292 Reacties

3 jaar geleden

Brood vanaf 4 mnd? 😱 Zal ook wel weer 'nieuw' advies zijn, maar ik weet niet beter dan vanaf 6 mnd. Sws zou ik pas brood gaan geven als ze stevig kunnen zitten. Ei en pindakaas is ook een advies van de laatste jaren, bij mijn oudste (5 jaar) was dit namelijk niet en bij de middelste (wordt in juli 3) ineens wel. Maar dat heeft te maken met het vroeg opsporen van eventuele allergie. Dat snap ik nog, maar brood ... nee, snap ik persoonlijk niet 🤷🏻‍♀️

3 jaar geleden

Brood vanaf 4 mnd? 😱 Zal ook wel weer 'nieuw' advies zijn, maar ik weet ni ...
Precies dat. De darmen zijn zo een jong nog helemaal niet "klaar" om vezels te verteren. Ik heb zelf een zoontje van 4 en die kreeg pas bruin brood na z'n eerste verjaardag. Daarvoor alleen groente, fruit en pap (naast de bv). Suiker- en vetrijke producten pas na z'n tweede verjaardag 🤷🏼‍♀️. Als je kindje twee jaar is, dan zijn de darmen pas "af"/ gerijpt.

3 jaar geleden

Reactie op charmaine90

Hoe ben je begonnen hiermee? En dan bruin brood neem ik aan?
Eerst korstjes aangeboden , en dan wou hij steeds meer. Daarna beginnen smeren erop. Hij eet het wanneer wij eten , hij zit graag bij ons en eet graag mee. Dus was brood een goede optie. Hij eet het ook heel goed, neemt er zijn tijd voor. En geen last van krampjes!🥰

3 jaar geleden

Mag dat al? Van mij is 4 maand nu.begin net met groente en fruit. Hoeveel geven jullie op een dag ?

3 jaar geleden

Ons zoontje is begin 5 maanden. Ik dacht ik begin met een paar lepeltjes groente en fruit. Dit heb ik 2x gedaan. Nu heb ik een baby die geen flesje meer wilt🙈 drama. Flesje moest ik noodzakelijk in zijn slaap geven anders was het tong tegen de lippen en hoofd schudden want meneer wilt mammam. Dus gelijk gestopt met de hapjes. Ik wacht wel totdat hij 6 maanden is..

3 jaar geleden

Reactie op ManuelaZuliani

Eerst korstjes aangeboden , en dan wou hij steeds meer. Daarna beginnen sme ...
Dan ga ik eens een kleine stukje proberen. Die van mij is bijna 5 maanden.

3 jaar geleden

Brood vanaf 4 mnd? 😱 Zal ook wel weer 'nieuw' advies zijn, maar ik weet ni ...
Het klopt dat dit door recentelijk onderzoek komt (advies van cb, Voedingscentrum). Brood gaat over glutenallergie, vandaar dat het net als met pindakaas en ei geadviseerd wordt om vrij vroeg te beginnen (om allergieën te voorkomen). Onze beide moeders hebben glutenallergie dus vandaar dat we er mee beginnen tussen 4-6mnd. Het is overigens geen must hoor, doe waar je je goed bij voelt.

3 jaar geleden

Ik lees veel tegenstrijdige dingen over brood met of zonder korst. Op voedingscentrum zeggen ze brood ZONDER korst en op 24baby ook en dan zie ik hier op het forum ook voorbij komen over eerst alleen korst🤔 Ik heb het nog niet geprobeerd maar ben wel nieuwsgierig en ook wel beetje angstig om dat te geven...veel te bang dat ze stikt 😆... ben ik de enige die bang is om het te proberen?

