22 Reacties

4 jaar geleden
Ik had ze gisteren toevallig ook in 1 borst! Ik heb ze onder de douche er toch echt uit gemasseerd. Had eerst mijn zoontje laten drinken, toen bleven ze aan de linkerkant. Onder de douche gemasseerd richting de tepel. Was eerst alleen pijnlijk en leek niks te doen. Maar daarna spoot het er ineens uit, ook voor langere tijd en daarna waren ze weg en was het ook niet meer zo pijnlijk. Misschien iets om te proberen?

VRIEND
4 jaar geleden
Ik had dit ook. Wat bij mij hielp was voor mijn zoontje ging drinken even goed verwarmen met een kruik, daarna masseren en tijdens het drinken een elektrische tandenborstel erop. Ik voelde de plekken echt open gaan. Mijn zoontje dronk uit de borst met knobbels, de andere borst kolfde ik. Hij heeft uiteindelijk 3 voedingen aan de ontstoken borst gedronken en toen was het weg. Je kan beter laten drinken aan de borst met ontstekingen, omdat drinken meer zuigkracht heeft dan het kolven.
Hou je temperatuur in de gaten, als je koorts krijgt direct naar de huisarts. Hopelijk komt het niet zo ver. Succes!

4 jaar geleden
Ik heb t vorige zwangerschap ook gehad. 1 harde plek (voelde als een schijf) was niet meer weg te masseren/ drinken/kolven. Heeft paar dagen geduurd tot het toch wegging. Een tip die ik me herinner is aanleggen met kin in de richting van de harde plek - die kant van de borst wordt t beste geleegd.
Beterschap!

4 jaar geleden
Bij een (dreigende) borstontsteking: borst verwarmen voor het voeden, baby altijd eerst hongerig aanleggen aan de zere borst en nakolven. Tijdens het nakolven zacht de harde plekken richting de tepel weg masseren (als je te hard masseert wordt de plek beurs en voel je niet goed of het beter wordt). Als je klaar bent de borst koelen met natte washandjes en ijs. Tegen de pijn kan je paracetamol in nemen.
Als je een rode plek ziet of koorts erbij hebt, dan heb je een ontsteking. Dan zal het wat langer duren voordat het over is (bij mij was het 4-5 dagen).

4 jaar geleden
Hallo, ik heb ook wel eens knobbels in mn borst. Wat bij mij help is onder de warme douche gaan staan met een warme straal op mn boezem en dan de knobbel goed weg masseren. Dan heb ik een pittenzak in de vriezer liggen en na de warme douche als de melkklieren goed open staan en de knobbels weg zijn koel ik mn borsten terug. Klinkt gek maar dan krimpen de melkklieren zodat je wat rust krijgt in je boezem en de toestroom even wat afneemt en de knobbels niet meteen terug komen.

VRIEND
4 jaar geleden
Reactie op Babylooni
Bij die 3 voedingen, laat je hem dan alleen aan die borst drinken of doe je ...
Die borst als eerst, maar dan ook echt lang (dus desnoods alleen die borst. Hij moet zo leeg mogelijk namelijk)

4 jaar geleden
Luier met heet water op je borst leggen. Daarna lang kolven en tijdens het kolven masseren. Het moet er echt uit. Anders heb je kans op borstontsteking.
Ik heb dit toevallig deze week ook (gehad) en kreeg er hoge koorts, koude rillingen, spierpijn in heel mn lichaam en hoofdpijn van. Net alsof ik een zware griep te pakken had.

4 jaar geleden
Ik kreeg van de lactatiedeskundige het advies om 1x per borst per dag te resetten voor het voeden. Voor een voeding moest ik een van mn borsten kolven en daarna nog aan die borst voeden. Doe je het andersom dan krijgt je kleine alleen de minder voedzame voormelk. Daarnaast kan je baby die knobbels een stuk beter leegzuigen dan een kolf kan. Verder ook op haar advies gaan blokvoeden. Je begint een voeding bijv om 15:00 uur en biedt dan alleen de linkerborst aan, komt de kleine dan binnen 3 uur (dus voor 18:00 uur) nog een keer, dan weer opnieuw aan de linkerborst. Bij de 1e voeding na 18:00 begint dan het volgende blok en bied je de andere borst aan.
Blijf je veel last houden dan op tijd contact zoeken met een lactatiedeskundige. Wordt vaak vergoed vanuit aanvullende zorgverzekering en anders kan het soms ook kosteloos via het consultatiebureau

4 jaar geleden
Reactie op maimai
Ik heb t vorige zwangerschap ook gehad. 1 harde plek (voelde als een schijf ...
Dit dus. Kindje aanleggen in de houding dat kin onder de harde plek ligt. Soms zit ik dus een dag alleen maar in de Madonna houding, of juist rugby houding. Niet alleen uitgaan van je eigen voorkeur houding, maar waar je lichaam klachten uit. Succes en hopelijk trekt het snel weg!

4 jaar geleden
Wat je het beste kan doen is één x per dag onder een warme douche je borsten soepel masseren. Zeker niet kolven want dan krijg je overproductie. Door ze soepel te masseren heb ik de indruk dat het de stuwings periode verkort. Mijn zoontje is nu 2 weken en heb al 3 dagen geen harde borsten meer echt stuuwing heb ik eigenlijk maar een dag of 4 gehad. Ik voel ze wel bijvullen en dan krijgen ze wat meer volume maar als gou hij drinkt is dat helemaal weer weg en heb ik mijn oude borsten weer terug. Je kan het eens proberen baat het niet schaadt het niet. Het is in ieder geval een zalig heid onder de douche.