38 Reacties

6 jaar geleden

Ik was mijn sla en andere groenten 1x onder stromend water. Dat zal wel voldoende zijn zeker?

6 jaar geleden

Reactie op Kathds

Ik was mijn sla en andere groenten 1x onder stromend water. Dat zal wel vol ...
Oh oke jij doet het ook gewoon 1x? Hoe ver ben jij al?

6 jaar geleden

Hoi aanstaande mama! Ikzelf ben ook vaak onzeker over van alles! Vooral door het vele lezen en wat andere mensen mij vertellen. Ik eet nu eigenlijk al een tijdje gewoon de voorgewassen Sla zakjes van de Ah en ben er nooit ziek van geworden. Wel gebruik ik zo’n pakje in 1 keer en niet de half nu en de andere morgen. Gaat eigenlijk tot nu toe goed! Ik denk dat je het heel goed doet en je geen zorgen hoeft te maken! Stom he dat je zo onzeker kan worden 🙈. Heb daar ook veel last van!

6 jaar geleden

Reactie op loite

Hoi aanstaande mama! Ikzelf ben ook vaak onzeker over van alles! Vooral doo ...
Oja en de groente die ik zelf snij was ik gewoon even paar min onder koud stromend water :-).

6 jaar geleden

Ik was ook maar 1 keer. En trek je niet teveel aan van die mensen die het overdreven vinden. Iedereen heeft zo zijn onzekerheden. Trek je overigens ook niet teveel aan van mensen met goedbedoelde adviezen. Die zeggen toch ook allemaal weer wat anders;)

6 jaar geleden

Mijn tomaten ontvel ik voor de zekerheid door een kruisje te maken met mes en dan 10 sec in water tegen kookpunt. Komkommer was ik heel goed en schil ik nadien en spoel ik nog eens af. Vaak gril ik groenten ook om zeker te zijn. Groetjes

6 jaar geleden

Paar seconden onder stromend water en klaar. Laat je niet gek maken door andere mensen.

6 jaar geleden

Ik was mijn paprika, sla, tomaat, kers, whatever helemaal niet 🤭 nooit gedaan dus denk daar echt niet over na

6 jaar geleden

Je kunt het zo'n 5min in een bak water zetten met wat azijn erin. Daarna wel weer afspoelen want anders proeft het naar azijn. Zo doen wij dit in het buitenland

6 jaar geleden

Lieverd, mijn ouders zeggen altijd, het is een wonder dat er vroeger baby's geboren werden. Toen waren er helemaal geen regels. Tegenwoordig moet je overal op letten. Maar het is echt niet erg als je eens een keer iets niet helemaal goed doet. Niet druk om maken. Komt allemaal helemaal goed.

6 jaar geleden

Ik spoel alles hooguit een keertje af onder de kraan. Maar ook weleens niet.

6 jaar geleden

Ik was mijn sla en andere groenten ook maar 1x. Die in zakjes was ik niet en al jaren snoep ik van opgewassen tomaatjes van uit mama haar tuin. Zelfs al aardbeien ongewassen gegeten. Werk normaal nooit met handschoenen in de tuin. Heb vroeger katten gehad en 1000de x kattenbak proper gemaakt. Ik ben ondertussen 38 jaar en heb nog steeds geen antistoffen tegen toxoplasmose. Wat niet wil zeggen dat ik niet voorzichtiger ben nu want idd het moest maar net nu gebeuren. Ik begrijp zeker uw ongerustheid maar maak je maar geen zorgen 1x is voldoende hoor. Geniet er maar van al die zorgen maken het minder mooi.

6 jaar geleden

Eerlijk, nee ik spoel niks af ook nog nooit gedaan. Vandaag 20+1

6 jaar geleden

Gister de bloemkool ook eerst gewassen. Als jij je zekerder voelt met het meermaals wassen. Dan doe je dat. 😉 Ik heb het 2x gedaan om zeker te zijn dat alle zand enzo ertussen uit was. Maar verders hier ook maar 1x normaal.

6 jaar geleden

Ik was was de sla meestal ook 2 of 3 keer in een sla centrifuge. Ik gebruik die zakjes zelden en sinds ik zwanger ben en me meer in eten verdiep nooit meer. Komkommer schil ik en tomaatjes was ik goed net zoals al mijn fruit en groenten maar 1 keer vind ik genoeg. Ik probeer zo veel mogelijk van mijn fruit en groenten wel op de markt te halen.

