18 Reacties

5 jaar geleden
Kwestie van contact opnemen met de kerk waar je ingeschreven bent of lid van bent.

5 jaar geleden
Reactie op Loerielaus
Kwestie van contact opnemen met de kerk waar je ingeschreven bent of lid va ...
We zijn beide momenteel niet lid van een kerk

5 jaar geleden
Wij willen ons kindje ook laten dopen. In België kun je dan gewoon contact opnemen waar je hem/haar wilt laten dopen, meestal in jouw gemeente. Daar ga je dan op gesprek ed.
Je hoeft er verder geen echte band mee te hebben, je mag je kindje ook dopen als je zelf niet gedoopt zou zijn. Meter/peter dient wel gedoopt en gevormd te zijn om het register te mogen tekenen. Indien één van de 2 dit niet is, mogen zij wel aanwezig zijn en mee doen met de doop, maar geen handtekening zetten.

5 jaar geleden
Wij gaan ons kleintje op 25 december laten dopen. Ik zelf ben katholieke opgevoed mijn man niet ( ik Belgische in het hoge noorden Groningen). Hij gaat nu elke zaterdag naar de kerk samen met mijn stiefvader om ook gedoopt te worden. Weet wel dat je beide hier in Nederland gedoopt moet zijn voordat het kindje gedoopt kan worden. In België was dat volgens mij niet zo en kan je gewoon contact opnemen met de kerk en zaken regelen. Weet niet of je van belgie of Nederland bent maar zit wel wat verschil in. ( 2 kindjes in belgie gedoopt)

5 jaar geleden
Reactie op Mamavan2jen1m
Wij gaan ons kleintje op 25 december laten dopen. Ik zelf ben katholieke op ...
Wat mooi om dat met de kerst te doen! Wij zijn wel beide gedoopt, hij katholiek (op Curaçao) en ik via de christengemeenschap, wij neigen nu naar de katholieke kerk. Dat is dus inderdaad iets om uit te zoeken. Het zal mogelijk ook verschillen om welke kerk het gaat.

5 jaar geleden
Hier sturen ze zelfs af en toe een boekje naar ons huis adres (de kerk verder iets op) sinds we hier wonen...zonder dat mijn vriend daar staat ingeschreven dus ik eens bellen/ contact op nemen met de kerk in de buurt? Wij dopen niet, ik ben zelf niet gedoopt. Mijn moeder zei altijd als je dat wil kan dat op latere leeftijd als nog maar dan mag je zelf die keuze maken. Succes!

5 jaar geleden
Reactie op Lizaem
Wat mooi om dat met de kerst te doen! Wij zijn wel beide gedoopt, hij kath ...
Ja inderdaad dat denk ik ook wel. Komt vast goed met een telefoontje was bij ons ook gelijk duidelijk wat we moesten doen. Succes en als je wilt mag je wel laten weten hoe het gegaan is. Ben wel heel benieuwd hoe dat kan verschillen.

5 jaar geleden
Reactie op Lizaem
Is dat in België zo? Ik woon in Nederland, ben niet zomaar ergens ingeschre ...
Nee, is in NL (ook?) zo, als je gedoopt bent en je niet actief hebt uitgeschreven wordt met een verhuizing automatisch je gegevens doorgegeven naar een kerk in de buurt en ben je daar in geschreven . Verschilt heel erg per kerk of je dan een blaadje van ze krijgt of niet. Mijn man was heel verbaasd toen hij bij mij kwam wonen, al 6 keer verhuisd en nooit iets gekregen en hier dus wel...

5 jaar geleden
wij zijn zelf beide met het Christelijk geloof opgevoed maar niet praktiserend. Wij hebben onze dochter destijds laten dopen. Alleen als je ieder jaar een bedrag betaalt als kerkelijke bijdrage hoef je niks te betalen voor de doop. En wij moesten dus wel een x bedrag betalen om onze dochter te laten dopen.Logisch! Bij ons kwam de pastoor ook langs om met ons door te nemen waarom wij wilde laten dopen en hoe wij het geloof mee konden geven aan onze dochter. Dat gesprek had wat ons betreft niet perse gehoeven. Maar hoort er uiteraard wel bij. Wij hebben onze dochter laten dopen om haar een geloof mee te geven. Wat ze er later zelf mee doet is aan haar. Onze zoon willen we ook laten dopen straks met dezelfde reden. Ik vond het doopboekje samenstellen met teksten die bij ons en onze dochter passen erg leuk en speciaal om te doen.

VRIEND
5 jaar geleden
Reactie op dasksideofpink
Nee, is in NL (ook?) zo, als je gedoopt bent en je niet actief hebt uitgesc ...
In sommige gemeentes komen ze zelfs langs, in andere gemeentes krijg je alleen een brief (met het verzoek of je geld wil overmaken 🤣).
Denk dat als je een kerk contact en aangeeft dat je je kind wil laten dopen, ze dat wel willen doen hoor. Ligt een beetje aan hoe ‘ouderwets’ de voorganger is natuurlijk, maar er zijn er tegenwoordig (hopelijk) best veel die niet zo naar de regeltjes kijken en blij zijn met elke aanmelding.

5 jaar geleden
Hier zijn we christelijk gereformeerd en beide bij de kerk ingeschreven.
Bij ons is het zo dat je belijdend lid (belijdenis van je geloof hebt gedaan) moet zijn als je je kind wilt laten dopen.
(Antwoord mag geven op de vragen)
Zelf ben ik belijdend lid maar mijn man alleen dooplid.
Wij hebben onze kinderen wel gedoopt en deze straks ook.
Alleen mag mijn man dan geen antw geven op de vragen.
Bij de meeste kerken hier in de buurt gaat het zo.
Maar zo in ieder geval een belletje doen, dan weet je het zeker.

5 jaar geleden
Wat mooi en goed! Mag ik vragen waarom jullie wel willen laten dopen maar tegelijkertijd niet praktiserend christelijk zijn?
Een kind laten dopen en opdragen aan God is een prachtige (eerste) stap. Maar er moet ook iets mee worden gedaan. Deze vraag zal een kerk waarschijnlijk ook aan jullie stellen.
Je belooft aan God tijdens het jawoord dat je het kind naar vermogen christelijk opvoedt en zult laten onderwijzen in de christelijke leer. Daar heb je als ouders een taak in totdat een kind dit voor zichzelf kan beslissen.
Zelf ben ik belijdend lid van een hervormde kerk. Kerkstromingen verschillen dus het is goed om je hierin te verdiepen. Neem inderdaad contact op met een kerk waarbij jullie je thuisvoelen en ga het gesprek aan! ;)

5 jaar geleden
Reactie op Mien91
Wat mooi en goed! Mag ik vragen waarom jullie wel willen laten dopen maar t ...
Ik begrijp je vraag, zal mijn best doen dat uit te leggen. Voor mij betekend mijn geloof in God/ (bescherm)engelen niet dat ik naar kerk 'moet' gaan. Ik doe mijn best een goed mens te zijn door anderen te helpen waar ik kan, verantwoording te nemen voor mijn daden, anderen te vergeven en niet te veroordelen. Onderwerpen die ook in de kerk aan bod komen, ik begrijp ook dat dit bezoek voor anderen wel heel belangrijk is. Deze waarden wil ik ook zeker meegeven aan mijn kind, maar wel op een manier die bij ons past. Ik wil graag dopen om wel die verbinding mee te geven en aan te gaan, maar ik denk dat ik mij meer verbonden voel met het spirituele dan met de kerk op zich zelf.