11 Reacties

één jaar geleden

Of ik het zelf schrijf, hier precies hetzelfde. Idd alleen vissticks pizza poffertjes zulke dingen maar proeven HO MAAR. Iedere avond bord avond eten voor zijn neus maar hij roept al meteen nee nee, hij wilt het ook echt niet proeven. Aan tafel laten zitten zeggen je moet het toch eten niets lijkt te werken. Ik wil hem ook niet gaan dwingen of kwaad worden want ben bang dat hij eten dan al helemaal associeert met iets ergs. Hier is het ook idd alleen met het avondeten.

één jaar geleden

Ik volg ook even mee Hier precies het zelfde alleen krijg ik het nog welleens voor elkaar met haar favoriete tv programma. Wij proberen het eerst wel gewoon zonder tv of tablet maar nee hoor precies wat jullie zeggen na 1 uur ben ik er klaar mee en pak ik de tablet dan gaat er tenminste wat groente in, Maar ze moet het niet zien dat er groente in zit, het is echt prakken alsof je een potje voor schotelt 🙄 De mijne is overigens 3 jaar

één jaar geleden

Hier werkt (voor korsten eten) gelukkig het volgende : Ik blijf super rustig en zeg kalm: we gaan pas van tafel als je korsten op zijn. Soms onderhandelt ze dan en zegt ze vier 😂 ben ik akkoord mee. En dat kan soms echt een uur duren. Ik geniet maar van het “rust” moment door op te gaan ruimen 😂 als ze van tafel gaat terug zetten etc. Niet met de focus op korsten eten , maar op afspraak blijven zitten. Verder heeft het aan het begin geholpen haar te laten helpen met koken. Dan was het haar eten 🤭

één jaar geleden

Heel herkenbaar. Bij ons ging hij van een kind die alles wilde proeven/uitproberen, naar een kind die niets wilde proeven. Ook ongeveer toen hij anderhalf was. Ook bij ons is hij dol op fruit en gaan boterhammen negen van de tien keer wel goed. Inmiddels wil hij langzaam wel weer dingen proberen. Maar het gaat zeker nog niet van harte. Wat bij ons “helpt” tijdens het avondeten: - Mee laten koken, dan wil hij soms tussendoor nog wel eens wat proberen - Een tweede leeg bordje naast z’n bord zetten. Dit is het bord waarop hij alles mag neerleggen wat hij niet wil eten (ja, dat is soms echt alles 🙈). Maar hij raakt het eten dan aan en probeert af en toe dan ook dingen. Zo eet hij nu weer spaghetti en rijst. - Altijd ook iets aanbieden wat hij wel eet. Dit begon bij ons met komkommer, paprika en kunnen we inmiddels uitbreiden. - Sommige dingen andere namen geven: een hamburger is een Mexicano hamburger (hij vindt Mexicano’s heel lekker), sperziebonen zijn groene patatjes, want patat lust ie wel. - Gek doen tijdens het eten: een stukje groente/vlees o.i.d. van achter z’n oren toveren

één jaar geleden

Hier hetzelfde. We laten hem op school warm eten op de middag, blijkbaar eet hij dan wel goed als hij ander kindjes ziet eten. Savonds mag hij dan met ons mee eten of krijgt hij een boterham.

één jaar geleden

Reactie op Mirathe

Heel herkenbaar. Bij ons ging hij van een kind die alles wilde proeven/ui ...
Oh het gek doen… jaaa 😂 soms hele theater stukken hier. 😂 doe ik een hapje aan haar vork.. niet opeten hoor!!! Mama gaat even haar bordje wegzetten… laaalalalalal…. WAAAAT??? Waar is mijn hapje???? Lachen gieren brullen… ze ging het later andersom ook doen. Lalalala liep ze weg 😂 Je vraagt je af of ze op theaterschool moeten soms.. of dat ze indirect jou op de theater school hebben gezet 😂

