19 Reacties
2 jaar geleden
Hoihoi, hier een meisje met een goeie koemelk allergie. Ik ben absoluut geen expert maar inmiddels heb ik wel veel geleerd. Mijn advies is, zorg dat je kind getest word. Zorg dat je naar een kinderarts gaat of een diëtiste. Het is namelijk fijn om gehoord te worden. Gezien te worden en erachter te komen dat je kind ook probleemloos kan leven. Ik heb sinds dat mijn kind niks meer binnenkreeg van melk een compleet ander kind. Dit was helaas pas na een jaar en de signalen waren erg duidelijk. Helaas moet je als ouder flink op je strepen staan wil je worden gehoord.
Wat slim is qua voeding is geen pakjes en zakjes meer. Daar zitten namelijk ook verborgen melkproducten in. Denk aan de melkeiwitten en melkpoeder. En helaas zit dit in heel veel producten. Koekjes, brood, snoepjes ijs en ga zo maar door. Ik maak heel veel dingen zelf of let heel goed op wat erin zit.
Ik kan honderdduizend vervangers geven en opnoemen maar, wat het meest belangrijk is, om erachter te komen of het ook echt kma is en hoe je daarmee om moet gaan, als nu dingen wel goed gaan zou ik niet perse gelijk stoppen namelijk. Uiteindelijk groeien de meeste kindjes eroverheen. Dus ga op je strepen staan en zorg dat je duidelijkheid krijgt!
Mocht je meer info willen, let me know!
2 jaar geleden
Reactie op Elinemdv
Hoihoi, hier een meisje met een goeie koemelk allergie. Ik ben absoluut gee ...
Bedankt dat je op mijn berichtje reageert!
Het punt is, mijn kinderarts is op vakantie en het ziekenhuis doet super moeilijk om een simpele bel consult afspraak met een vervangende arts te maken🤔
Wel weet de kinderarts wat mijn vermoedens waren.
En om koemelk tijdelijk te stoppen, vond ze een goed idee.
M'n zoontje is weer blij en lekker druk.
Is heel lang geleden dat ik hem zo blij en druk heb gezien.
Maar moest het via het consultatiebureau spelen en dat heb ik gedaan.
Zei raadde mij pepti melk voeding aan.
Maar dat gaat maar tot 12 maanden.
Had al contact gehad met Nutricia erover.
Zij zeiden om soya melk te proberen.
Ook dit voorgelegd aan de huisarts assistente en dit was goed om te proberen en een voeding dagboek bij te houden.
Dus veel verder kom ik nu ook niet, dan pas als m'n kinderarts weer aan het werk is in augustus
2 jaar geleden
Reactie op DaniëlleS
Bedankt dat je op mijn berichtje reageert!
Het punt is, mijn kinderarts is ...
Okee in dat geval kan ik je advies geven. Ik ben namelijk wel een beetje voorzichtig als het gaat om advies zonder een arts. Maar mijn dochtertje is maanden volledig vrij van koemelk geweest, inmiddels zijn we met een diëtiste na een provocatietest in het zkh weer aan het opbouwen.
Ik doe alles met soja, qua melk en toetjes. Het is namelijk wel belangrijk om aan je calcium te komen. Dat is 300 ml per dag. Pepti krijg je idd maar tot 12 maanden en is vrij duur als je 'm zelf moet betalen. Los daarvan is opvolgmelk niet perse nodig meer. En kan je gewoon met soja werken. De niet alpro is ook gewoon prima. Verder ipv crème fraiche kan je haver fraiche gebruiken en kookroom zijn ook veel plantaardige varianten van. Ook voor boter. Verder als het gaat om eten en drinken in de supermarkt moet je eigenlijk altijd alle labels lezen. Dan gaat het om het product melk, de melkeiwitten en de melkpoeder. Die moet je ontwijken. Als er staat kan sporen van bevatten dan doe ik het gewoon want je kan anders helemaal niks meer.
2 jaar geleden
Hier veel ervaring. Zowel bij Olivia, als mijn man en zelf voel ik me ook enorm veel beter sinds ik ivm de borstvoeding op dieet zit.
Handig om te weten is dat veel kindjes met koemelkeiwit allergie ook niet tegen soja kunnen en een deel ook niet tegen ei. Dus goed in de gaten houden dat het niet ineens weer erger wordt aangezien je alles met soja vervangt.
Qua koken doen wij niks uit pakjes/zakjes. Dan kan er echt een heleboel. Aziatische gerechten zijn vaak zonder melk (ongeveer heel Azië is lactose intolerant). Pasta kan ook gewoon. Qua geraspte kaas krijgt Olivia de plantaardige van huismerk AH.
2 jaar geleden
De haver creme fraîche en haver sour cream van AH zijn ook aanraders.
We eten af en toe ook taco’s 🌮 standaard kruiden mogen gewoon. En verder veel groenten, avocado en een dot haver creme fraîche erbij.
