21 Reacties

4 jaar geleden
Naast tips hier verzamelen is een lactatiekundige raadplegen mogelijk ook een goed idee, of zelf goed inlezen op deze officiële website van borstvoedingsorganisatie Nederland https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/271-afbouwschema. succes!!!

4 jaar geleden
Ja, met mijn zoontje geef ik borstvoeding en bijvoeding met kunstvoeding in de fles. Gaat prima.
Hij viel in het begin te lang af dus moesten we bijvoeden. Hij is het dus wel al gewend vanaf de kraamweek.
Ik ga nu afbouwen met borstvoeding en meer flesjes geven en ook dat gaat goed.
Afbouwen doe ik door elke week 1 voeding te vervangen door kunstvoeding in de fles.

4 jaar geleden
Ik ben nu kv met bv aan t combineren. Ik bleef kloven houden en had voor de 3e x borstontsteking. Toen mn man weer ging werken en ik fulltime kolfde én mn zoon nog moest voeden merkte ik dat dit niet meer te doen was voor mij. Mn productie is nèt genoeg voor mijn zoon. Maar hij drinkt zo'n 1,5 liter borstvoeding per dag😶
Nu ben ik helft helft aan het geven in één fles. En ga ik het kolven afbouwen om volledig op kv over te gaan. Met pijn in mijn hart, maar lichamelijk ben ik op en heb toch nog bijna 8 weken hem volledig mijn melk kunnen geven.

4 jaar geleden
Hey, Ik ben sinds kort ook met beide bezig. Vandaag probeer ik zoveel mogelijk te kolven, dus vandaag krijgt hij KV, om een voorraad te hebben. Bij mij gaat de productie wel goed. (Vooral links toch, rechts is iets minder)
Hoelang ik BV ga geven, moet ik nog wat over nadenken, maar waarschijnlijk tot hij zijn tandjes (+-6maand) krijgt, misschien nog iets daarna.
Deamon is vandaag 6 weken oud en heeft al een paar flesjes (100-120ml) KV op.
Zowel hij als ik heb geen problemen opgemerkt met de 1e keer KV.
Normaal ga ik 11/01 terug werken, maar denk dat ik nog een maand thuis blijf (intrimmer) dus ik ga op werk vollop moeten kolven.
Gelukkig krijg je als je 4u werkt een half uur, of als je 7,5u werkt een uur Extra pauze. (Geen idee of die ook in NL is), werkgever moet deze extra niet verplicht betalen, maar daar komt de mutualiteit wel voor tussen.

4 jaar geleden
Ja wij! Wij doen bv en flesvoeding in 1 fles, mijn productie was heel goed, maar door een ziekenhuis opname geen live bv meer voor onze dame... Ik had extra bv in de vriezer wij hadden de luxe haar langzaam te laten wennen aan kv, eerst beetje kv 30 of 40 cc en zo hebben wij haar laten wennen... Ze krijgt nog steeds mix flessen, heb het idee dat het beste gaat voor darmkrampen voor onze uk... Plus Hanna houd nog steeds het meest van mama melkjes 😬

4 jaar geleden
Wij zijn begonnen met volledig bv en nu zitten we op 2 kv flessen per dag omdat mijn productie terug liep. De eerste is rond 11 uur smorgens en de ander rond 11 u in de avond. Wij hebben een week gedaan over de 2e fles kv er bij doen.
Ik had op internet een schema gevonden ☺️
Ik ben wel full time blijven kolven zodat er altijd genoeg is en we wat kunnen invriezen. Ik kolf nu enkel in de nacht niet meer met de voeding mee.
Ik merk wel dat ie wat last kreeg van krampjes, wij voeden therapeutisch en na ongeveer iedere 20 ml maken we tijd voor een boertje. Na de fles nog even "fietsen" met zijn beentjes, dit heeft ons heel erg geholpen tegen de krampjes.

4 jaar geleden
Wij combineren ook, om 22u voor ze gaat slapen krijgt ze een fles kv. Dit ook omdat mijn bv 's avonds niet meer voldoende is voor haar. Is perfect te doen, ze raden enkel aan om te beginnen met het switchen van 1 voeding, telkens dezelfde (dus bv de eerste of laatste vd dag). Zo kan je stilaan meer voedingen vervangen 🙂

4 jaar geleden
Hey allemaal, ik volg het topic even. Ik geef nu volledig borstvoeding maar heb niet genoeg om ook te kolven om zo een voeding te kolven voor als ik niet thuis ben. CB gaf aan dat we dan inderdaad gewoon kunstvoeding kunnen geven.
Ik merk de laatste week dat de kleine in de nacht minder lang slaapt dan daarvoor voorheen 5 uur nu 3,5 ongeveer. Nog altijd niks te klagen natuurlijk maar vraag me dan wel af of hij genoeg heeft aan mijn borst voor de nacht. Hij komt verder goed aan dus dat is geen probleem.
Wij hebben hem laatst een flesje gegeven zodat hij daar alvast aan kan wennen en daarna sliep hij overdag 3 uur heel vast, ik had ook de indruk dat hij minder last had van krampjes met de kunstvoeding. Per 1 maart moet ik weer werken dan wil ik volledig over zijn naar kunstvoeding. Dus denk dat we dan langzaam moeten gaan afbouwen vanaf begin januari of zie ik dat verkeerd?

4 jaar geleden
Ik moest mijn dochter bijvoeden omdat het volgens het CB te lang duurde voor ze weer op haar geboortegewicht zat. We hebben haar voornamelijk bijgevoed met BV, maar soms toch ook een flesje kv. (Eerst drinken aan 1 borst en dan of 50 cc nv of 50cc kv) Ze heeft er gelukkig geen last van gehad.

4 jaar geleden
Bedankt voor jullie tips! :) update, ik heb met de lactatiekundige contact gehad, zij raadt aan om met het afbouwen idd 1 voeding per week te vervangen. Ik moet bijv. 22 feb weer beginnen en zij zegt dan pas 1 feb te bginnen met afbouwen omdat je anders te weinig melkproductie hebt. Ik blijf de ochtend en avondvoedingen geven dus ik ga 3 overdag voedingen vervangen voor kunstvoeding. Ook raadde ze aan om zo lang het kan nog wel borstvoeding te geven ivm corona en de bescherming die het je kleintje biedt.
Dit schema kan anderen wellicht ook helpen.

4 jaar geleden
Reactie op K.T.
Waar heb je dit schema toevallig gevonden?

4 jaar geleden
Ik heb ook gekolfd, omdat aanleggen niet ging en gaf doordat ik weinig productie had kv bij extra. Wanneer ik dan een volledige voeding gespaard had kreeg Liam dit. Bij ons gaf het geen problemen hij dronk beiden goed. Nu zijn we er achter dat ik bijna geen voeding in mijn melk had,dus hij krijgt nu alleen kv. Wij geven nutrilon samen met een schepje kruidvat reflux voeding voor de krampjes en spugen.

4 jaar geleden
Met wat voor soort water bereiden jullie een flesje kunstvoeding? Met water uit een flesje kraanwater of afgekoeld gekookt water?
Warmen jullie het op in de magnetron? En warmen jullie borstvoeding ook op in de magnetron?

4 jaar geleden
Reactie op Banaan
Ik heb ook gekolfd, omdat aanleggen niet ging en gaf doordat ik weinig prod ...
Hoe kwam je erachter dat je geen voeding in je melk had?