23 Reacties

5 jaar geleden

Wij zowel geen openbare of Montessori. Die van ons gaat naar de Katholieke school. Ik denk dat je vooral moet kijken wat er bij jullie zelf voor leerstroom past. Zowel mijn man als ik hadden eigenlijk meer baat gehad bij een strengere school. Daarom kiezen wij voor de katholieke school

5 jaar geleden

Dat hangt vooral af van je eigen kindje. Als leerkracht kan ik vooral adviseren om op scholen te gaan kijken, dan pas krijg je de beste indruk van een school.

5 jaar geleden

echt????? hier is het als ze 3 worden dan inschrijven

5 jaar geleden

Montessori is erg vanuit het kind, algemeen kan vanuit het kind zijn (over het algemeen proberen ze dit wel, maar gaat het wel meer richting de groep). Hoe dat er op een algemene school uitziet, ligt helemaal aan de visie van de school. De visie kan je lezen in de schoolgids. Let wel op: de visie kan (hoeft niet) elke 4 jaar veranderen. Over algemeen is dus moeilijk iets te zeggen.. Een Montessori school blijft bij de visie, dus is na 4 jaar hetzelfde (tenzij ze geen Montessori school meer willen zijn) Wat moeilijk om die keuze nu al te maken! Montessori onderwijs moet namelijk wel bij je kind passen (net als dat gewoon onderwijs dat moet). Mag je ook inschrijven op meerdere scholen? Dan zou ik dat namelijk doen en kun je over 2 jaar een definitieve keuze maken. Groetjes van een leerkracht 😉

5 jaar geleden

Hier pas inschrijven als ze 3 zijn. Dus kan nog even duren. De onderwijs vorm weten we wel al en dat is christelijk, nu nog een aantal jaren om te kijken welke. Keus genoeg in onze woonplaats

5 jaar geleden

Reactie op Limoentje

Wij zowel geen openbare of Montessori. Die van ons gaat naar de Katholieke ...
Maar die katholieke school is niet perse strenger. Katholiek zijn is geen onderwijsvisie, maar een identiteit. Dat zegt niets over hoe de lessen worden ingericht etc. Je kan heel “strenge” (ik weet niet zo goed of ik die woordkeuze zou gebruiken) openbare scholen hebben net als heel vrije Christelijke, Dalton, Montessori, Jenaplan etc scholen..

5 jaar geleden

Euhm... Nee nog niet over nagedacht. Vind dat iets te vroeg, ik wil eerst kijken hoe mijn zoon zich ontwikkeld. Niet elk kind kan Montessori hebben. Zelf vind ik de vrije school wel wat hebben, maar als mijn zoon baat heeft bij veel structuur en regelmaat wordt het geen vrije school.

5 jaar geleden

Ik heb op de montessori gezeten en vond het vreselijk. Als kleuter lag er teveel nadruk op leren ipv spelen, en in de latere klassen moest je alles helemaal zelf doen aan de hand van week- en maandtaken. Misschien dat ik zelf een laatbloeier was, maar ik was daar toen echt nog niet aan toe. Heel weinig hulp en persoonlijke aandacht van leerkrachten, als je ergens om vroeg was het 'kijk maar naar je maandtaak'. De mijne gaat straks naar een normale basisschool. 😬

5 jaar geleden

Reactie op Theekopje89

Maar die katholieke school is niet perse strenger. Katholiek zijn is geen o ...
Laat ik het dan zo zeggen. De kinderen in de buurt die van de katholieke school komen wel opgevoeder over dan die van de openbare basisschool uit het dorp..

5 jaar geleden

NU AL INSCHRIJVEN?? omg sorry ik was even in shock 🙈. hij gaat hier gewoon naar een school. geen idee wat voor soort onderwijs. de school waar ik hem wil hebben (dichtbij ons en de buurtkinderen zitten er ook) lijkt mij het fijnst. maar bij ons hoef je pas in te schrijven met 2 a 3 jaar. niet na de geboorte.

5 jaar geleden

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/wanneer-kind-aanmelden-basisschool Wanneer je je kind kan en mag inschrijven verschilt per gemeente, check die regels. Bij ons in het dorp hebben we een openbare en christelijke basisschool. Onze kleine gaat naar de christelijke school omdat we het belangrijk vinden dat ons kind de normen en waarden uit het christelijke geloof mee krijgt. Als er ook een montessorischool in de buurt zat zouden wij daar niet voor kiezen. In een klas is het namelijk erg moeilijk om in te spelen op de behoefte van de individuele leerling (als je een klas van veel leerlingen hebt). Tevens moet het montessori onderwijs bij het kind passen.