Allemaal losse reacties ivm de foto’s haha.
Het voordeel van doorverwijzen naar kinderarts/allergoloog is een stukje erkenning. Kan (afhankelijk van je inkomen) ook zorgen dat je extra kosten mag aftrekken bij je belasting aangifte. En met vliegvakantie extra bagage mag meenemen.
Vragen mag je altijd stellen! Zowel via hier als berichtje via Insta (ellenvdpas)
2 jaar geleden
Qua recepten kun je volgens mij alles wat je aanlegt met normale melk wel vervangen met soja melk of water.
Pannenkoeken kun je bv prima door water vervangen.
Lasagne saus kun je aanmaken met soja melk (lijkt mij)
Broccoli sausje kun je denk ik ook wel met soja melk maken. Kaas is wat lastiger, maar daar zijn tegenwoordig ook wel varianten van te krijgenvolgens mij.
Krokant laagje krijg je ipv met kaas ook met wat boter en paneermeel.
Pasta kun je ook met rode saus vele kanten op.
Inderdaad Aziatische gerechten is vaak zonder melk.
2 jaar geleden
Wij vervangen met haver, omdat ik buikpijn krijg van sojamelk. Haver fraiche van de Lidl als creme fraiche en Oatly haver cuisine voor alle room. Kaas vervangen wij niet, maar Luna eet dan zonder kaas.
2 jaar geleden
Ha!
Ook hier veel ervaring met koemelkallergie. Met m’n zoontje inmiddels al ruim anderhalf jaar druk ermee bezig! Zelf deel ik mijn ervaringen op Insta (@koemelkvrijkoken).
Nog één ding voor de zekerheid (wat bij lang niet iedereen duidelijk is): koemelkallergie is wat anders dan lactose intolerantie. Dus als je producten koopt, neem dan geen genoegen met het label “lactosevrij”. :-)
Als je nog vragen hebt, let me know!!
2 jaar geleden
Reactie op AnnabelT
Ha!
Ook hier veel ervaring met koemelkallergie. Met m’n zoontje inmiddels ...
Ik volg je al, geloof ik😁
Wij zijn bij de kinderarts geweest.
Bloedtest gedaan om te kijken wat het bloedbeeld is en of er anti stoffen zijn tegen hazelnoot, pinda etc
Ook hebben we zalf voor eczeem gekregen en vaseline om zijn huid te verzorgen.
En ook nog een drankje voor zijn allergische reacties en dit gaat goed nu.
Volgende week krijgen we de uitslag en wat we daarna kunnen gaan doen
2 jaar geleden
Reactie op DaniëlleS
Bloedtest ge ...
Wat leuk dat je al volgt! 😃
En wat een hoop stappen voor jullie onderzoek. Wij hadden dat gelukkig wat minder, met een dubbelblinde provocatietest (geen bloedonderzoek) en een volledig koemelkvrij dieet, waarbij we nu langzaam herintroduceren. Ze hebben bij ons ook niet gekeken naar andere antistoffen. Gek hè?! Dat er zo veel verschil zit in de aanpak.
Ben benieuwd naar de uitslag!
2 jaar geleden
Reactie op DaniëlleS
Bloedtest ge ...
Bloedtest wil overigens helemaal niks zeggen hoor. Mijn dochtertje heeft een koemelk en ei allergie. Koemelk kwam er niet uit. Ei wel en pinda (en een hele buts aan andere noten) ook maar daar kan ze wel gewoon tegen. Pin je er dus niet aan vast! Overigens kan ze nu steeds meer koemelk verdragen nu ze bijna 2 is dus dat is positief! Ei helaas nog niet.
Een tip die mij in het begin hielp. Filteren op de ah app op allergieën. Ik heb een hele poos ei/soja en melk vrij gegeten en vond daarmee echt voldoende om te eten. Toen soja wel weer kon waren de opties al weer verdubbeld. 🤗
2 jaar geleden
We hebben vorige week uitslag gekregen.
Hij reageert niet allergisch op melk, noten, kokos of soja.
(Wat ik helemaal niet begrijp)
Bij kokos yoghurt netelroos uitslag.
Maar heeft dus iets verhoogde anti stoffen voor gluten.
Vorige week weer bloedtest afgenomen voor gluten.
En word straks word ik gebeld voor de uitslag voor die uitslag
2 jaar geleden
Reactie op DaniëlleS
We hebben vorige week uitslag gekregen.
Hij reageert niet allergisch op mel ...
Was dat uitslag van de bloedtest? Daarmee worden alleen IgE-gemedieerde allergieën aangetoond. Daarnaast worden in veel ziekenhuizen weinig bloedtesten gedaan bij kleine kindjes omdat de uitslagen niet betrouwbaar zijn. Voor pinda was de bloedwaarde echt heel laag gelukkig, maar we moeten toch eerst in het ziekenhuis provoceren voordat ze zeggen of ze wel/niet allergisch is