55 Reacties

5 jaar geleden

Soepen, salades, geitenkaas (is bijna nooit ongepasturiseerd) en daarbij: restaurants moeten een allergene lijst hebben dus als je kazen toch spannend vind kun je alles met lactose schrappen. Wat dus niet nodig is maar als je het spannend vind. En als de bediening het niet weet kun je vragen of ze even bij de keuken informeren, dit is namelijk gewoon een logische vraag en ligt niet aan jou! Gewoon buiten de deur blijven eten hoor, lekker nog even van genieten :)

5 jaar geleden

Hier heb ik echt geen problemen mee. Ik heb nog nooit iets nagevraagd en ben inmiddels 26 weken zwanger. Mijn zwager is kok en zegt dat voor toetjes etc. eigenlijk alleen gepasteuriseerd ei in restaurants wordt gebruikt. Ik eet nooit rauw vlees, maar wel gewoon een maaltijdsalade, club sandwich, wrap etc. met ei, kip en dat soort dingen. Soms zeg ik bij een bestelling met nadruk dat iets doorbakken moet zijn. Mexicaans vind ik ook erg lekker, daar kun je ook veel van eten. Succes met de zoektocht en maak het je niet te moeilijk. Geniet vooral!

5 jaar geleden

Geitenkaas kan gewoon als deze gepasteuriseerd is, ik vraag dat altijd en is meestal zo. Daarnaast zou ik niet weten wat er mis is met cheesecake, dit is namelijk gewoon gebakken. Ik merk wel dat er tijdens de zwangerschap minder keuze is, maar ik vind altijd wel wat lekkers. Ik zou ook zeggen; gewoon blijven doen en bij twijfel vragen. De app zwangerhap is hierbij ook handig.

5 jaar geleden

Eigenlijk tot op heden niet meegemaakt dat het zo'n beperkte keuze is. Maar ik ben vegetariër, dus als we ergens uit gaan dan kijken we op voorhand altijd al of er voor mij voldoende naar mn zin op de kaart staat. Enige wat ik nu extra check is geen rauwe ei (eggs benedict, huisgemaakte mayo, hemelse modder) en vraag na of er rauwmelkse kazen worden gebruikt. Moet ook wel bekennen dat we in deze corona tijd ook niet overdreven vaak uit gaan, nog geen 1× per 2 weken, waar we voorheen soms wel 2-3× per week uit gingen 😎

5 jaar geleden

O dit vind ik heel herkenbaar. Ik vind t ook niet echt leuk meer. Op vakantie was de lol er helemaal af. Zat ik aan een droge lap doorbakken vlees of voor de zoveelste keer zalm... maar ja luxeprobleem is het natuurlijk wel😉. Ik was laatst op een terras om te lunchen en kon alleen brood met kroketten kiezen terwijl ik daar niet eens van houdt. De rest was idd allemaal foute vis of rauw vlees. Zolang de kazen uit de supermarkt komen (in NL) zijn ze meestal gepasteuriseerd heb ik begrepen. Dus als ze daar hebben ingekocht zit t ook vaak goed. Mayonaise moet je ook mee uitkijken ivm rauw ei. Ik heb al een paar keer mezelf hiervan ‘gered’. Terwijl t personeel in eerste instantie dacht dat t wel goed zat, bleek t bij navragen toch met rauw ei gemaakt... dus altijd even checken als je twijfelt. Volkomen terecht!

5 jaar geleden

Dit euvel had ik ook. Als ik met vriendinnen lunch of diner dan piep ik niet. Maar als je zelf mag kiezen waar je uit eten kan... Wij waren laatst naar de Griek. Daar mag je best veel van de kaart. Je moet er wel van houden. Maar je keuze is minder beperkt.

