6 Reacties
één jaar geleden
Wij twijfelen soms ook een beetje. Hebben wel eens nagedacht of er inderdaad iets van hoogsensitiviteit speelt. En ik moet zeggen, ik herken je omschrijvingen extreem:
- de angst voor geluiden
- uitstapjes zijn leuk maar alleen met ons of opa en oma
- het opmerken van de kleinste details
- de aanhankelijkheid (vooral toen hij jonger was)
- het meehuilen met iemand anders die huilt
- het drama bij dokters onderzoeken
- het late lopen (1,5 jaar) en vervolgens ook nooit vallen omdat hij het pas is gaan doen toen hij het volledig beheerste.
Kortom heel veel herkenning! Wat me verder nog opvalt bij hem is dat emoties hem soms helemaal overstijgen wat zich dan uit in een soort 'freeze' van enthousiasme of juist hard huilen en op de grond gaan liggen (ook bij leuke dingen, maar dan is het gewoon even te veel) en dat hij een mega goed geheugen heeft. Ik maak me niet heel veel zorgen maar het is wel opvallend
één jaar geleden
Had ook een topic gestart over het gedrag van mijn zoontje en wat jij hier schrijft herken ik ook een aantal dingen van.
Hoe is zij met leeftijdsgenoten ?
Ik heb maandag een afspraak voor een gesprek bij de huisarts, omdat onze zoon niet meer wil eten bij de opvang als er leeftijdsgenoten zijn oudere kinderen vind hij geweldig, alleen de kleintjes wil niet ondanks dat hij ze al vanaf dat hij er komt kent.
Hoop dat ze mij tips kunnen geven.
één jaar geleden
Reactie op Banaan
Had ook een topic gestart over het gedrag van mijn zoontje en wat jij hier ...
Mij lijkt dat ze wat terughoudend is naar leeftijdsgenoten toe. De leidsters van de crèche zeggen dat ze vaak op zichzelf speelt maar als er een kindje naast komt zitten, dat ze dan wel meespeelt. Ze houdt ook wel van interactie met anderen. Als we ergens zijn waar kindjes zijn, wil ze ze wel mee spelen maar kruipt in haar schulp als die te druk zijn. Wat dus wel heel vaak zo is op die leeftijd. 😅
één jaar geleden
Ik ben zelf hsp en let er bij mijn zoontje ook wel eens op. Ik zou hem niet gelijk als hsp omschrijven, hoewel ik wel trekken bij hem zie. Hij is heel gevoelig voor mijn gemoedstoestand bijvoorbeeld, kijkt in nieuwe situaties echt de kat uit de boom en doet dingen lang niet en dan ‘ineens’ goed.
Maar ik vraag me wel af of sommige dingen die je omschrijft niet ook gewoon bij kleine kindjes horen, of bij jouw kindje. Bv details opmerken; voor kindjes van deze leeftijd is alles nog nieuw, dus dat mijn zoontje meer en sneller dingen opmerkt vind ik nog niet gek (en dan ben ik dus ook hsp). Taalontwikkeling en lopen zijn ook heel erg kindeigen en zou ik op deze leeftijd nog niet direct aan hsp linken. Dingen lang niet doen en daarna ineens goed doen is ook kenmerkend voor mijn broer, maar die is echt niet hoogsensitief haha.
Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat het dus niet kan zijn! Maar vooral dat ieder kind ook gewoon zijn eigen karakter heeft en die eigenschappen breder getrokken kunnen worden, zoals je zelf ook al aangeeft. Dit geldt ook voor mezelf trouwens, omdat ik ook wil uitkijken dat ik hem niet te snel mijn stempel meegeef 😉 hij is wie hij is en welke naam dan ook, dat hoort bij zijn karakter.
Misschien maakt het ook niet uit of het zo is of niet. Je kent je kindje dus al goed genoeg om dit te herkennen bij haar, en dat maakt ook dat je er goed op kunt reageren. Ik zou dan ook vooral zeggen: kijk wat er werkt bij haar, en als dat dingen zijn die je vanuit je kennis van hsp meeneemt, helemaal top! Hsp of niet 🙂
En je hebt het grote voordeel dat je er wel ervaring mee hebt. Dus als je het blijft zien de komende jaren, en het zijn opvallend veel dingen, dan herken je het snel kun je er snel op handelen!