Hoe/wanneer vertel je het je kinderen?

iMuis
22 dagen geleden
Volgen
Wat is nou het moment? Mijn oudste is al 4 en heeft al een zusje van bijna 1. Hij weet dus wat het betekent als mama zwanger is. Maar ik zou het hem zo graag besparen mocht het toch mis gaan. Want wat vertel je dan? Dus wat is nou het moment om het te vertellen? En ik kan ook niet van hem verlangen dat hij het geheim houdt. Dat is een onmogelijke opgave. Dus als hij het weet, dan ook opa&oma en tante en de juf en zijn klas en de buurvrouw etc. Dus dan wil ik weer wachten tot iig na de eerste goede echo. Maar dat voelt ook zo oneerlijk om het geheim te houden. Want denk dat hij echt wel verandering gaat merken.
  • Rapporteren
Reageer
Typ hier je reactie
16 reacties
Louise1610
22 dagen geleden
Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Misschien als je de eerste echo hebt gehad? Heb je toch iets meer zekerheid... Ik zelf heb een dochtertje van 3 maanden.. en nu zwanger van nummer 2... Ongepland maar heel welkomโ™ก! 4 +2... Ben ook zo bang dat het nog mis kan gaan... Maarja.. Die onzekerheid hoort erbij.
  • Rapporteren
Meez
22 dagen geleden
Er zijn ook hele mooie lieve kinderboekjes van, niet alleen over zwanger zijn maar ook geloof ik als het mis is gegaan.. Maar een troost, gelukkig zijn kinderen nog heel onbevangen en zetten zich over verlies en verdriet sneller en makkelijker heen, zeker als het om iets gaat wat er nog niet is (geweest). Vooral dus de vraag, wanneer mag heel de buitenwereld het positieve nieuws weten? En dan pas je kinderen vertellen. Zo beredenerend (ben zelf pas zwanger van de eerste maar heb het wel gezien bij neefjes en nichtjes).
  • Rapporteren
Wollepluis
22 dagen geleden
Lastig dilemma hier... Het nog even geheim houden tot het niet meer kan! Bij ons 4e kindje lag ik met 6 weken uitgedroogd in het ziekenhuis... Toen waren ze 8, 7 en 5 ik heb het ze toen wel moeten vertellen... Ik denk dat ik daar nu maar weer op wacht!! ๐Ÿคฃ Liever herhaald het zich niet nog een keer... Nu geniet ik nog van ons geheim!!
  • Rapporteren
danique1989
22 dagen geleden
Wij hebben volgende week vrijdag onze eerste echo. Dan ben ik 7+3. Als de echo goed is gaan we het tegen mijn dochtertje vertellen en zij mag het nieuws aan opa/oma ooms en tantes vertellen door middel van een shirtje ๐Ÿค—
  • Rapporteren
Skip24
22 dagen geleden
Wij wachten sowieso eerst de eerste echo af, ook al ligt het zo op me lippen om het me zoontje van 4.5 te vertellen. Hij stoeit graag met me, altijd al gedaan maar nu moet dat even voorzichtig en dan zie je de vraagtekens ook boven zn hoofd hangen ๐Ÿ™ˆ Zodra we weten dat alles goed is met de baby, dan gaan we hem op de hoogte stellen en kort daarna de opa's en oma's
  • Rapporteren
ElienvdL
22 dagen geleden
Wij nemen onze zoon van 3,5 jaar mee naar de echo, dus dan vertellen we het, dat is met 7 weken en een paar dagen. Momenteel geen echte kwaaltjes dus het is goed voor me te houden (enthousiasme onderdrukken blijft wel lastig). Nog twee weken proberen m'n mond niet voorbij te praten, hihi
  • Rapporteren
10e3
21 dagen geleden
Reactie op ElienvdL
Wij nemen onze zoon van 3,5 jaar mee naar de echo, dus dan vertellen we het, dat is met 7 weken en een paar dagen. Momenteel geen echte kwaaltjes dus het is goed voor me te houden (enthousiasme onderdrukken blijft wel lastig). Nog twee weken proberen m'n mond niet voorbij te praten, hihi
Gho dat vind ik zo een leuk idee ... Maar ook gevaarlijk! Stel dat het niet goed zit... Daarboven nog het zicht van die "stok" die ze in je moeder steken bij een inwendige echo lijkt me ook niet alles ๐Ÿ™ˆ
  • Rapporteren
10e3
21 dagen geleden
Twee dochters hier. De oudste is 5, onze jongste dochter juist 2 geworden. Die kleinste snapt er toch nog niets van. Voor de oudste wil ik het toch ook nog even verborgen houden.