3 jaar geleden

Reactie op Kir123

Ik lees veel tegenstrijdige dingen over brood met of zonder korst. Op voedi ...
Yes! Vind het heel spannend... Ben ook bang dat er iets gebeurt. Het cb zei doe een stukje brood in zn wang en lees hier vanalles over korsten.. Was net blij dat ik het een beetje op een ritme had met borstvoeding en af en toe een hapje proberen.. Krijg je dit weer haha 😂

3 jaar geleden

Reactie op Mvrnaomi

Yes! Vind het heel spannend... Ben ook bang dat er iets gebeurt. Het cb zei ...
Hahaha ja inderdaad...net als je alles onder controle hebt en er een ritme inzit dan zijn ze weer toe aan wat nieuws hahahaha

3 jaar geleden

Vind brood geven best eng bij die kleintjes. Mijn jongen is nu 5mnd en vind z’n groente hapjes lekkerder dan z’n fruithapjes. Mar brood wacht ik zelf liever mee tot dat hij maand of 10 is.

3 jaar geleden

Brood wachten wij mee tot hij het zelf pakt en in de mond kan stoppen nu zou hij dat wel kunnen,maar denk niet dat hij al zo ver is. De groente en fruit hapjes gaan nu steeds beter vooral het eigen gemaakte bananen pakje valt hier goed in de smaak 😁

2 jaar geleden

Hallo allemaal, mijn zoontje is inmiddels ruim 6 maanden en eet fruit en groente als de beste. Nu zijn we begonnen met een boterhammetje. Ik heb lichtbruin brood zonder zaden en pitten en daar een beetje boter op gesmeerd daarna stukjes van maximaal 1 x 1 cm gemaakt. Hij vond het erg moeilijk dit te eten al leek hij het wel heel lekker te vinden. Maar hij kauw sabbelt het niet goed genoeg ook niet als ik het tussen zijn kaakjes stop. Moet ik iets anders doen of ik dit ook net als bij de hapjes gewoon een kwestie van oefenen en wennen voor hem?

2 jaar geleden

Ons meisje heeft donderdag voor het eerst brood op kleine stukjes zonder korst. Alleen wel langzaam beginnen. Ze vind het niet heel erg lekker

2 jaar geleden

Reactie op Colet

Hallo allemaal, mijn zoontje is inmiddels ruim 6 maanden en eet fruit en gr ...
Hoi! Dat was hier ook de eerste 2-3 keer. Daarna kreeg ze het al veel beter weg. Heb het ook een keer nat gemaakt met wat flesvoeding. Hier was het dus echt even wennen.

2 jaar geleden

Wij zijn juist begonnen met korstjes. Olivia vind brood echt heerlijk. Het leukste vindt ze als we haar een hele boterham geven. Die scheurt ze zelf in stukken en sabbelt er lekker op. Soms eet te niks, soms ineens een heel stuk. Ze krijgt trouwens donkerbruin brood met zaadjes/pitjes. Vindt ze lekkerder dan het fijn volkoren brood wat ik voor haar had gehaald 🤷‍♀️

2 jaar geleden

Wat grappig. Ik mocht pas beginnen als ze 6 maand was😅😂 maar begonnen met 4 maand omdat madam mij het eten uit mijn mond keek. Ze at gewoon brood zonder korstje en dan met jam.

2 jaar geleden

Ze krijgt hier korstjes zonder iets erop. Anders alleen boter. Ze vind het heerlijk. Hier gewoon bruinbrood met of zonder zaden.

2 jaar geleden

Met een maand of 5 mochten we van het Cb wel proberen. Ze is nu bijna 7 maanden maar gaat nog niet goed. Ze verslikt haar enorm, krijgt het moeilijk weg en hebben vandaag besloten om voorlopig links te laten liggen. We pakken het later wel op, een volkoren soepstengel daarin vind ze heerlijk.

2 jaar geleden

Reactie op Ef86

Met een maand of 5 mochten we van het Cb wel proberen. Ze is nu bijna 7 maa ...
Onze preverbale logopedist zegt dat brood eigenlijk pas vanaf een maand of 8 gegeven zou moeten worden. Iedereen natuurlijk zijn eigen keuze en je kent zelf je kindje het beste, maar ik wacht er nog rustig even mee. Heeft geen haast😁