6 jaar geleden

Je doet het goed hoor toekomstige mama! Zolang je alles wast ben je al heel goed bezig. Sommige mensen wassen hun groente helemaal niet en dat is ook ok. Natuurlijk is het beter om alles te wassen. Ook als je niet zwanger bent. Want ook in de supermarkt raken andere mensen het aan, vliegen weleens verdwaalde bromvliegen rond en vaak zitten er resten van chemische bestrijdingsmiddelen op. Helaas. Zelf was ik alles onder de kraan, met de hand. Sommige dingen zoals prei leg ik echt in een bak water en laat ik dan uitlekken, omdat daar vaak veel zand tussen zit. Een krop sla is zonder slacentrifuge ook gewoon heel moeilijk te wassen omdat het super nat blijft. Dus no worries 😉

6 jaar geleden

Ik was het gewoon 1x onder de lopende kraan in een vergiet, verder doe ik eigenlijk niets meer. Ook fruit en andere groenten was ik maar 1 keer. Fruit niet al te grondig aangezien ik t anders kapot knijp 😅

6 jaar geleden

ik doe mn sla in een vergiet en dan water erop laten lopen. 1x wassen dus. dan is het zand er wel af. zakjes sla is al gewassen dus was ik niet.

6 jaar geleden

Je wast je sla, je bent dus goed bezig. No worries!

6 jaar geleden

Heel herkenbaar je verhaal, is ook mijn eerste zwangerschap en wil alles zo goed mogelijk doen. Een jaar geleden was ik voor het eerst zwanger en had ik het gevoel dat ik alles fout deed en las ik veel dingen en zocht ik alles gericht op. Elke keer had ik weer iets gelezen wat zei dat ik iets niet mocht eten of inderdaad niet goed genoeg schoon had gemaakt. Na 8weken een miskraam gehad en veel moeite gehad om mezelf niet de schuld hierin te geven. Gelukkig zat ik op dat moment voor iets anders in therapie en hebben ze me daar goed bij kunnen helpen. Toen het vervolgens niet lukte om weer zwanger te worden, toch al mijn eet patronen weer zwaar onder de loep genomen en mezelf helemaal gek gemaakt.... Uiteindelijk toch weer een positieve test in handen en nu 18+5 zwanger. Helaas ging het de eerste weken weer heel spannend en heb ik me daar zo zorgen om gemaakt en was ik er zo van overtuigd dat het weer mis was dat ik niet zoveel ruimte ervoor had om me zo druk te maken over eten. Daardoor uiteindelijk een goeie balans gevonden in hoever ik moet gaan in dit alles. Ik denk aan veel dingen en vooral de belangrijkste dingen. Als ik een keer mijn groente of fruit wat minder goed heb gewassen of misschien toch een dagje wat minder fruit of groente heb gegeten maak ik me daar inmiddels niet meer zo druk om. Zoals anderen ook al zeggen de adviezen (adviezen en dus geen regels) veranderen nog bijna dagelijks en vroeger werden er ook gezonde kindjes geboren. Doe waar jij je goed bij voelt, dat is het aller belangrijkste. Als jij stress ervaart door dingen niet 3x te wassen, was je ze toch lekker 3x? Waar ik uiteindelijk veel stress van kreeg was door alles proberen uit te pluizen. Als je bijvoorbeeld zoekt op hoevaak moet ik mijn sla wassen als ik zwanger ben? Geloof ik direct dat ik daar ongelukkig van kan worden want er zijn vast mensen die het meer/anders/beter doen. Als ik zoek op wat mag ik wel of niet eten tijdens de zwangerschap zijn er veel minder adviezen en blijft het voor mezelf overzichtelijk en ik denk ook dat de dingen die je dan op ieder lijstje ziet staan het belangrijkste zijn. Te voorzichtig kan bijna niet denk ik maar als het je veel stress opleverd is het misschien toch beter om het voor jezelf wat meer te laten gaan. Wat ik dan maar denk is; er zijn mensen die leven op enkel patat en pannekoeken en sigaretten en ook daar worden gezonde babys geboren😘 en vergeleken met dat patroon doe ik het al heeeeeel goed🙂