3 Reacties

5 jaar geleden
Ik heb dit topic helemaal niet gezien, vreemd genoeg komt niet alles in mijn lijst te staan. Ik kwam deze toevallig tegen toen ik door de lijst van de geboorteclub aan het scrollen was.
Wat betreft de naam: als je zo dicht mogelijk bij het Grieks wil blijven, krijg je de spelling Myrte. Dus met Griekse Y, zonder TH. Het strand op Kreta heet namelijk Μυρτος (ik hoop dat hij de Griekse letters pakt in deze app) en als je dat omzet naar ons alfabet kom je uit op Myrtos. Andere spellingen kloppen eigenlijk niet.
Ook de plant heeft als officieel Griekse naam Μυρτη, wat in ons alfabet op Myrte neerkomt (daar komt de meisjesnaam dan weer vandaan). Alle andere varianten op de spelling komen door het (bewust of onbewust) verkeerd overnemen van de Griekse spelling in andere talen.
Dit is natuurlijk niet een optie die ertussen zat 🙈, maar misschien heb je er toch iets aan. De Y is zeker niet raar, wil ik maar zeggen, volgens de oorspronkelijke spelling hoort die daar juist! Natuurlijk kun je doen wat je wil, bijvoorbeeld die H toevoegen. Het is jullie naam, dus jullie kiezen de spelling! Persoonlijk zou ik dicht bij het Grieks willen blijven en voor Myrte kiezen, maar dat is voor je man geen optie, dus dan zou ik kiezen voor Myrthe. Sterkte met de keuze!

5 jaar geleden
Misschien nog even ter aanvulling: ik zie op internet inderdaad Myrthos voorbij komen, maar dat klopt dus niet. Dat werkt hetzelfde als bijvoorbeeld onze benaming voor Parijs. In het Frans (Paris) staat die J er niet, die hebben wij in het Nederlands zelf toegevoegd. Hetzelfde gebeurt met de H in Myrthos. Officieel hoort die daar niet. Zou je die wel moeten schrijven, dan zou het eiland Μυρθος moeten heten, want τ=t en θ=th.
Kort gezegd:
Μυρτος = Myrtos
Μυρθος = Myrthos (bestaat niet)
Het strand/gebied op Kreta waar jij het over hebt heet Μυρτος, dus Myrtos.
Sorry voor het lange verhaal. 😂 Ik ben zelf altijd heel precies op spellingen en vertalingen, dus ik wil het graag goed uitleggen.

VRIEND
5 jaar geleden
Ik vind een y mooier, maar die zit ook in mijn eigen naam dus zal daar wel door komen 😉
Vind het zelf niet heel lastig, zeg altijd mijn naam “met een y”. Meeste namen moet je toch wel spellen, dus mensen zijn dat wel gewend. En ik ken wel Myrthes met een y, dus het is niet een naam die nooit gebruikt wordt.
Ik snap je gedachtes, maar denk dat het in de praktijk 100% meevalt 😊