35 Reacties

4 jaar geleden

Reactie op nogevengeennaam

Foliumzuur tot de 12e week. Wanneer je langer doorgaat verhoogd dat de kans ...
Dit is onzin. Je mag foliumzuur blijven nemen tijdens de zwangerschap. Tot 12 weken is het heel belangrijk om te nemen om de kans op neuraalbuisdefecten bij het kind te beperken. Dan worden namelijk de hersenen en het zenuwstelsel aangelegd enz. Multivitaminen zijn in principe bij een gevarieerde voeding niet nodig en zijn voor zwangeren niet aanbevolen. Maar als je spuugt of twijfelt of je voldoende binnen krijgt, kun je het prima nemen tot 100% van de adh. Wel de multivitamine voor zwangere vrouwen kiezen, want die hebben andere samenstellingen dan de normale multivitaminen. Daar zit ook geen tot nauwelijks vitamine A in. Dit kan namelijk schadelijk zijn voor de baby. Zwangeren hebben een hogere behoefte aan vitamine D. Dit is nodig om calcium beter op te kunnen nemen. Bij foliumzuurtabletten is er vitamine D aan toegevoegd. Visolie (omega 3) is niet schadelijk voor zwangeren. Het is juist goed voor de hersenen van kind en moeder. In roofvissen kunnen kwik en dioxine zitten. Dat is schadelijk voor de baby. In rauwe of niet goed verhitte vis kan listeria bacterie zitten. In visolie zijn enkel omega vetzuur eruit gefilterd. Dit bevat dus geen andere stoffen en kun je veilig gebruiken tijdens de zwangerschap. Ik ben afgestudeerd als diëtist/voedingskundige. Op internet staat een hoop onzin. Het beste kun je voedingscentrum en de zwangerhap app aanhouden.

4 jaar geleden

Reactie op nogevengeennaam

Foliumzuur tot de 12e week. Wanneer je langer doorgaat verhoogd dat de kans ...
Waar is dat bewezen dat je een verhoogde kans op obesitas krijgt bij je kind? Ik keek net eventjes op Google en ik zie er wel iets over staan, maar er staat “verhoogd mogelijk de kans”... dat is dus geen feit. Daarnaast is dat 1 onderzoek! De Gezondheidsraad houdt het in de gaten en zegt dat ze geen reden zien om het advies aan te passen, omdat het maar 1 onderzoek is waarbij het nog niet volledig is bewezen. Mensen zitten hier al in angsten, dus misschien handiger om niet zomaar wat te gaan roepen. Het is niet grondig bewezen, het is een vermoeden.

4 jaar geleden

Ik heb de verloskundige donderdag hiernaar gevraagd en die zei dat je er na 12 weken mee kan stoppen maar dat het dan wel aanbevolen wordt om een multivitamine te gaan gebruiken. Of je kunt gewoon doorgaan met vitamine d, foliumzuur en calciumtabletten. Ze zegt het maakt niet uit als je ze langer slikt, welke combi ook want je helpt je zelf er mee blijkbaar

4 jaar geleden

Ik heb nog 60 lucovitaal zwangerschap vitaminen. Daar zit ook foliumzuur in. Heb die geslikt vanaf 4 weken voor de zwangerschap en denk dat ik die wel gewoon op maak. Beetje zonde anders toch? Over foliumzuur lees ik wisselende berichten maar vooral dat het weinig kwaad kan. Wat denken jullie?

4 jaar geleden

Reactie op Nog Even Anoniem

Ik heb de verloskundige donderdag hiernaar gevraagd en die zei dat je er na ...
Dat vertelde mijn verloskundige ook. Maar dan wel multivitamine voor zwangeren nemen, aangezien van een bepaalde vitaminen bekend is dat ze bij teveel schadelijk zijn voor het kindje.

4 jaar geleden

Reactie op Carly90

Waar is dat bewezen dat je een verhoogde kans op obesitas krijgt bij je kin ...
Ik kreeg complimenten van mijn gynea dat ik visolie gebruik (eentje zonder gebruik van roofvissen). Verschillende wetenschappelijke onderzoeken omtrent het gebruiken van visolie tijdens de zwangerschap. En ook zei dr gynea dat je foliumzuur de gehele zwangerschap kunt gebruiken. Ik vind het een beetje krom dat je verkeerde informatie kunt geven waardoor je moeders ongerust kunt maken hierdoor..

4 jaar geleden

Reactie op Resh

Mij is verteld door de gynaecoloog om de hele zwangerschap te gebruiken. Vo ...
Kan geen kwaad. Bij een tweeling raden ze het ook de hele zwangerschap aan.

4 jaar geleden

Reactie op Vesgi

Ik kreeg complimenten van mijn gynea dat ik visolie gebruik (eentje zonder ...
Dit was trouwens een reactie op @carly90. @nogevengeennaam weet niet waarom het onder jouw reactie staat excuus!

4 jaar geleden

Reactie op nogevengeennaam

Foliumzuur tot de 12e week. Wanneer je langer doorgaat verhoogd dat de kans ...
Dit is niet waar dat het schadelijk is om mee door te gaan na 12 weken. En omega 3 hetzelfde verhaal.

4 jaar geleden

Reactie op Vesgi

Ik kreeg complimenten van mijn gynea dat ik visolie gebruik (eentje zonder ...
Ja precies, ben ik helemaal met je eens en dat is precies wat ik zei 😜😁

4 jaar geleden

Ik heb complete zwangerschap vitamines met vis olie en foliumzuur die kan ik de hele zwangerschap door gebruiken en ook na die tijd.

4 jaar geleden

Reactie op Bimbie

Dit is niet waar dat het schadelijk is om mee door te gaan na 12 weken. En ...

4 jaar geleden

Reactie op Eshet

Het schijnt wel waar te zijn hoor. https://www.vakbladvroeg.nl/foliumzuur-v ...
Nogmaals; het is 1 onderzoek en het is een vermoeden, geen feit. Door dit soort reacties breng je mensen in angsten en is niet nodig (voor zover bekend).

4 jaar geleden

Ieder moet doen wat ze denkt dat wel of niet goed is. Ik geef maar adviezen vanuit mijn eigen kennis (voedingsdeskundige, PT en doorgeleerd met extra opleiding voor fit en gezond zwanger) Wat een ieder hier van vind is aan een ieder uiteraard. Ik ga mezelf niet verdedigen en ik volg mijn eigen kennis hierin. Ik las ergens visolie zonder roofvissen, daar ga ik me even in verdiepen! Super interessant, want ik gebruik het ook, alleen nu dus even niet. En de ene visolie is de andere niet. Velen zijn puur commercieel en doen niks voor je, maar dat is weer een hele andere uitstroom over voeding ☺️ ik ga op onderzoek uit!😄

4 jaar geleden

Reactie op Carly90

Nogmaals; het is 1 onderzoek en het is een vermoeden, geen feit. Door dit ...
1 onderzoek is meer dan geen. Er lijkt dus wel een verband te kunnen zijn. Zeggen dat het per definitie niet waar is vind ik te stellig. Zeggen dat het per definitie wel waar is, is ook wat te stellig. Vandaar dat ik zeg dat het wel waar ‘schijnt’ te zijn. Er is immers beginnend bewijs voor. En iedere moeder kan dan zelf beslissen wat ze doet, heeft niks met angst aanpraten te maken, maar met het geven van volledige, niet-eenzijdige informatie.