de prikker beide kanten goed laten bekijken. Eventueel de stuwband (elastische band om de bovenarm) wat strakker laten aantrekken ofwel iets langer om je arm laten om je ader omhoog te laten komen. Arm goed overstrekken. Zorg voor warme handen, mocht je last hebben van koude handen echt eerst even opwarmen onder de warme kraan of het vast pakken van een warm bekertje koffie/thee. Als iemand mis geprikt heeft, vraag dan of een collega het wil over doen (wij hadden protocol dat iemand niet 2x dezelfde persoon mocht prikken). Succes. Helaas is niet iedereen even goed te prikken. En prikken is ook echt een gevoelswerk. Als je eenmaal weet waar een goede ader schijnt te zitten, of degene je wel goed weet te prikken, schrijf dan op waar het was of maak nadien een foto als de pleister eraf is. Dit kan in de toekomst helpen. 🍀

6 jaar geleden

Ik werk zelf bij de anesthesie en wij worden regelmatig gevraagd moeilijk te prikken mensen te prikken. Wellicht is er iemand van de anesthesie beschikbaar ? Die beschikken ook over eventuele echo apparatuur waarmee ze de aders mooi in beeld kunnen krijgen.

6 jaar geleden

Reactie op Meez

In Den Bosch gewoon in het ziekenhuis geweest bij de prikpoli. Wat kan h ...
Het probleem is dat ik rollende aders heb, dus ze konden wel een ader vinden maar zodra de naald erin ging was hij weg. Ik geef sowieso altijd aan dat ik lastig te prikken ben, maar vandaag was wel een nieuw dieptepunt. Ik ga maandag zeker extra veel drinken.

6 jaar geleden

Reactie op LROO

Ik werk zelf bij de anesthesie en wij worden regelmatig gevraagd moeilijk t ...
Mocht het maandag bij de prikpost niet lukken ga ik vragen of ik bij het ziekenhuis kan prikken waar ze apparatuur hebben. Hopelijk lukt het maandag wel gewoon.

6 jaar geleden

Ik had exact hetzelfde probleem en ben uiteindelijk door een anesthesist geprikt met echo apparatuur erbij voor mijn NIPT. Ik moest de volgende dag terug komen vanwege maximale aantal prik pogingen bij de prikpolie. Wellicht kun je vragen of je gelijk bij de anesthesie terecht kan de volgende keer, veel succes!!

6 jaar geleden

Reactie op pcat11

Mocht het maandag bij de prikpost niet lukken ga ik vragen of ik bij het zi ...
Ik hoop dat het lukt ! Zorg inderdaad dat je voldoende water drinkt en je helemaal warm bent. Doe eventueel thuis alvast wanten aan en doe ze pas uit net voordat ze gaan prikken. Probeer ook hoe moeilijk het ook is om ontspannen te blijven. Zodra we gaan stressen willen onze vaten nog wel eens samenknijpen. Heel veel succes !

6 jaar geleden

Reactie op pcat11

Het probleem is dat ik rollende aders heb, dus ze konden wel een ader vinde ...
Maar als je benoemd dat je rollende aders hebt, kunnen ze die toch strak trekken. Vind dit echt wel heel sneu voor je 😕

6 jaar geleden

Reactie op LROO

Ik hoop dat het lukt ! Zorg inderdaad dat je voldoende water drinkt en je h ...
Dankjewel hoop het ook. Ik ben er opzich niet gestresst onder alleen een beetje spanning omdat ik nooit weet of het een goede of slechte poging gaat worden. Ze hadden trouwens de airco behoorlijk hoog in de wachtkamer dus dat heeft vast niet meegeholpen.

6 jaar geleden

Reactie op Meez

Maar als je benoemd dat je rollende aders hebt, kunnen ze die toch strak tr ...
Nou deze beide dames hadden geen idee wat ze met rollende anders moesten. Ondanks dat het beide ervaren prikkers waren die al meerdere moeilijke mensen geprikt hadden die dag. Gewoon pech gehad denk ik. Is niet de eerste keer dat ik zonder bloed wordt weggestuurd helaas.

6 jaar geleden

Reactie op Moms little one

Ik had exact hetzelfde probleem en ben uiteindelijk door een anesthesist ge ...
Dankjewel, vervelend dat je hetzelfde hebt meegemaakt. Gelukkig goed gekomen uiteindelijk, komt bij mij ook vast wel goed.

6 jaar geleden

Ik ben ook heel moeilijk te prikken. Heb in het verleden bijna wekelijks moeten prikken en daarna maandelijks vanqege medische redenen. Helaas daardoor zijn mijn aders in mijn armen bijna niet meer te vinden. Geeft dit nu vaak al aan en laat mij met een vlindernaaldje in mn hand prikken. Is iets gevoeliger maar haalt wel de stress weg van mijn armen. Was vroeger niet bang voor prikken maar door dat het door de jaren heen steeds moeilijker werd en pijnlijker vind ik het prikken nu ook niet meer zo prettig. Succes maandag!

6 jaar geleden

Bij mij is het het laatste jaar ook drama. Ze kunnen de aders gewoon niet vinden. Zomaar opeens, vroeger nooit last van gehad. Ben al een paar keer in mijn hand geprikt, maar voor de zwangerschapscontoles + NIPT was te veel bloed nodig voor in mijn hand. Uiteindelijk is het wel in een keer gelukt, maar ze zijn met 2 personen heel lang aan het voelen geweest (ook een tip, een naald met slangetje, dan is de kans kleiner dat de naald eruit gaat bij het wisselend van de buisjes, en dan moet alles weer opnieuw...)

6 jaar geleden

Zorg dat je zelf ontspannen bent. Snap dat dit misschien lastig is maar dit helpt écht. Bij mensen die bang zijn of gestresst trekken de aderen vaak samen en dan is het prikken zoveel lastiger. En kleed je warm aan. Zorg dat je armen warm zijn en je handen ook, dit zorgt ook dat de aderen beter te voelen zijn.