11 Reacties

4 jaar geleden

Ik ga via nutellapotjes aan mijn papa vragen of hij peter wil zijn

4 jaar geleden

Bij mijn eerste kindje gaf ik de meters een doosje met een armbandje in en daarop de vraag 'Wil je mijn meter worden'

4 jaar geleden

Mag ik vragen wat 'een meter' is?

4 jaar geleden

Wij gaven mijn zusje een zilver armbandje met haar naam erop en vroegen het toen we met de familie op vakantie waren. De kleine was toen 6 maanden oud. Baby 2 automatisch ook bij mijn zusje erbij op de papieren 😉 maar zullen het als nog symbolisch vragen. Willen de kinderen niet scheiden in nood mocht het gebeuren moet je toch niet aan denken 🥴

4 jaar geleden

Wat is een 'meter'?

4 jaar geleden

Reactie op Loesjes

Mag ik vragen wat 'een meter' is?
Peter en meter zorgen voor t kindje als er iets met jou en je partner gebeurd zeg maar. Als ik t goed heb.

4 jaar geleden

Reactie op Lynnm

Peter en meter zorgen voor t kindje als er iets met jou en je partner gebeu ...
Ja dat klopt. Sorry ik ben van België. Heet dat anders in Nederland?

4 jaar geleden

Reactie op CarolV

Ja dat klopt. Sorry ik ben van België. Heet dat anders in Nederland?
Peet oom of peet tante in NL

4 jaar geleden

Reactie op Ladries

Wat is een 'meter'?
Vraag ik me ook af

4 jaar geleden

Reactie op CarolV

Ja dat klopt. Sorry ik ben van België. Heet dat anders in Nederland?
Nee hoor. Heet hier ook een peter en meter. Maar in de volksmond was het peetoom en peettante en nu noemt bijna iedereen het zo. Mijn zus heeft het aan mij gevraagd via een zelf geschreven gedichtje.. Dat was super speciaal

4 jaar geleden

Maar je hebt eigenlijk 2 betekenissen van Peter en Meter. De kerkelijke, dus ook wel de doopouders, die de ouders en kind bijstaan om het geloof te volgen. De wettelijke en dus ook bij de gemeente geregistreerde (kan via internet) is degene die belangen behartigd van het kind zolang die <18jr en ouders er beide niet meer zijn. Dat betekent niet per definitie dat die het kind dan verder opvoeden, maar gaan kijken waar het kind het meeste bij gebaat is.