25 Reacties
4 jaar geleden
Ringen zijn niet verplicht. Dat is bij trouwen ook niet zo. Maar een mooi symbool is het wel. Je zou ook voor iets anders gezamenlijks kunnen gaan (ander sieraad, piercing, tattoo (piercing en tattoo zouden wel even moeten wachten tot na zwangerschap en borstvoeding))
4 jaar geleden
Dat kan zeker. De persoon van de gemeente die er bij is, vraagt dat ook van te voren. Of je ringen wil uitwisselen, of je foto's wil maken etc.
Hier al bijna 5 jaar een partnerschap ❤
4 jaar geleden
Als je het wil mag het zeker! Hebben wij wel gedaan.
Gewoon aangegeven dat we dat wilde bij de ambtenaar die het praatje ging houden, die heeft het er mooi in verweven.
4 jaar geleden
Wij hebben het wel met ringen gedaan! Ik vond het ook een soort trouwen. Gezien ik de achternaam nu van mn man draag. Overigens noem ik hem nu ook altijd mn man.
4 jaar geleden
Wij doen (super romantisch -NOT) de gratis variant van 5 minuten op maandagochtend. We houden nu graag geld over voor de tweeling die op komst is.
Misschien dat we over een paar jaar alsnog het met een ceremonie en feestje laten omzetten in een huwelijk (En dan met de kindjes erbij :))
4 jaar geleden
Je mag het invullen zoals je zelf wil! Wij hebben het zonder ringen gedaan, maar heb wel zijn naam overgenomen. Verder werd er door degene die ons 'trouwde' ook het mooie praatje gehouden (beloof jij trouw.......). Als je het ooit om laat zetten naar een huwelijk, blijft de datum ook hetzelfde als wanneer je geregistreerd partners bent geworden, dus het inderdaad praktisch hetzelfde. Dus als jullie het leuk vinden om met ringen te doen, lekker doen!
4 jaar geleden
Daarbij krijg je (in Nederland in elk geval) ook een trouwboekje. Het is echt bijna precies hetzelfde. Ik zou nu zo naar het gemeentehuis kunnen lopen om het om te zetten. Enige verschil is geloof ik dat wanneer je geen kinderen samen hebt, je uit elkaar kunt zonder advocaat, wat vervalt wanneer je wel kinderen hebt. Dus dan is het helemaal gelijk ;)
4 jaar geleden
Reactie op Adiesta
Maar hoe kan je dan de naam van je man overnemen? Vroeg me dat altijd af. M ...
Je mag in België niet de naam van je man overnemen?
4 jaar geleden
Hier ook geregistreerd partnerschap geregeld vlak voordat zoontje kwam, inmiddels alweer 4 jaar. Niet met ringen, man houd absoluut niet van sieraden en hebben beiden niet zoveel met het 'echte' trouwen. Uiteraard uit liefde partnerschap aangegaan, maar ook om het goed te regelen voor ons huis en kind(eren). Heb ook zijn achternaam aangenomen.
4 jaar geleden
Bedankt voor de reacties, wij gaan ook voor de gratis variant, heel romantisch.. not😅🙈 ook omdat we later het wel willen omzetten in een huwelijk, als de regels weer wat soepeler zijn en met ons kindje erbij. Maar met ringen erbij vinden we wel leuk. Is daar ook gelegenheid voor als je gratis partnerschap aan gaat?
4 jaar geleden
Reactie op dasksideofpink
Je mag in België niet de naam van je man overnemen?
Jawel, maar dat is een ingewikkelde procedure. Vrouwen in België worden overigens altijd aangesproken op meisjesnaam. Vind het ook gek idee dat ik naam van m'n man moet overnemen, allicht cultuurverschilletje. En wat na scheiding? Ineens terug je meisjesnaam in nld?
4 jaar geleden
Reactie op Amandawe
Jawel, maar dat is een ingewikkelde procedure. Vrouwen in België worden ove ...
Officieel verander je het ook niet in NL, je kan het in je paspoort laten toevoegen (als ev (echtgenoot van)). Maar je kan wel overal aanpassen dat ze je post naar de nieuwe naam sturen.
Verklaard wel waarom ik mijn naam niet kan aanpassen op mijn hypotheek (bij een oorspronkelijk Belgische bank)
4 jaar geleden
Reactie op Zonnetje91
Bedankt voor de reacties, wij gaan ook voor de gratis variant, heel romanti ...
Wij hebben het ook gratis gedaan op een maandagochtend, we hebben denk ik nog geen 5 min op de stoel gezeten. Tijd voor ringen heb je dan dus niet echt, erna natuurlijk wel😅
4 jaar geleden
volgens mij is het bij geregistreerde partnerschap dat je het zo "gek" kan maken als je zelf wil 😁
4 jaar geleden
Mijn moeder heeft ook de naam van mn vader genomen , hun zijn getrouwd via gemeente maar ik denk zelfs daarvoor dat t kon dat weet ik niet zeker. Mijn moeder kwam wel uit Roemenie naar Belgie wonen. Hoe de procedure is ? Ik weet het niet maar in Belgie is het wel mogelijk. En wie dat zei over incest , dat is iets helemaal anders en heeft daar niets mee te maken. Het is gewoon mogelijk, alleen kan je best deze vraag aan de gemeente van je stad