27 Reacties

2 jaar geleden

10x per dag ongeveer.

2 jaar geleden

Reactie op labelle

Nee hoor echt tranen met tuiten krijsen zich op de grond werpen snot overal ...
Hahaha inderdaad, mijn dochter ook

2 jaar geleden

Trouwens. Minstens 10x per dag. Als ik er langer overna denk.. meestal rond de 15 keer. Echt van: niet uit bed willen: huilen. Zelf haar luier willen aandoen, lukt niet: huilen. Pindakaas op brood gekregen, maar wilde toch ineens kaas: huilen. Zachtjes struikelen: keihard huilen. Knuffel viel op de grond en ze kan er niet zelf bij: huilen. Ze wil papa's schoenen aan naar buiten maar mag niet: huilen. Ze krijgt haar sjaal niet om: huilen. Etc etc Vind het geen probleem. Ik blijf gewoon rustig, lief (maar niet 'pamperig'), en praktisch.

2 jaar geleden

Slechte dag: makkelijk 10-15x. Goede dag: max 1? Gelukkig zijn slechte dagen uitzondering en huilt hij in het algemeen vrij weinig. Behalve als hij even een fase doormaakt, niet goed heeft geslapen of niet lekker is. Heb wel het idee dat het helpt dat ik hem veel uitleg wat de regel is en waarom zonder boos te worden, of een keuze geef tussen a en b. Denk aan: jas is voor buiten want anders krijg je het koud. Geen jas is prima, maar dan blijven we binnen. Wil je buiten of binnen? Merk hier dat hij heel bewust grenzen verkent en het ook fijn vindt om die te krijgen. En dat hij eigenlijk vooral vaak tranen krijgt als ik te snel voor hem ga, of hij bv iets niet kan volgen. En dat het nemen van die tijd wel tranen voorkomt en rust brengt. Werkt hier natuurlijk ook niet altijd perfect haha. Ook onze man eindigt wel eens krijsend op de grond met overal snot😅

2 jaar geleden

Reactie op Ninanienke

Slechte dag: makkelijk 10-15x. Goede dag: max 1? Gelukkig zijn slechte dage ...
Heel herkenbaar verhaal met dat huilen omdat het te snel gaat of hij het niet gebruikt. Ik ben ook heel erg van het uitleggen en keuzes geven. "Oke we gaan naar buiten wil je de laarzen of de schoenen aan?" Zo krijgt hij bij mij ook altijd de kans het eerst zelf weer goed te doen. Hij heeft bijvoorbeeld momenteel een fase dat hij steeds in onze kastje zit. Ik blijf dan benoemen dat dat de spullen voor papa en mama zijn en dat hij zijn eigen spullen heeft. Waarna ik hem de opdracht geef het kastje weer dicht te maken. Doet hij dit niet tel ik tot 3 en bij 3 ga ik hem helpen maar meestal zit het kastje dan al dicht. Mijn partner is hierin anders en blokkeerd het kastdeurtjes zodat hij hem niet kan open maken of pakt zijn schoen en jas en roept kom schoenen aan. Zonder uitleg waarom of keuzes. Hij heeft dan ook veel vaker een zeurende of huilende zoon. Als we het erover hebben geeft hij aan dat hij vind dat hij gewoon moet luisteren. Ik ga voor de optie van wel luisteren maar met zo min mogelijk strijd en werkelijk wat kan het mij schelen of hij met schoenen of laarzen of met jas a of b naar buiten gaat, nou niks dus als hij maar mee gaat.

2 jaar geleden

Reactie op Colet

Heel herkenbaar verhaal met dat huilen omdat het te snel gaat of hij het ni ...
Ja dat kastje is zo herkenbaar haha! Hier snapt hij het concept eigendom heel goed, dus als ik zeg dat iets van mama of papa is, is dat ook een prima uitleg voor hem. Meer heeft hij dan niet nodig. En natuurlijk moet hij dan wel 2 of 3x bevestigd krijgen dat hij er echt niet aan mag zitten, haha, maar dat hoort erbij 😃