één jaar geleden

Ik verstop groenten in bijvoorbeeld smoothies en Ijsjes. De smoothies weigerde ze laatst ook en heb nu herbruikbare knijpzakjes gekocht. Dat vind ze leuk, ziet ze niet wat erin zit en vraagt ze er nu soms zelf om. Of pannekoeken met wortel of Spinazie "dinosauruspannekoeken". En wat hier helpt is zeggen; dit hapje is X (opa, oma, kindje vd opvang) eet zijn voeten maar eens op. En nu zijn hoofdje. Vind ze grappig. Laatst zei ze bij een wortel " mama dit lijkt wel een gezichtje". Dus nu prik ik met mijn vork in elke wortel 2 oogjes en met mijn mes een mondje en dat eet ze ze op 🤷🏼‍♀️

één jaar geleden

Heel herkenbaar! Om gek van te worden. Wij hebben ook al van alles geprobeerd. We hebben een tijdje (heel slecht) met een filmpje gedaan. Dan eet ie alles zo op wat je hem voorschotelt. Maar daar was ik zo klaar mee. Vond het heel ongezellig en wilde de associatie filmpje eten eruit halen. Sinds we daarmee zijn gestopt eet ie eigenlijk bijna niets meer savonds. Tja behalve als het pannenkoeken zijn :p Sinds deze week zijn we begonnen met een kalender. Hij mag als hij goed heeft gegeten (lees drie happen geproefd) een sticker plakken. Het lijkt hierdoor soms iets beter te gaan. Maar de gouden tip.. had ik hem maar

één jaar geleden

Dit klinkt ook precies ons verhaal ook sinds ander half heel slecht eten. Ook geen snoep kont. Alleen knijpfruit of zelf gepureerde fruit, brood, patat vlees/vis en melkproducten lust ze. Zelfs pizza vind ze vies en pannenkoeken eet ze maar paar happen. Filmpje helpt ook niet dwingen ook niet en in de houdgreep spuugt ze alles uit. Nu moet ze van mij 2happen proeven, anders krijgt ze geen vlees. Maar ze moet er gewoon van kokhalzen. En geen vlees vind ze niet eens erg. Eet liever niks. Nu lijkt het stampwortelen met heel veel spekkies te werken. Eerst alleen hapje spekkie daarna met steeds meer Stamppot (wel met een gebakken spekkie erbij 🙈)eet ze zo heel wat weg. Mijn schoon familie zegt komt uiteindelijk allemaal goed. Bijna al haar neefjes en nichtjes eten of aten slecht. Maar ik denk bijna dat ze na een eet school moet....

VRIEND

één jaar geleden

Ik heb ook een zoontje die slecht eet. Maar sinds ik weet dat dat een dan de kenmerken is van een hoogbegaafd kind (waar wij bijna alle symtomen van kunnen af vinden bij hem) heb ik het geaccepteerd. Zolang hij wel brood en fruit en andere dingen eet, maak ik me minder zorgen over het avond eten. Het moment aan tafel moet fijn zijn. Wat hij eet bepaal ik, hoeveel hij eet bepaald hij... ik probeer altijd 1 ding op zijn bord te leggen wat hij wel eet, zodat hij toch even het eet moment mee doet. Dus voor de mamas hier, schuif het niet te snel af op "gedrag", mogelijk zit er wat achter...

één jaar geleden

Tips: Mee laten doen. Dat kan zijn koken, tafel dekken, bepalen wie waar zit. Je hoeft niet te eten. Mama zou het wel verstandig/ fijn vinden als je proeft. Je hoeft niet te eten, maar we vinden het wel heel gezellig als je erbij komt zitten. (Bord onder de neus en vaak gaat het toch wel leeg.) Bordje laten staan na tafel moment. Vaak zegt ze een uur later, ik heb trek of mag ik..... Dan zeg ik dat haar eten er nog staat. Ze vraagt dan vaak om het op te warmen en eet alsnog. Kaarsjes aan, bord leeg is kaarsjes blazen. En tja, nee niet iedere dag werkt het zelfde. Nu hebben wij geluk dat ze beide eigenlijk alles lusten. Het is meer de peuter strijd die nu speelt. Succes