5 jaar geleden

Ik kan je echt aanraden van tevoren even te bellen 😊 zeker omdat je nu toch overal moet reserveren. Dan is er overleg mogelijk met de keuken, en die hebben goed verstand van de allergenen lijsten en wat een zwangere dame wel of niet mag. Vaak konden wij in ons restaurant zelfs een gerecht aanbieden wat niet op de kaart stond, bijvoorbeeld een gerecht waar normaal geitenkaas in zit aanpassen naar iets anders. Mits je dan een beetje tijd hebt om dat voor te bereiden, vandaar dat bellen dan fijn is. Soms krijg je dan letterlijk de chef aan de telefoon. Erg prettig 👍🏻 Maar voel je vooral niet bezwaard! Lekker blijven gaan, het is juist zo fijn om even buiten de deur te gaan eten. Oh en nog als laatste dingetje, restaurants werken met gepasteuriseerde eiwitten en eigelen, als ze rauw gebruiken en vervolgens niet bakken of verhitten zijn ze verplicht dit op de menukaart te vermelden. Dus als er chocolademousse staat en verder niets eronder over rauw ei, dan mag je het gewoon hebben!

5 jaar geleden

Chocolademousse (of andere toetjes die je thuis met rauwe eieren maakt) is in restaurants ook niet van rauwe ei gemaakt maar van gepasteuriseerd eiwitschuim. Als je dat navraagt voor de zekerheid mag je die meestal ook gewoon. Cheesecake is verhit geweest dus mag ook (en is vaak ook niet van rauwe kazen gemaakt), geitenkaas in Nederland is in de meeste gevallen ook veilig.

5 jaar geleden

Bij t zusje heb je een zwangerenkaart🤣✌heel handig

5 jaar geleden

Haha ik snap wat je bedoelt. Waren een paar dagen weg en soms mag je gewoon geen 1 voorgerecht hebben, behalve de soep of vega 😅 ik haal er veel minder lol uit nu, dus ga nog weinig uiteten. Overigens vraag ik altijd gewoon na, tot nu toe kon ik in elk restaurant gewoon de kazen en toetjes eten.

5 jaar geleden

Ik ervaar dus het tegenovergestelde... Laatst heerlijk en luxe buiten de deur gegeten, al het personeel was keurig bereid mee te denken in veel dingen en wisten veel informatie over alle te serveren eten te vertellen. Zelfs de patta negra was veilig op navragen, kregen o.a. bitterballetjes als amuse met chorizo en eentje met gamba’s die verhit waren en als hoofdgerecht zalm die ze speciaal warm gerookt hadden en nogmaals verhit. Alles was prima! Vandaag de dag zijn er zóveel vragen over voedsel in verband met allergenen/toleranties dat ze naar mijn idee echt wel met je meedenken: soms knutselen ze iets voor je in elkaar wat niet eens op de kaart staat! Anders van te voren even raadplegen middels een telefoontje of het preggie proof is of gewoon als de bediening aan tafel komt.

5 jaar geleden

Ik ervaar dus het tegenovergestelde... Laatst heerlijk en luxe buiten de d ...
Is ook mijn ervaring, zeg er steeds bij hamburgers bij dat ze doorbakken moeten zijn, de ene keer dat ik het vergeet, bij een food truck nota bene! Zeggen ze zelf, onze burgers zijn meestal nog wat rood van binnen, moet hij voor jou doorbakken? Echt super!

5 jaar geleden

Herkenbaar 😅😅

5 jaar geleden

Ik ervaar het ook anders, vind de keuze die er is meestal wel prima, ja er vallen inderdaad wat keuzes af, maar er blijft ook genoeg over. Daarnaast al meerdere keren, bij verschillende restaurants meegemaakt dat de bediening zelf aangeeft de keuken in te lichten, zonder dat ik zelf aangeef wanneer ze zien/merken dat je zwanger bent. Het enige waar ik tegenaan loop is dat veel lunch gerechten geserveerd worden met rauwe kiemgroente, dus dit geef ik nu wel altijd aan.

