15 Reacties
5 jaar geleden
Jups hier ook. Tip : meld het wel even bij je vk of gynaecoloog. Het kan zwangerschapscholestase zijn. Ik ben er ook al op geprikt maar bij mij is het niet verklaarbaar de jeuk. Goed insmeren, is het enige wat je kunt doen.
5 jaar geleden
Even bij je verloskundige navragen.
Daarnaast insmeren met vette crème, ook talkpoeder wil wel helpen en niet te vaak douchen en zeep gebruiken.
5 jaar geleden
Mijn verloskundige zei dat het geen probleem is, tenzij je uitslag hebt of je jeuk aan je voetzolen en handpalmen hebt. Ik smeer meermaals wat vette zalf op mijn borsten en onderrug, waar ik rug heb. Dat maakt het voor mij draaglijk!
5 jaar geleden
Je huid staaat op spanning of groeit erg. Kan daar aan liggen. Overleg altiid met de vk.
Vervelend voor je. Hopelijk snel over
5 jaar geleden
Je kan ook mentholcreme gebruiken, dat verlicht iets. Heb het tijdens al mn zwangerschappen gehad en t is heel vervelend, maar even doorbijten. Sterkte!
5 jaar geleden
Ja ik! Zo vervelend en trekt door naar mijn nek/schouder. Ben daarom gisteren naar de huisarts geweest. Ik heb een vette creme gekregen die helpt tegen uitdroging. Ik ben daarna doorverwezen naar een gynaecoloog en daar ga ik morgen naartoe. De huisarts twijfelde of ik naar een dermatoloog moest gaan of naar de gynaecoloog. Uiteindelijk voor de laatste gekozen omdat ze denkt dat het toch door de zwangerschap te maken heeft. Als je wilt kan ik je op de hoogte houden na mijn bezoek morgen.
5 jaar geleden
Jeuk komt vaak voor in derde trimester. De snelle groei van je buik/borsten is de meest voorkomende oorzaak. In enkele andere gevallen kan het een reactie zijn op de hormonen (heb ik gehad, in eerste trimester, zat van top tot teen ook onder de uitslag 😓) of het kan in zeldzame gevallen PUPPP zijn. Meestal is de oorzaak te vinden bij de zwangerschap en gaat het vanzelf weer over na een tijdje of na de bevalling. Zou me er niet te druk om maken maar wel even naar laten kijken bij een gyneacoloog 🖒
5 jaar geleden
Het kan ook puppp zijn, even googlen. Dit is iets wat vaak voorkomt in het laatste trimester. Vooral niet krabben, de huid goed vet houden en mentholgel gebruiken. Ik heb het zelfs al sinds de 16e week van de zwangerschap, en zit aan de antihistaminica en hormoonzalf. Het was niet te doen. Bij mij zijn er echter ook bultjes zichtbaar. Hopelijk kun je het onder controle houden.
Andere tips zijn:
-Grandpa ‘s tine par zeep (tijdens douchen en niet te heet) heeft wel een weekje of twee nodig voordat het helpt.
-Zwarte bessensap drinken
- De ochtend beginnen met lauw water en citroen erin.
Succes! Ik weet hoe erg het kan zijn.😢
5 jaar geleden
Reactie op PoohBaby
Ja ik! Zo vervelend en trekt door naar mijn nek/schouder. Ben daarom gister ...
Dat zpu fijn zijn!! Verloskundige ondertussen gesproken en die geeft aan dat het grote waarschijnlijkheid te maken heeft met de weersverandering en hormonen en oprekken van huid. Zolang ik geen uitslag heb en geen jeuk op mn handen en voeten heb proberen met mentol zalf
5 jaar geleden
Dit is mijn 2e zwangerschap en rond de 28 weken kreeg ik de zwangerschapsjeuk nu ook weer dat geluk! Wat mij helpt is lauw douchen met balneum extra vettend en in bad Louis widmer badolie! De 1e zwangerschap had ik het echt niet onder controle nu wel gelukkig dus bij deze de tip!

5 jaar geleden
Reactie op moniquejuh91
Dat zpu fijn zijn!! Verloskundige ondertussen gesproken en die geeft aan da ...
Mijn afspraak is verzet naar vrijdag. Ik houd je daarna op de hoogte. Ikzelf heb wel een beetje uitslag.. hoop dat het niks ernstigs is! Heb je inmiddels al menthol zalf geprobeerd?
5 jaar geleden
Reactie op moniquejuh91
Dat zpu fijn zijn!! Verloskundige ondertussen gesproken en die geeft aan da ...
Hoi Monique,
Inmiddels naar de gynaecoloog geweest. Ik heb voor de zekerheid bloed geprikt voor zwangerschapscholestase en maandag krijg ik uitslag. Kans is klein, maar ze wilde toch uitsluitsel. Daarnaast nog langs gegaan bij de dermatoloog. Die geeft idd aan dat het komt door de hormonen, dus door de zwangerschap dat ik zoveel jeuk heb. Ik heb een creme gekregen die ik 1x per dag moet smeren. Het is nu afwachten en mocht het niet weg gaan of erger worden, even aan de bel trekken.
Hoe is het nu bij jou?