5 jaar geleden

Wij gaan nog niet inschrijven, zelfs al zou t mogen. Wij willen uiteindelijk verhuizen naar een andere plaats. Maar geen idee of en wanneer dat mogelijk is. Dus lijkt me niet zo handig xD

5 jaar geleden

Ik heb haar in geschreven op de school waar haar zussen zit ivm de wachtlijst. Dit is ook een montessorischool, mocht zij baat hebben bij meer structuur en klassikaal onderwijs dan zal ik daar dan ook weer op in spelen.

5 jaar geleden

Euhm... Nee nog niet over nagedacht. Vind dat iets te vroeg, ik wil eerst k ...
Vrije school is juist heel veel structuur en regelmaat. De naam doet iets anders vermoeden helaas.

5 jaar geleden

In Amsterdam wel ja. Hier in Roosendaal kan je zelfs een maand voor starten nog aanmelden. Onze oudste is net begonnen op school. Wij hebben expres gekozen voor de school dicht bij huis, zodat hij kan afspreken met vriendjes. Er waren er twee in de buurt. Eentje was islamitisch en de ander katholiek. Wij hebben zelf geen geloofsovertuiging, maar katholiek paste het beste bij onze voorkeuren in onderwijs (er wordt daar weinig op het gebied van geloof gedaan, alleen staan dingen als de 10 geboden in moderne variant hoog in het vaandel) dit is voor ons prima. Het is ook belangrijk dat je kiest op wat goed voelt, dat kan niemand voor jullie doen. Nadeel is wel dat jullie nu nog niet weten hoe je kindje echt leert. Onze zoon loopt wat voor op de ontwikkeling, dus hebben we hiermee rekening gehouden met de schoolkeuze. Wellicht is inschrijven bij een paar scholen handig?

5 jaar geleden

Het lijkt me echt vervelend om zo vroeg al te moeten kiezen voor de school en dus ook de onderwijsvorm van je kind. Het moet namelijk wel bij je kind passen en je weet nu nog heel weinig van het karakter en de voorkeuren van je kind. Onze oudste dochter mochten we hier in Den Bosch inschrijven toen ze 2,5 jaar was en ik ben blij dat dat niet veel vroeger was, want nu weet ik dat de Montessori school voor haar de beste keuze is. We hebben haar namelijk ook met de Montessori methode opgevoed en zagen haar hier erg goed op reageren, op meerdere gebieden. Dat haar school hier straks op aan sluit is erg fijn. Om dan te bedenken dat baby's maar gewoon blind op een school ingeschreven worden omdat de wachtlijsten zo lang zijn vind ik tamelijk zorgwekkend!

5 jaar geleden

Reactie op Cooking Baby Nr3

In Amsterdam wel ja. Hier in Roosendaal kan je zelfs een maand voor starten ...
Thnx voor je berichtje! Ik kom ook uit Roosendaal en dacht n.a.v. het bericht van topicstarter. oh shit dit moet ik echt even uitzoeken. Maar dankzij jou weet ik nu dus dat we nog lang genoeg de tijd hebben om m in te schrijven.😂

5 jaar geleden

Dank jullie wel voor jullie adviezen en ervaringen, echt heel fijn. Ik denk dat ik de kleine bij meerdere scholen ga inschrijven en t.z.t. ga kijken wat bij hem past. Het is inderdaad lastig om het nu al te bepalen. In Amsterdam sta je helaas voor alles op de wachtlijst KDV, basisschool...

5 jaar geleden

Laatst nog in het nieuws geweest. Heel vroeg inschrijven is niet altijd passend bij je kindje maar ook niet maatschappelijk gewenst... https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl/artikel/2364466-utrecht-wil-einde-maken-aan-veel-te-vroege-inschrijving-voor-basisschool.html

5 jaar geleden

Als leerkracht zou ik zeggen; ga kijken!! Maar denk vooral ook na over de afstand. Over buitenspelen met klasgenootjes, afspreken met vriendjes en later misschien zelf naar school gaan. Je kunt op deze leeftijd nog niet echt inschatten wat bij je kind gaat passen. En de gemiddelde leerling doet het op de meeste scholen gewoon prima. Pas als er meer aan de hand blijkt te zijn kun je je keuze daarop aanpassen, maar vaak weet je dat pas als ze al op school zitten. Wij gaan voor de school die het dichtste bij is en waar alle kinderen uit de buurt zitten (maar weet dan ook wel dat deze gewoon goed staat aangeschreven hoor).