14 Reacties
2 jaar geleden
Wow wat verrassend en fijn! Ook ik dacht na 1 jr te stoppen maar toen was m’n zoontje steeds ziek en wilde alleen maar de borst (weigerde toen nog fles) dus dat lukte niet. Toen verrassend makkelijk kunnen afbouwen naar 2x per dag (sochtends en savonds) al kan hij overdag nog wel eens overstuur raken als hij de borst niet mag en alleen een flesje krijgt. Ik zou nu hij 1,5 jr is graag afbouwen naar alleen sochtends (en zodra hij 2 is helemaal stoppen) maar vind dit erg spannend omdat hij zo verzot is op de borst en ik vrees dat hij niet zal willen slapen zonder eerst de borst. Waardeer ons momentje samen ook wel heel erg (hij is de rest van de dag enorm actief en ondernemend dus niet knuffelig). Mis jij het? Heb je ook last van stuwing of ontstekingen?
2 jaar geleden
Ik mis het wel maar ook weer niet. Want nu ligt hij tegen mij aan, nu voelt het heel anders. Ik voel me geen speen van hem en dat is heerlijk. Ik had wel last van stuwingen. Ging iedere keer klein beetje afkolven maar de tweede dag had ik zulke harde schrijven dat deze niet weg te krijgen waren. Na 150cc afgekolfd te hebben dan ik nog steeds mega borsten en had echt last van( trillerig). Zat tegen de ontsteking aan. Ik heb hem ‘ s nachts slapend naar mij toegetrokken zodat hij ze leeg kon krijgen. Dus niet geven als hij huilt maar juist als hij slaapt. Tweede nacht ook en daarna had ik soepele borsten en niet meer aangelegd. Hij had denk ik niet gemerkt. Morgen is precies 1wk. Hij is veel rustiger, slaapt beter…. Wordt ‘s nachts 1-2x ipv 4-5. Wat een verschil. Vannacht van 1:00 tot 7:00 doorgeslapen( al 1,5j niet zo lang kunnen slapen aan een stuk door:) ) Als hij wakker wordt dan geef ik hem water maar meestal slaapt hij snel weer, max 2min wakker, meestal sneller. Vanochtend voor het eerste sinds ik gestopt was, had hij gevoeld/ gezocht naar de borst maar was niet aandringerig. . Ik dacht dat hij vergeten was.
Het was een fijne tijd, heb genoten maar ik mis dus niet, heb ook geen spijt dat ik zo lang mee door ging. Dus kijk hoe lang je daar mee wilt doorgaan. Ik had steeds uitgesteld omdat ik blijkbaar daar zelf moeite mee had. Het kind leert sneller af dan ik dacht. Veel succes en doe pas wanneer je zelf er klaar voor bent, laat je niet beïnvloeden door de omgeving.
2 jaar geleden
Ben nu bijna 1,5 wk verder en heb enorm last van stuwingen. Heb nu dat sinds 2 dg. Daarvoor soepele borsten gehad. Begon met rechts en nu ook links. Elke aanraking is pijnlijk, harde schijven te voelen. Vanochtend had linker borst zelfs gelekt, pyama was nat. Heb verder geen koorts. Heeft het zin bij de arts langs te gaan of zal ik nog afwachten? Vind zo gek dat juist 1wk na stoppen met borstvoeding begon…. Had eerder gelijk verwacht. Ik moet zeggen dat ik nog op elke huiltje toeschiet reflex heb…
2 jaar geleden
Reactie op geluk2020
Ben nu bijna 1,5 wk verder en heb enorm last van stuwingen. Heb nu dat sind ...
Iets met de hand kolven totdat het geen pijn meer doet? Ook niet meer..
Kijken of de melkproductie afneemt waardoor je met de hand hoeft af te kolven?
Anders mss huisarts of lactatiekundige even bellen.
Zou zonde zijn als je na 1,5 jaar alsnog een borstontsteking krijgt😲
2 jaar geleden
Oeh dat klinkt naar en pijnlijk!
Ik heb meerdere goede ervaringen met hulp van een lactatiekundige en zou wat advies vragen. Misschien toch kolven en in de komende tijd minder vaak en korter kolven...?
Zou zeker zonde zijn als je nu een ontsteking krijgt..
2 jaar geleden
Reactie op geluk2020
Ben nu bijna 1,5 wk verder en heb enorm last van stuwingen. Heb nu dat sind ...
Ik dacht ook als je stopt dat je ze het beste kunt leegkolven iedere keer als ze stuwen en dan word dat steeds langer ertussen
2 jaar geleden
Bedankt voor de tips. Had gisteren onder warme douche alleen gemasseerd. Omdat ik de avond ervoor met de hand had afgekolfd, kreeg het idee dat ik juist nog meer melk kreeg de volgende dag. Ook mijn linkerborst werd hard. Vanochtend werd ik wakker en mijn pyama was nat tot aan de broekrand, helemaal nat. Melk liep zelf uit vannacht. Borsten waren weer soepel en nu tegen de avond zijn ze weer vol en hard. Ik drink nu bewust minder om melkproductie tegen te gaan. Het lijkt dat ik nog twee kinderen kan voeden hahaha…. Melkfabriek wil maar niet sluiten…
2 jaar geleden
Reactie op Ellen3
Hoe gaat het nu met je?
Wat lief dat je vraagt. Inmiddels heb ik gelukkig geen stuwingen meer. Nog een kleine pijnlijke bult te voelen maar zijn zo leeg en slap nu…. Ik had wel gehoopt dat ik na de zwangerschap iets meer volume zou over houden. Maar nee hoor, is mij niet gegund… mijn zoontje slaapt nu de nachten door. Zo heerlijk. Hij was met de borst veel onrustiger, als een klokje was wakker… nu eet hij overdag ook veel meer… en als hij wakker wordt, dan nestelt hij zijn hoofd op mijn schouder en slapen we zo knuffelend verder. Zoo heerlijk…
2 jaar geleden
Reactie op geluk2020
Wat lief dat je vraagt. Inmiddels heb ik gelukkig geen stuwingen meer. Nog ...
Hmmmm, hier loop ik ook een beetje tegenaan, s nachts minstens 2 keer drinken, overdag soms ook vaak willen (als ik in de buurt ben) en maar kleine porties eten (wel veel verschillende dingen). Maar ik denk dat ik er nog niet klaar voor ben om te stoppen
2 jaar geleden
Reactie op geluk2020
Wat lief dat je vraagt. Inmiddels heb ik gelukkig geen stuwingen meer. Nog ...
Aaah dat klinkt ook wel heel erg lief, dat je knusse momenten hebt met je kleintje zonder dat de borst eraan te pas komt.
2 jaar geleden
Mijn dochter krijgt ook nog steeds borstvoeding, we zijn nuu bezig met de nachten afbouwen. Overdag gaat het prima maar de nachten zijn heel zwaar. Iemand ervaring/tips?
2 jaar geleden
Mijn dochter krijgt ook nog steeds borstvoeding, we zijn nuu bezig met de n ...
Ik had dus ook eerst overdag afgebouwd en nachten bleef hij continue sabbelen. Tepels afplakken, laten zien dat je pijn hebt en niet meer geven… heeft bij ons heel goed gewerkt… veel succes! Ik had meer moeite dan mijn kind :)
2 jaar geleden
Reactie op geluk2020
Ik had dus ook eerst overdag afgebouwd en nachten bleef hij continue sabbel ...
Hahahahaha tepels afplakken ik moest hier zo erg om lachen. Echt geniaal