8 Reacties
6 jaar geleden
Ik zou me er niet te druk om proberen te maken. Je hebt goede echo's gehad denk ik. En bij twijfel zou je altijd de vk kunnen bellen. Zij kunnen je vast geruststellen!
6 jaar geleden
Zolang de kiemgroenten verhit waren is er niets aan de hand, dus over het eten bij Eazie zou ik me sowieso geen zorgen maken 😉
In de salade en de yoghurt kan ik me voorstellen dat het rauw was, een foutje kan gebeuren. Erover stressen heeft geen zin 😊 dus doe dat vooral maar niet! Gewoon niet meer eten tijdens de zwangerschap, dan komt het vast goed.
6 jaar geleden
Gezondheidsbioloog hier :).
Als je geen zin hebt in een lang verhaal: het korte antwoord is: als je niet ziek bent geworden is er weinig reden voor bezorgdheid om de baby.
Ik heb even opgezocht welke bacteriën kiemgroenten gevaarlijk kunnen maken. Dat zijn Salmonella soorten en pathogene E. coli stammen. Deze bacteriën kunnen acute voedselvergiftiging veroorzaken. Wanneer je besmet raakt met deze bacteriën krijg je zware buikpijn, diarree en eventueel koorts. De bacteriële infectie blijft vrijwel altijd beperkt tot de darm, en bereikt de baby dus niet. Voedselvergiftiging kan gevaarlijk zijn tijdens de zwangerschap voor de moeder, omdat je immuunsysteem de slechte bacteriën minder goed kan afweren en je dus ernstiger ziek kunt worden, met mogelijk uitdroging tot gevolg.
Omdat je niet ziek bent geworden, zijn de kiemgroenten die je gegeten hebt waarschijnlijk niet besmet geweest, of heeft je lichaam de eventuele besmetting opgeruimd zonder ziekteverschijnselen. Er is dan dus geen gevaar.
Kortom: geen reden tot zorg achteraf! Als je niet ziek bent geworden, heeft je baby er niets van gemerkt.
6 jaar geleden
Kiemgroenten en niet volledig gegaarde eieren zijn voorbeelden van producten die worden afgeraden omdat ze besmet kúnnen zijn met deze bacteriën. Dat is bijna nooit het geval, maar als het wel zo is kun je er erg ziek van worden, en dat willen we natuurlijk voorkomen.
Bij deze producten hoef je je dus niet achteraf zorgen te maken als je het per ongeluk toch hebt gegeten en niet ziek bent geworden. Het is handig om het te proberen te vermijden, maar als het dan toch gebeurt en je wordt niet ziek, is er helemaal niks aan de hand.
Sommige andere producten worden wél afgeraden omdat het schadelijk kan zijn voor je kindje. Bijvoorbeeld grote hoeveelheden kaneel. Daar zit een stofje in dat wanneer je er teveel van binnenkrijgt, niet op tijd wordt afgebroken door de lever en bij de baby aankomt, en daar de ontwikkeling van je baby negatief beïnvloed.
Het is allemaal maar verwarrend...