29 Reacties
2 jaar geleden
Reactie op Alex92
Bedankt voor je berichtje! Jouw weken klinken ook erg heftig. Let ook een b ...
Ja komt goed.
Vooral kijken wat jij prettig vind voor ontspanning. Sommige willen ook niet vaak het huis uit on af te spreken. Misschien scheeld dat ook wel?
Evt ouderschaps verlof opnemen? Zodat jij tot rust kan komen? Mijn meisje gaat soms extra naar het kdv. Dan heb ik heel even tijd voor mijzelf.
2 jaar geleden
Ik werk 3 x9, mijn vriend 5x8. Kleine gaat 2x naar opvang, 1x oma en 2 dagen met mij. Ik doe veel praktische dingen als hij erbij is. Bv een boodschapje, naar de tuinwinkel, pakketje wegbrengen, was ophangen en zelfs mijn yoga (dan zit hij gefascineerd te kijken, gaat hij mee op handen en voeten staan of bovenop me zitten😂). Hij is best aanhankelijk en vraagt vaak ook: ‘mama mee’, maar ik probeer hem ook te leren zelf te spelen en leg hem dan uit dat mama even bezig is (bv de was op hangt). Soms vindt hij het prima, soms helpt hij mee op zijn manier, soms moppert hij omdat hij geen aandacht krijgt. En ook dat mopperen moet gewoon even kunnen vind ik, zolang de balans er maar is. Een uurtje praktisch wordt dus meestal gevolgd door een uurtje samen spelen of naar buiten. Maar op die manier hoef ik niet alles in zijn slaaptijden in te halen en kan ik dan ook nog even relaxen 😅
Daarnaast hebben wij een schoonmaakster (vind ik ook duur, maar voor nu is ze het waard), laat ik boodschappen bezorgen en kook ik in de weekenden vaak dubbele porties die ik invries. Ik heb echt alles ingezet op mijn gemak, maar dat maakt wel dat het te doen is voor mij!
Mijn vriend en ik vangen elkaar ook vaak op hoor, bv als ik aan het koken ben let hij op de kleine en andersom als hij opruimt. Naar bed brengen om en om, geeft de ander een halfuurtje extra. We werken veel thuis en hebben ook afgesproken dat we allebei om 17u beneden zijn om samen de avondspits te doen. Daarna kan er weer gewerkt worden, dat geeft ook rust.
Hopelijk heb je er iets aan.
Het blijft voor mij ook een struggle, en dit is het resultaat na een jaar overspannen thuis zitten. Ik was dus gedwongen rust in te plannen en ook voor mezelf te kiezen. Is dus niet altijd makkelijk geweest en echt het resultaat van een zware weg 😉
2 jaar geleden
Reactie op Ninanienke
Ik werk 3 x9, mijn vriend 5x8. Kleine gaat 2x naar opvang, 1x oma en 2 dage ...
Wat knap dat je er dan nu zo in staat! Bedankt voor het delen van jullie verhaal. Zo te horen hebben jullie het nu erg goed voor elkaar, al blijft het natuurlijk pittig. Goed bezig!
Ik denk dat wij toch ook maar een schoonmaakster gaan zoeken. Ik merk nu dat ik toch best veel werk en dan is een schoonmaakster geen overbodige luxe. En als hij straks naar school gaat kan ik natuurlijk weer zelf gaan poetsen.
2 jaar geleden
Reactie op Alex92
Wat knap dat je er dan nu zo in staat! Bedankt voor het delen van jullie ve ...
Zo dacht ik er ook over! En misschien dat we binnenkort eens in de twee weken doen, of zoiets, zodat de kosten iets minder worden. Maar het scheelt wel écht heel veel vind ik 😅
2 jaar geleden
Ik werk 4 dagen 32 uur en mijn man ook. Woensdag is mama dag en vrijdag papa dag en de andere 3 dagen bij de gastouder. Ik ga eigenlijk elke woensdag weg met Luna-Mae en dan bij voorkeur op de fiets want dan heb ik gelijk beweging gehad. Meestal gaan we gezellig lunchen, winkelen of naar de kinderboerderij/zwembad en daar genieten we beide heel erg van.
We hebben geen hulp in de huishouding helaas, maar wel een robot stofzuiger dus dat scheelt enorm. In doe al het koken, wassen en badkamer/wc. En mijn man het dweilen, afruimen keuken en afval. Dus 50/50 verdeeld.
