3 Reacties
VRIEND
7 maanden geleden
Ik liet dit mijn man lezen en hij dacht dat ik dit over onze dochter had geschreven. Onze temperamentvolle meid heeft precies dit. Het boek 'hooggevoelig kind met sterke wil' gaf ook veel herkenning.
Mijn mening op 'is dit normaal kleutergedrag', nee in de mate dat jou zoon en mijn dochter heeft is dat geen gemiddeld gezien gedrag. Want ik neem aan gezien jou radeloosheid dat dit aan de orde van de dag is en niet een sporadische bui.
Wij hebben via cb verwijzing naar pedagoog gekregen. Na meerdere intake gespreken is behandelplan opgesteld. Helaas toen on hold gegaan omdat mijn man eind 2024 ernstig ziek werd (uit niks 2 soorten kanker, operstie en chemo traject). Wat natuurlijk ook extra effect op dochter heeft en alles op standje overleven stond. Voor mijn man letterlijk en voor mij alle ballen verder in luht te houden.
Maar zat er gister aan re denken toch weer contact op te nemen. Afgelopen avonden is het steeds weer prijs. Moet dit moet dat, moet zus moet zo (niet alleen over zich zelf maar ook wie waar zit bijv). En als het niet gaat zoals ze wil dan ontploft ze regelmatig. Slaan, schoppen, sinds kort ook spugen. Roepen 'jij moet weg uit dit huis ik ga naar een andere mamma'. Laatst stond ze met plantenpit in hand die ik op tijd kon redden maar knuffels of andere zaken die ze te pakken gaan vliegen dan door de lucht. Op zoek moment is ze ook niet aanspreekbaar. Is.uit laten razen, waar nodig begrenzen en waar nodig even alleen laten, maar als ze 30x naar die bloempot loopt is het dus ook 30x spartelen en slaand kind daar weghalen.
We gaan meestal naar de gang waar ze op de trap kan zitten. En probeer aan te voelen wanneer ik daar samen met haar (al dan niet in soort van houdgreep/sterke knuffel) ga zitten of haar alleen laat en soms staat ik even met voet voor de deur omdat ze moet uitrazen. Ik probeer het rustig door te gaan en te zien dat ze het even grandioos moeilijk heeft in haar hoofd. Maar soms ben ik er even klaar mee en wordt ik wel boos of geftusteeerd/geïrriteerd.
Het is doodvermoeiend en kost bakken energie.
Vind het ook moedeloos omdat ze altijd zo is geweest vanaf geboorte en ik dus niks kan met 'het is een fase', nee dit is haar karakter. Maar ze wordt wel sterker fysiek/verbaal en nog geen manier gevonden hoe zij dit beter kan reguleren.
Koppigheid heeft ze overigens niet van een vreemde, mijn man kan ook zwart/wit zijn. Maar als volwassenen is daar beter mee om te gaan dan met kleuter.
Mogelijk is sprake van autisme. Maar los van of er sprake is van label en welke blijft het zoeken hoe hier mee om te gaan.
Is lang berricht geworden zonder tips. Maar gedeelde smart is halve smart, je bent niet de enige. En dat heeft niks te maken met slecht opvoeden/niet consequent zijn/geen grenzen stellen, maar met een koppie dat net wat anders werkt dan gemiddeld en waar we geen handleiding van hebben.
5 maanden geleden
Hier ook een zoontje met zelfde gedrag.. wij hebben onderzoeken gehad op hoogbegaafdheid en autisme, adhd is pas mogelijk als ze wat ouder zijn.. autisme is grote verdenking op en krijgen naar alle waarschijnlijkheid vandaag te horen of het wel/niet zo is.
Verder boeit me dat niet zoveel maar weet je wel waar bepaald gedrag vandaan kan komen en kan je gerichter aansturen en helpen.
Wij willen vragen voor een emotieregulatie therapie voor hem.
Ook gebruik ik sinds deze week een time timer als hij op de trap moet gaan zitten, dan ziet hij hoelang het duurt. Lijkt te werken.
Als school straks weer begint wil ik hem ook gaan inzetten met aankleden, dat hij ziet hoelang hij nog heeft.
Probeer positief gedrag te benoemen,
ik probeer ook vaak te vragen mag je slaan? Wat mag wel, dat 1000x per dag maar hoop dat hij het dan een keer opslaat
4 maanden geleden
Hier ook een pittig meisje die graag haar zin wil hebben. We proberen positief te benaderen enz. Ja is ja en nee is nee. Nu agenda gekocht om alles meer overzicht in alles voor haar te krijgen.
Hier vorig jaar 4 mensen weg moeten brengen oa haar beide opa's en dus ook 2 huizen waar ze niet meer heen kan. Werkt niet mee. Veel te verwerken. Wel hulp zoekend maar nog niet het juiste gevonden.
Owja en als ze moe is of overprikkeld ppff..
Praat waarom doe je dit wat vind je zelf , denk even na wat je doet. Dit kan je beste doen als de woede is gezakt dan kan de boodschap binnenkomen. Succes.