  • Rapporteren
JannaP
21 dagen geleden
Mijn dochter is nog maar 2 dus we wachten eerst even de echo af. Bestaan er leuke boekjes om het een beetje uit te leggen? Ze is nog heel jong natuurlijk ๐Ÿ˜Š
  • Rapporteren
ElienvdL
21 dagen geleden
Reactie op 10e3
Gho dat vind ik zo een leuk idee ... Maar ook gevaarlijk! Stel dat het niet goed zit... Daarboven nog het zicht van die "stok" die ze in je moeder steken bij een inwendige echo lijkt me ook niet alles ๐Ÿ™ˆ
Tja je hebt altijd een risico. Vorige meer kon het gewoon uitwendig (ook zo vroeg) was toen goed te zien, dus ik maak me geen zorgen. We gaan zien hoe het gaat.
  • Rapporteren
Meez
21 dagen geleden
Reactie op JannaP
Mijn dochter is nog maar 2 dus we wachten eerst even de echo af. Bestaan er leuke boekjes om het een beetje uit te leggen? Ze is nog heel jong natuurlijk ๐Ÿ˜Š
Nijntje met "kleine pluis" Boekjes als "wat zit er in je buik mama" "Mama's bolle buik". Loop een keer de boekenwinkel binnen ๐Ÿ˜‰
  • Rapporteren
Sjir
20 dagen geleden
Mijn dochter is 9 jaar en ben er vandaag achter gekomen dat ik weer zwanger ben vind het zo moeilijk om niks tegen haar te zeggen omdat ze al zo lang een broertje of zusje wil maar wil het liefst ook wachten tot ik de eerste echo gehad heb en wil het haar ook op een leuke manier vertellen iemand leuke ideeรซn? Vaak zijn het jonge kindjes en doe je het met een boekje maar dit is wel lastig ๐Ÿ™ˆ had wel een leuk idee gezien voor de pasen een verassing ei en daar de eerste echo in te doen ๐Ÿ˜
  • Rapporteren
iMuis
20 dagen geleden
Reactie op 10e3
โ€œMama wat doet die mevrouwโ€ Die steekt een soort speciale camera naar binnen om te kijken. Wij nemen onze jongste wel mee, maar die wordt 1 die dag. Misschien vertellen we het daarna als we hem uit school halen. Maar dan moet hij het alsnog even geheim houden. Nu met dit virus krijg je ook niet gemakkelijk de hele familie bij elkaar... Nog twee weken wachten iig. Heb nog tijd om na te denken.
  • Rapporteren
SB93
20 dagen geleden
Reactie op Sjir
Mijn dochter is 9 jaar en ben er vandaag achter gekomen dat ik weer zwanger ben vind het zo moeilijk om niks tegen haar te zeggen omdat ze al zo lang een broertje of zusje wil maar wil het liefst ook wachten tot ik de eerste echo gehad heb en wil het haar ook op een leuke manier vertellen iemand leuke ideeรซn? Vaak zijn het jonge kindjes en doe je het met een boekje maar dit is wel lastig ๐Ÿ™ˆ had wel een leuk idee gezien voor de pasen een verassing ei en daar de eerste echo in te doen ๐Ÿ˜
Mijn man heeft ook al een dochter van 7, we wilde wachten tot na de echo. Maar mijn man kon het niet meer voor hem houden. Dus vorige week verteld een reactie van goud! Zo leuk ze wilde het ook al zo lang iedereen in de klas heeft al broertjes en zusjes. En tot nu toe heeft ze keurig haar mond gehouden. Wij hebben haar het boek ik ben je grote zus gegeven. Omdat ze net zelf kan lezen maar de hint kwam toch niet helemaal door. Wel een tip, film het zo leuk om terug te zien!!
  • Rapporteren
mamasap01
13 dagen geleden
Reactie op Sjir
Oooh mijn dochter is nu 11 Vorig jaar was ik ook zwanger (helaas mis gegaan) we hebben haar met 9 weken verteld. Ze kwam thuis er stond een grote doos met daarin een folieballon met helium, deze vloog eruit met een kaartje eraan, je word eindelijk grote zus... tranen over ieders wangen. Helaas was het de week erna mis. Weer tranen bij iedereen en vooral bij haar want ze snapte het niet. Nu hebben we echt besloten om te wachten tot na 12 weken, want haar verdriet kwam zo hard binnen. Deze keer denk ik dat ik een tshirt laat drukken of een grote zus pakket ga maken met spulletjes waarop staat ik word grote zus ofzoiets. Gefeliciteerd met je zwangerschap!
  • Rapporteren