Verder gaat Luna-Mae een keer per 2 maanden een nachtje uit logeren zodat mijn man en ik tijd voor elkaar hebben.
Ik vind vooral de vrije dag een activiteit plannen buitenshuis heel waardevol want anders heb ik het gevoel dat ik mijn vrije dag verspil.
2 jaar geleden
Hoi mama,
Wow, dat klinkt ook erg druk! Ik snap dat je het gevoel kunt hebben dat deze werk/privé balans je kan opbreken.
Onze dochter is 21 maanden en we hebben een zoon van 2 weken.
Zelf werk ik maar 16 uur per week (nu natuurlijk verlof, maar normaal gesproken).
Lang 5 a 6 dagen per week gewerkt maar bewust deze keuze genomen toen ik moeder werd.
Mijn man werkt 32 uur/4 dagen per week.
Onze dochter gaat daarom maar 1 dag per week naar de opvang.
Deze keuzes hebben natuurlijk gevolgen. Ik kan niet zomaar de H&M inlopen en wat kleding shoppen. Ik koop alles voor het hele gezin op Vinted. Weekboodschappen doen we bij de Lidl. Uiteraard hebben we geen schoonmaakster, want ik doe het huishouden.
Maar de rust die de situatie mij brengt is me alles waard.
Ik weet niet wat de mogelijkheden in jouw financiële situatie zijn om hulp bij de huishouding te zoeken, of wat de mogelijkheden zijn om je arbeidsuren aan te passen (als je dit überhaupt zou willen) of je werkdagen anders in te richten (bijv vaker thuiswerken). Maar ik hoop voor je dat je meer rust en ontspanning krijgt en een betere balans!
Trouwens echt respect dat je deze situatie al voor zolang hebt volgehouden! Is niet niks! 💪
Succes en liefs
2 jaar geleden
Hoi,
Ik ben een alleenstaande moeder en werk 4x9 uur, ofwel 36 uur per week. Kleine is eens in de twee weken 2 nachten bij haar vader. Ik ben alleen de woensdag vrij, en omdat ik al 36 uur werk en om het weekend mijn kleine niet heb, zorg ik ervoor dat ik alle tijd die ik wel heb, met haar doorbreng. De weekenden dat ze bij haar vader is, maak ik huis compleet schoom en doe ik grote boodschappen.
Hoe je het doet? Geen idee, je doet het gewoon..
Ik heb voor mijn gevoel ook niks op de rit en sta ik constant in een 'overlevingsstand'. Vooral omdat ik ook een spierziekte heb.
Geld voor een schoonmaakster e.d. heb ik niet omdat ik hoge vaste lasten heb en amper kinderalimentatie ontvang.
Je wordt elke dag wakker en hoopt dat er wat gaat veranderen en er betere tijden aankomen. Ik zal vast niet de enige zijn, en jij ook niet. Veel moeders doen het op deze manier maar dat betekent niet dat het minder zwaar is. Dat betekent niet dat we het makkelijk hebben. Dat betekent niet dat we allemaal verlangen naar een beetje rust en vrijheid. De een kan er beter mee omgaan dan de ander.
Ik accepteer dat het nou eenmaal is zoals het is. Het is verdomd pittig en ik weet allang niet meer wat rust en een beetje vrijheid betekent. Maar acceptatie helpt mij wel om te blijven staan.
Op een dag slapen ze beter, worden ze zelfstandiger, kan je wellicht minder werken als je dat wilt, en merk je dat er in kleine stapjes meer rust komt. Althans, dat is mijn hoop.
En als je het financieel kan veroorloven, dan zou ik zeker een schoonmaker in dienst nemen. Evt. Boodschappen laten bezorgen. Niks mis mee, en maakt je ook niet minder sterk als persoon.
Ik vind het knap hoe je het allemaal volhoudt.
Je bent een sterk persoon, en je doet wat je kan. Af en toe erover klagen/huilen mag ook best.
2 jaar geleden
Het is ook druk en vol maar het kan wel ik werk zelf 32 uur per week (maak geregeld overuren) en mijn vriend werkt 40 uur. Onze zoon gaat 2 dagen per week naar de opvang en 2 dagen naar opa en oma, waarbij elke zondag ook bij opa en oma slapen (ivm rijafstand).
Wij hebben een schoonmaakster 1x per 2 weken en wat ook veel scheelt is de boodschappen bv thuis laten bezorgen. Daarnaast sport ik nog 2x per week als de kleine op bed ligt. Wasjes draaien we op woensdag en zondag.