33 Reacties

2 jaar geleden

Wij hebben helemaal in het begin ook een kinderfysio gehad voor de kleine. Heeft ons enorm veel bruikbare tips gegeven toen. En vooral ook de bevestiging dat we het gewoon prima deden. Denk absoluut niet dat je je zorgen moet maken, maar bedoel meer dat die hulp ook juist heel fijn kan zijn.

2 jaar geleden

Hier ook een kindje wat qua motoriek wat trager is dan ‘normaal’. Ze ging tijgeren bij 10 maanden, zelfstandig zitten bij 10/11 maanden, 12 maanden kruipen en is nu 16 maanden en trekt zich overal aan op, loopt langs meubels en achter loopkarretjes maar weigert ook zelf te lopen. Vorige week bij CB geweest en ze is hypermobiel (iets meer ruimte tussen gewrichten). Jeugdarts zei geen zorgen te maken aangezien je tot 1,5-2 jaar kindjes best de tijd mag geven zelf te gaan lopen. Helemaal als je zelf progressie ziet, dus ik zou me zeker niet direct zorgen gaan maken hoor! Gewoon aankijken:) elk kindje is anders en heeft een ander tempo. Hier praat/brabbelt ze best prima. Zegt een paar woordjes, mama papa baby aai bal en cheeta. Verder vooral leuk te brabbelen en dieren geluidjes te doen!

2 jaar geleden

Mn zoontje van 16 maanden loopt dan al wel sinds dat hij 13 maanden was. Praat alleen papa die dat en ja. Mama komt ook steeds meer. Ik maak mij hier geen zorgen over, hij ontdekt van alles en merk dat hij hier verder geen last van ondervind dat het praten matig is. Consultatie bureau heeft er niet veel van gezegt in januari

2 jaar geleden

Mijn dochter loopt ook nog niet. Wel overal langs en achter de loopkar. Ook aan mijn hand loopt ze redelijk. Aan 2 handen ook redelijk. Ik wacht het wel af… ze is van 11-11. Zegt een paar woordjes: die, mama, aai, aap, klaar, uit. Nog niet helemaal goed hoor!

2 jaar geleden

Pff laat het consultatie bureau alsjeblieft lekker praten. Alles moet volgens het boekje, maar later is het niet raar als ze anders lopen in ontwikkeling. Probeer vooral de stimuleren en laat je niet al te gek maken. Die van mij zat met 14 maanden ook te zeuren dat ie met 17 maanden (dat is ie nu) toch echt wel meer moet zeggen. Nu zegt ie papa en mama en soms wat extra geluidjes zoals die. Maar volgens hun moet ie dierengeluiden na doen en dus meer dingen zeggen. Die van ons is vanaf 10 maanden al bezig met lopen en sinds 2 weken loopt ie echt los los. Hij heeft denk ik een hekel aan fouten maken en loopt dus nu perfect en hele afstanden los. En daarvoor Max 6 stappen los en altijd overal langs op… consultatie bureaus en überhaupt de GGD wilt alles perfect. Ik weet wel dat mijn moeder vroeger zei dat ik op school niet naar GGD hoefde. 1 keer ben ik toch uit nieuwsgierigheid gegaan. Maar wat een gezeik en begreep het gelijk. Ik ben altijd aan de slanke kant geweest. Maar het was altijd gezeik dat ik dikker moest worden.

2 jaar geleden

Ons zoontje loopt ook nog niet(wel langs de bank en tafel). Hij is bijna 18 maanden. Soms komt er een papa of een mama uit. Maar verder dan dat komt hij niet. Maak mij er nog niet heel veel zorgen om eigenlijk. Wat ik mij even afvraag. Wij hoeven pas met 2 jaar terug te komen op het cb. Missen wij nou een afspraak of is dit bij iedereen weer anders?🙈

2 jaar geleden

Reactie op Livv07

Ons zoontje loopt ook nog niet(wel langs de bank en tafel). Hij is bijna 18 ...
Bij mij staat er helemaal geen afspraak en de volgende enting pas met 4 jaar. Dus als het ff kan kom ik dan pas. Ik ben verder ook alleen maar met de entingen geweest

2 jaar geleden

Hier al wel lopen maar praten ook nog niet. Hij heeft veel te vertellen maar wat🤷‍♀️😂 Maak je geen zorgen. Als moeder weet je zelf het beste wanneer er actie ondernomen moet worden

2 jaar geleden

Lopen geen zorgen! Onze oudste durfde pas los te lopen met 20 maand. Praten geen idee..

2 jaar geleden

Kreeg met pasen weer te horen “word wel eens tijd dat hij gaat praten” ik vind die opmerkingen zo vervelend en ga dan weer zo erg twijfelen of het echt zo raar is dat een kindje van 17 maanden alleen nog brabbelt 😩

2 jaar geleden

Reactie op Steffiek

Kreeg met pasen weer te horen “word wel eens tijd dat hij gaat praten” ik v ...
Hier niet eens brabbelen. Hijs heel erg stil. Ik word er wel verdrietig van maar t komt vast goed !

2 jaar geleden

Wat bijzonder. Toen ik naar het CB ging met 15 maanden vroeg ze aan mij of ze al wat stapjes zette aan de hand en of ik dat kon laten zien. Dat kon ze al wel, maar los lopen, ho maar (en nog steeds niet). Ik ze zelf dat ze snel was in haar fijne motoriek, maar de grove nog op zich liet wachten waarop zij antwoordde dat dit alsnog snel was!🤷‍♀️ Verder is het hier ook mama, papa en allerlei dierengeluidjes, maar verder komen we ook niet. Ik maak me geen zorgen, zou ik als ik jou was ook zeker niet doen. Als ze met 2,5 jaar nog steeds niks zeggen zou ik gaan nadenken over logopedie, maar nu... nee hoor!

2 jaar geleden

Reactie op Mimmie80

Och och dat buro. Ben blij dat ik pas heen moet met 2 jaar weer. Onze mini ...
Herkenbaar!!!! Onze zoon is/was een hele snelle kruiper. Deed dit ook al vrij vroeg. Lopen langs de meubels deed hij op een gegeven moment wel en stond ook, weken later, wel los. Maar los lopen? Echt niet… Kruipend was hij sneller, aan de hand stappen vond hij trouwens wel erg leuk maar vond het los stappen wel heel erg spannend. Hij zetten ook 1 van zn voetjes een beetje gek neer. CB gaf aan dat dit vanzelf goed zou komen als hij stabiel/goed zou gaan lopen. Zo niet dan zou fysio altijd nog een optie kunnen zijn. Inmiddels (17 1/2 maand) loopt hij vooral in huis veel los maar blijft toch ook nog kruipen. Het komt echt van zelf. Ik snap dat je je zorgen maakt als ze er zo’n druk op leggen dat hij het al moet kunnen :-( Oh en het praten…. Ook onze kleine druif zegt vooral DIE DIE DIE. Mama en papa komt nu een beetje. Tuurlijk twijfelden wij ook wel eens, maar het CB gaf ook aan (net als mimmie80 zegt) dat elk kind het op zn eigen tempo doet. Volg je gevoel…. Je doet het goed <3