15 Reacties

2 jaar geleden

Dax fladdert ook met zijn handjes. Vooral als hij aan tafel zit. Ik denk dat je het vooral pas later zal merken. Kleine kinderen gaan nu eenmaal het beste op gewoonten. Daarnaast is de motoriek nu nog volop in ontwikkeling. Mijn neefje lijkt autisme te hebben. Hij laat vooral driftbuien zien rondom drukke dagen (feestdagen, verjaardagen), bij veranderingen (scholen dicht, vakantie, niet naar zwemles kunnen) en als prikkels hem te veel worden trekt hij zich terug en soms komt hij daarna tot uitbarsting.

2 jaar geleden

Autisme op zo'n jonge leeftijd is heel lastig vast te stellen. Kindjes met autisme kijken je vaak niet vol in de ogen aan. Maar fladderen heb ik nooit zo als symptoom van autisme gezien. Wisselen in ritme is dan wel heel erg kenmerkend.

2 jaar geleden

Ik denk dat veel kleine kinderen fladderen met de handen bij bepaalde emoties. Ik zou me er niet teveel zorgen om maken maar lekker genieten van je zoon. Ik had dit ook bij mijn oudste dochter en hoe meer ik me er zorgen over maakte hoe meer ik ging zien. En kon dan soms niet goed genieten. Ze is nu een heel sociaal meisje.

2 jaar geleden

Fladderen komt vaker voor bij jonge kinderen. Soms als iets spannend is, soms geeft het juist rust. Kinderen onder de 4 jaar krijgen bijna nooit de diagnose autisme, dit omdat sommige kenmerken (zoals fladderen, wegkijken, op tenen lopen enz) vaker voorkomen bij jonge kinderen, maar ook weer overgaan. Kortom, je kunt er nu nog niet zoveel over zeggen.. Mijn mamahart snapt je wel helemaal, maar het zegt nu nog niks ❤

2 jaar geleden

Mijn dochtertje fladdert ook bij enthousiasme. Ik werk als pedagogisch hulpverlener, vaak zie je autisme bij zulke jonge kinderen eerder in de wederkerigheid, spiegelen, emoties...

2 jaar geleden

Hier fladdert ze ook als ze heel blij is 😁

2 jaar geleden

Mijn zoon van nu 12 jaar heeft de diagnose ass de dingen die heel hard naar boven kwamen wat anders was zijn -Hij kon alleen opgepakt worden door mij of mijn mama -Verandering van voeding was een ramp van borst naar fles naar papjes naar stukjes -Hij keek nooit naar mijn gezicht -Heel bizar stappen in de ontwikkeling -Heeft nooit gerold heeft nooit gekropen -Speelde altijd met doosjes in en uit pakken -Was heel vlug in zijn taal maar begreep ze in tegenstelling niet -was altijd aan het sorteren. Het is niet zomaar alleen fladderen wat maakt dat ze ass hebben. Jouw zoontje laat namelijk iets heel moois zien wat met kinderen met ass bijna altijd ontbreekt. En dat is dat hij jou opzoekt. Dit heeft mijn zoon nooit gedaan en doet hij nog steeds niet. Alleen functioneel zoekt hij mij op als hij iets gedaan wil hebben. Maar als jij als mama voelt dat het niet klopt is het wel vaak zo. Maar om je gerust te stellen heb ik dit toch even beschreven.

2 jaar geleden

Reactie op lambi

Mijn zoon van nu 12 jaar heeft de diagnose ass de dingen die heel hard naar ...
Dankjewel voor je berichtje. Ja, hij zoekt mij ook op en is erg enthousiast. Levi is wel moeilijk geweest met structuur in zijn eten. Maar dat is nu weer oke. Hij kijkt veel naar wat er om hem heen is en zoekt mij ook op. En is blij dat hij me heeft gevonden. Hij houdt erg van zijn ritme wanneer hij naar bed gaat en als ik daar iets van afwijk. Kan hij niet meer slapen. Op de opvang vroegen ze ernaar. Maar Levi fladdert meer als hij naar me toe wil, uit zijn stoel wil. Of boos is. Dan slaat hij met zijn armen/handjes op zijn benen. Ik begon me gewoon dingen af te vragen Hij kruipt of tijgert nog steeds niet, wel achteruit duwen en kan vanuit zitten zich omdraaien door te schuiven. Wil wel staan, maar zet soms al voorzichtig een stapje

2 jaar geleden

Reactie op DaniëlleS

Dankjewel voor je berichtje. Ja, hij zoekt mij ook op en is erg enthousiast ...
Het komt wel goed dat hij contact legt is zeker al heel positief

2 jaar geleden

M’n zoontje fladdert ook als hij heel enthousiast is, als ik achter hem aan ‘ren’ om hem te pakken ( spelletje). Ik zeg dan elke x mensen kunnen niet vliegen😂🙈 Denk dat het iets is van qua leeftijd. Hier ook 14 maanden.

2 jaar geleden

Fladderen kan een kenmerk zijn, maar kan ook gewoon normaal kindergedrag zijn. Zo vroeg autisme vaststellen is sowieso niet te doen volgens mij. Mijn broertje is met ongeveer 2 jaar naar een medisch kinderdagverblijf gegaan om die diagnose te krijgen. Mijn andere broertje heeft de diagnose pas gekregen toen hij al veel ouder was, een jaar of 10 pas denk ik. Voorlopig zou ik me er nog geen zorgen om maken. Als er meer dingen gaan opvallen kan je altijd verder kijken toch

2 jaar geleden

Ik maak(te) mij hier ook zorgen over. Mijn zoontje deed dit veel nu nog afentoe maar heeft nog vele andere kenmerken van autisme. Het eten is ook echt een groot probleem. Hij wilt niks met structuur hebben of iets wat hard is. Bijna enkel gepureerd willen eten. Hij is vaak volledig in paniek als we in een ander huis zijn bij bijv. familie. Hij loopt ook nog niet goed op schema met bepaalde dingen. Zoals niet wijzen, niet zwaaien etc Kortom ik merk veel verschil met mijn andere 2 zoontjes. We lopen nu ook bij de Pre logopedie met hem voor het eten en om verder te kijken. Als je het niet vertrouwd kun je altijd bij het consultatiebureau je zorgen uiten en hun kijken dan samen met jou. En maak je geen zorgen❤️

2 jaar geleden

Reactie op A-KH

Ik maak(te) mij hier ook zorgen over. Mijn zoontje deed dit veel nu nog afe ...
😔 ik weet wat je bedoelt en als mama voel je dat.

2 jaar geleden

Reactie op A-KH

Ik maak(te) mij hier ook zorgen over. Mijn zoontje deed dit veel nu nog afe ...
Dit klinkt ook wel als overgevoelig/hypersensitiviteit.. Ik ken dit van een ander kindje in de omgeving. Je doet het in elk geval goed mama ❤️