5 jaar geleden

Ik merk wel dat er inderdaad minder keuze is. ik gebruik vaak de ZwangerHap app om te checken en bij kazen in koude gerechten vraag ik het na en als de bediening het niet weet vragen ze het aan de keuken. In warme gerechten uit de oven bijv wordt het voldoende verhit. Verder ga ik er vanuit dat salades enz gewassen worden want dat zou ik ook verwachten als ik niet zwanger was geweest 😬. En meestal kies ik voor de vegetarische maaltijden, garnalen of kip omdat je dan niet zit te kutten met vlees wat per ongeluk toch nog rozig kan zijn 🤭 sausjes vraag ik ook na bij twijfel. Heb nog geen gekke reacties gehad van personeel en krijg altijd wat ik vraag (bijv ei goed doorbakken)

5 jaar geleden

Mag je geen cheesecake? Ik heb er deze zwangerschap al aardig wat verslonden op terrasjes en restaurant😱 niet 1 sec bij stil gestaan, t zelfde als met mayo, niet dat ik dat veel eet maar wel es gedaan in restaurant 😅

5 jaar geleden

Ingewikkeld vind ik het niet, maar de keuze is inderdaad wel heel beperkt. Nou eet ik ook geen vis, dus ik maak de keuze ook beperkt. Tot nu toe wel altijd iets gevonden wat ik kan eten, inderdaad kroketten of saté ofzo. Ach, als dit m’n enige probleem is dan ben ik een rijk persoon toch :-) Ik lees een paar keer hieronder dat restaurants altijd werken met gepasteuriseerde eiwitten of eigeel en dat ze dit anders moeten aangeven. Dat is in de theorie misschien het geval, maar in de praktijk helaas niet. Mijn broertje is ook kok en een tijd terug vroeg ik het bij een restaurant waar hij bij was. Hij gaf hetzelfde aan als hieronder is aangegeven en viel dan ook zowat van zijn stoel van verbazing toen het antwoord was dat er rauw eigeel in de mayo zat. Het kan dus wel degelijk, dat een restaurant afwijkende keuzes maakt. Maar gewoon even vragen, dat vinden ze echt geen probleem hoor! En als ze het wel vervelend vinden dat je het vraagt, dan weet je dat je daar nooit meer hoeft te eten 😉

5 jaar geleden

Vind het zelf nog wel meevallen ook qua keuze, ligt er misschien aan waar je komt. Heb 1x niet gevraagd en toen bleek achteraf dat de brie van rauwmelkse kaas was helaas, maar als je een keer iets eet wat eigenlijk niet mag is het echt geen ramp hoor. Niet overdrijven met rauwe vis of vlees, of bakken filet americain gaan wegwerken, maar kan echt niet zomaar kwaad.

5 jaar geleden

Reactie op Thereforyou

Vind het zelf nog wel meevallen ook qua keuze, ligt er misschien aan waar j ...
Dit is niet helemaal waar, in rauw vlees/vis of rauwe melkproducten hoeft maar 1 keer toevallig listeria of toxoplasmose te zitten en het kan verkeerd aflopen. Het gaat er niet om hoeveel je daarvan eet, het gaat erom of het erin zit of niet en dat kan bij 1 hap al het geval zijn. Salmonella in bijv rauw ei is iets minder gevaarlijk (alleen erg vervelend voor jezelf maar over het algemeen niet zo gevaarlijk voor de baby). Als het gaat om dingen als roofvis, roken, een glas wijn.. ja die dingen zijn bij 1 keer niet gelijk gevaarlijk. Daar is sprake van een opstapel effect. Maar zoals ik al zei, bij rauw vlees/vis en rauwe melkproducten kan wel degelijk in 1 keer verkeerd aflopen dus zou ermee oppassen.

5 jaar geleden

Wij gingen laatst uit eten bij een all you can eat wok restaurant, is erg goed bevallen! Nog steeds voldoende keus 😊