Hi allen,
Ik heb gehoord dat Hg (ijzer) prikken mogelijk is middels vingerprik bij sommige verloskundigen of huisartsen. Echter die van mij bieden het niet aan. Wegens lastig te prikken aders is buisjes bloed afnemen altijd een heel issue bij mij, dus zou veel liever vingerprik doen.
Iemand van jullie wellicht ervaring waar die vingerprik kan? (Ik zit zelf regio Wageningen-Arnhem.)
Benieuwd! Thx
Vandaag de 35 weken controle gehad. Mijn verloskundige zei, omdat mijn ijzer gehalte de laatste keer zo goed/hoog was, ze het nu met vingerprik voldoende vond. En zo ook gedaan
Buisje prikken (dus veneus) is wel veel nauwkeuriger. Vingerprik geeft een indicatie, als er teveel druk op je vinger gezet wordt om er een druppel uit te duwen is de samenstelling anders en dus minder betrouwbaar. Maar snap je overweging om liever vinger prik te doen, en als de waarde dan echt afwijkend is alsnog evt in je ader laten prikken.
Ik heb via de huisarts zo'n vingerprikje gehad, mijn hb leek toen veel te laag. Echter bleek dit later na lab onderzoek niet te kloppen, dus inderdaad niet heel betrouwbaar.
Vraag eens aan je huisarts of er nog andere opties zijn. Wellicht thuis zorg organisatie oid? Of gewoon in het ziekenhuis. Of ze nou je bloed prikken uit je aderen of ze doen zo’n vinger prik maakt ook weinig uit n
Ik kreeg vorige week inderdaad een vingerprik bij de verloskundige om m'n ijzer te checken. Ze had ook gelijk de uitslag. Wel handig dat mijn verloskundige dit blijkbaar wel zelf kan..
Wat was jullie ijzerwaarde tijdens de controle/vingerprik? De mijne was 7,4 ...
Bij mij 5,5. Dat was dus te laag. Maar door middel van bloedafname in het lab bleek het 7,2 te zijn en dat was goed. Ik neem evengoed wel zo nu en dan floradix.