33 Reacties
2 jaar geleden
Reactie op DaniëlleS
Mijn zoon liep ook nog niet met 16 maanden hoor.
Loopt hij ook niet als jij ...
Wel aan de hand en overal langs, maar los vind hij heel eng rn dan laat hij zich meteen vallen op de grond...
2 jaar geleden
Hier loopt en praat ze ook nog niet. Wel zie ik een erg blij, onderzoekend en gezond kind dat zich op andere punten sneller heeft ontwikkeld. Ik weiger me zorgen te maken over het feit dat ze haar ontwikkelingen in een 'afwijkende' volgorde doormaakt. Je ziet als ouder het best of ze ergens onder lijdt. Geniet van de eigenheid van je kind en vertrouw op haar snelheid en volgorde. Knuffel!
2 jaar geleden
Mijn zoontje is over 2 dagen 17 maanden. Hij loopt sinds anderhalve week stukjes los. Ineens had hij het door en pakt het nu echt snel op. Zou me daar, zeker als hij wel aan de hand loopt, nog niet te veel zorgen over maken. Ook het praten komt hier langzaam wat op gang. Tot een week geleden alleen papa en mama en die dat. Nu komt er ook ineens ijs. Wij hebben echt nog helemaal niet gehoord dat wij ons hier zorgen over hadden moeten maken. Vanaf nu zou die wel wat mogen gaan ontwikkelen, maar om nu al te spreken van een forse achterstand lijkt me dan wel overdreven. Gooi het eens in de groep waar ook jeugdartsen in zitten :)
2 jaar geleden
Ons zoontje is 17 maanden en wil nog niet los lopen. Loopt wel aan iets vast en staat wel soms los. Praten doet ie wel. Ik zou me over het lopen echt nog geen zorgen maken. Als t kind wel aan de hand loopt, gaat ie vanzelf n x los lopen. Over spraak durf ik weinig te zeggen. Er zijn wel meer kinderen die tot 2 jaar amper wat zeggen.
2 jaar geleden
Och och dat buro. Ben blij dat ik pas heen moet met 2 jaar weer.
Onze mini man. 16 maand. Loopt langs de tafel, staat los maar zelf lopen, dat is eng. Maar kruipen kan die super snel haha.
Praten? Af en toe een mama maar dat is meer geluk en toeval dan zijn bedoeling geloof ik.
Enige woord wat die goed kan is die die die die die.
Met 14 maand was ik bij het buro en ze vertelde mij elk kind zijn of haar eigen tempo.
Maak ik mij zorgen? Nee totaal niet. Hij onderzoekt wel en het komt wel.
2 jaar geleden
Ieder kindje ontwikkeld zich anders. Het los lopen, zou ik me absoluut geen zorgen over maken. Het is een gemiddelde dat kinderen lopen rond de 16 maanden. Er zijn genoeg kindjes die pas lopen met 20 maanden, daar is niks mis mee.
Wat betreft praten, op zich zou ik me niet meteen zorgen maken. Hij brabbelt en dat is al iets. Aan de andere kant is het wel een beetje aan de late kant dat hij nog geen woordjes gebruikt. Dat zou kunnen betekenen dat hij moeite heeft/krijgt met taal. Het kan ook niks betekenen en dat hij gewoon iets later is hiermee.
Ik ben van mening dat het cb nooit mag zeggen: Je moet je zorgen maken hierom... Ze mogen wel adviseren en bijvoorbeeld benoemen dat hij wat dit betreft 'achterloopt' op het gemiddelde. Als ze adviseren een fysio en/of logopedist in te schakelen, zou ik vooral denken: 'oke, laten we dat doen en kijken wat ze voor ons kunnen betekenen'. Zie dat vooral niet als falen o.i.d. maar meer als hulp. Het is wel zo dat hoe eerder je erbij bent met hulp het vaak wel sneller of beter 'te behandelen' is .
Maar vooralsnog zou ik me echt niet enorme zorgen maken hoor! Sommige kindjes zijn gewoon wat trager met alles. Niks mis mee!
2 jaar geleden
Heb je toevallig zijn oortjes laten checken ? Mijn zoontje praatte super veel nog voor zn 1e verjaardag zeker wel 10 woorden. Opeens kwam er geen woord meer uit. Contact gehad met ha en cb en doorverwijzing naar de kno gekregen. Blijkt dat hij vocht achter trommelvlies heeft waardoor hij slecht hoort en automatisch niet meer praat. Ander situatie als bij jou maar niet praten kan met het gehoor te maken hebben ☺️
2 jaar geleden
Bijzonder dat ze je zoveel zorgen aanpraten, is nergens voor nodig! Ieder kind ontwikkelt zich op zijn eigen tempo en dat is prima.
Hier een meisje van 18 nov dat nu net gaat staan en overal op klimt, zet voorzichtig de eerste stapjes langs bank / tafel maar lopen is het echt nog niet. Fysio gaf aan zolang je vooruitgang blijft zien in wat ze doen is alles onder de 2 jaar oké!
Praten doet ze dan weer wel volop, zelfs korte zinnetjes af en toe (boekje kijke, eve zitte). Maar ik was ook een kind dat veel eerder praatte (met 17/18 maanden al korte zinnetjes) dan liep (pas met 20 maanden), maakte niemand zich toen zorgen over hoor dus ik doe dat ook niet over mijn dochter. Komt vast allemaal goed! En soms is misschien die ‘bevestiging’ door een professional wel fijn? Mij gaf het rust toen de fysio zei dat we ons geen zorgen hoefden te maken!
2 jaar geleden
Mijn dochter van 16 maanden kan nog nieteens staan, ze beseft niet dat er zoiets bestaat als stapjes zetten, ze kan niet van lig>zit of zit>lig, kan niet optrekken enz. Dus als ik jouw verhaal hoor dan moet ik mij GIGA zorgen maken😅maaarrr de fysio zegt dat ze gewoon angstig is.
Het enige bewuste woordje wat mn kind zegt is bal en papa.
2 jaar geleden
Reactie op Mx3
Ieder kindje ontwikkeld zich anders. Het los lopen, zou ik me absoluut geen ...
Ik ben het met je eens @ TS zou hulp wel zien als aanvulling ipv een gigantisch probleem of dat hij het allemaal niet goed doet. Hier loopt ze wel weer, praten wil ook nog niet echt hier🙂💚🧡 komt wel goed.