28 Reacties

茅茅n jaar geleden

Reactie op Anitavg

Mijn zoon van net 2 jaar weigerd ook al een aantal weken het avond eten. Aa ...
Mijn zoon eet sinds ie precies 1,5 jaar is, dus nu al ruim 7 maanden, geen avondeten meer. Gewoon van de een op de andere dag. Alleen brood en aardappelen eet hij. Van alles geprobeerd (van voor de tv, niets anders meer voorzetten), maar helaas. Zijn neefjes aten rond diezelfde leeftijd een jaar lang (!) alleen maar boterham met knakworst. Nu eten ze weer alles. Ook anderen om me heen met kinderen hebben zo鈥檔 fase gehad. Geduld hebben dus! 馃槉 Ik zet onze zoon wel altijd avondeten voor, maar het wordt dan meestal toch een boterham.

茅茅n jaar geleden

Hier gaat het met vlagen 's avonds. Ze krijgt altijd avondeten en een toetje voorgeschoteld. Als ze niets eet, is het ook oke. Ze krijgt hier geen vervanging en ze krijgt ook geen melk meer voor het slapen gaan, enkel het drinken wat ze bij het avondeten krijgt. Ik at als kind ook slecht, omdat ik super dol was (en ben) op melk en dan te veel dronk. Hier krijgt ze bij haar ontbijt en lunch een bekertje melk.

茅茅n jaar geleden

Reactie op Anitavg

Mijn zoon van net 2 jaar weigerd ook al een aantal weken het avond eten. Aa ...
Hij krijgt overigens wel 130ml warme halfvolle melk voor het slapen. Meestal drinkt hij dit op, soms ook niet.

茅茅n jaar geleden

Wij zoeken ook naar wat werkt. Leon is soms erg enthousiast voor we eten. We betrekken hem bij helpen in de keuken, tafel dekken, hij heeft hier veel lol in. Roept vol enthousiasme "papa, kom eten". Dit vinden we wel waardevol. Eenmaal aan tafel begint hij met "nee". "Nee hapje eten" en "nee proeven". Eigenlijk is de afspraak dat hij 1 hapje moet proeven maar we blijven niet dwingen, het is niet de bedoeling dat hij huilend aan tafel zit. Soms laten we hem even en dan neemt hij opeens een hap. Wij merken 9 van de 10 keer, dat het bordje leeg gaat als hij eenmaal die eerste hap heeft genomen. Dus we zetten wel in op 1 hapje nemen. Hij krijgt wat drinken (water of sap) bij het eten. En hij krijgt nog wat borstvoeding voor het avondritueel. Aan tafel geven we geen alternatief als hij niet wil eten. De ene avond lukt het echt niet en de andere avond zit hij gezellig mee te eten en is er niks aan de hand... Is soms zoeken naar hem motiveren en aanmoedigen zonder te dwingen.

茅茅n jaar geleden

Ik moet ook even mijn verhaal kwijt. Hier wil mevrouw echt geen avond eten. Op gepureerde soep en vlees na. Ze krijgt ook geen alternatief. Maar savonds wel flesje warme melk als avondritueel. Moet ik hier mee stoppen dat ze wel honger krijgt? Hier helpt ze ook mee met eten klaar maken en tafel dekken ook heel enthousiast en roepen dat we moeten eten. Maar eenmaal aan tafel nee nee nee.

茅茅n jaar geleden

Wij zijn hier heel makkelijk in: eet je niet, eet je niet. Morgen weer een dag. We proberen als richtlijn: Wij bepalen wanneer hij eet, hij bepaalt hoeveel. En deze leeftijd is er ook wel naar om te weigeren, zelf te willen doen, eigen wil ontwikkelen, mening ontwikkelen. Probeer niet te veel te dwingen, ze gaan echt wel weer eten :)

茅茅n jaar geleden

Pelle heeft echt weken slecht gegeten, alles was nee en boos worden op alleen al de vraag om te proeven. En ineens echt van de een op de andere dag eet hij weer super goed. Letterlijk alles wat de pot schaft zonder strijd vraagt tussendoor om brood, dus ik denk dat hij nu aan het inhalen is. Mijn tip probeer het naast je neer te leggen en het tafel moment vooral gezellig te houden. Ooit komt het goed.

茅茅n jaar geleden

Wij hebben eigenlijk nooit problemen gehad met eten. Maar 200 ml is veel melk. Wij geven vanaf 1 jaar geen melk meer en hebben dat vervangen door meer avond eten. De laatste weken eet meneer iets slechter in de avond maar niet altijd. Hij eet genoeg overdag dus we maken ons er niet zo druk om. Veranderd wel weer. Als je de melk nog geeft zou ik dat afbouwen of gewoon in een glas/beker tijdens het avond eten.