14 Reacties

4 jaar geleden

Ik heb hier al dikwijls zien passeren dat enkel in België het geslacht wordt meegedeeld bij de nipt test.

4 jaar geleden

In België krijg je een blad wanneer de NIPT wordt afgenomen en daar moet je op aanduiden of je ook het geslacht wilt kennen. Anders kom je het ook niet te weten. Ik weet niet hoe het voor Nederland is.

4 jaar geleden

In België weet je het geslacht bij de nipt dat is al een tijdje zo en zwangerschap afbreken kan maar tot 12 weken dat is al niet meer mogelijk als je nipt doet

4 jaar geleden

Ik weet niet of je van België of van Nederland bent maar hier in België (en misschien bij mij persoonlijk) vroeg zowel de gynaecoloog als de huisarts mij of ik het geslacht wou weten. Dat was gewoon een vakje dat al dan niet aangekruist kon worden op het aanvraagformulier.

4 jaar geleden

Heeft te maken met wetgeving, kom je uit NL of BE? In NL wordt namelijk niet getest op geslacht, wettelijk verboden ivm geslachtsdiscriminatie. Hoe het precies in BE zit weet ik niet.

4 jaar geleden

In België laten ze het geslacht wel weten, in Nederland is dan niet gebruikelijk. Mijn vk vertelde bij de vorige zwangerschap ook dat het niet wordt gedaan om afbreken van de zwangerschap i.v.m. het geslacht te voorkomen. Dus ja, ik heb hetzelfde verhaal gehoord.

4 jaar geleden

Ah oké helder! Ik woon in Nederland, dus dan ligt het daaraan :)

4 jaar geleden

Ik heb het inderdaad gevraagd aan mijn vk omdat ik gewoon heel nieuwschierig ben. Ze zei dat ze het in België wel doen maar hier in Nederland niet. Waarom zou ik niet precies weten. Wel jammer.. want ivm dat corona kan er geen pret echo gemaakt worden dus geslachtsbepaling is dan pas bij 20 weken.

4 jaar geleden

Reactie op Firstname-lastname

In België weet je het geslacht bij de nipt dat is al een tijdje zo en zwang ...
Er zijn wel uitzonderingen om medische redenen. Dus als uit de nipt bijvoorbeeld een afwijking wordt vastgesteld. Op basis van geslacht is natuurlijk geen geldige reden. En gelukkig maar ook!

4 jaar geleden

In België ligt de termijn voor abortus op 14 weken. Wanneer het resultaat van de nipt bekend is, is het dus niet meer mogelijk te aborteren obv geslacht (wel bij medische indicatie uiteraard). In nld ligt de termijn op 18w. Ze willen vermijden dat er dus obv geslacht wordt geaborteerd. Door de strengere abortus regeling in België is het dus geen probleem om geslacht bij nipt te krijgen.

4 jaar geleden

Reactie op Amandawe

In België ligt de termijn voor abortus op 14 weken. Wanneer het resultaat v ...
Dat verklaart het wel ja. Dank voor je uitleg! :)

4 jaar geleden

Ik hoor dat het in NL verboden is en het wel kan in België.

4 jaar geleden

Reactie op June_91

Er zijn wel uitzonderingen om medische redenen. Dus als uit de nipt bijvoor ...
Dat wist ik nog niet :) maar het is wel zo dat je het in België niet kan laten weg halen vanwege het geslacht

3 jaar geleden

Reactie op Paula1995

Ik heb het inderdaad gevraagd aan mijn vk omdat ik gewoon heel nieuwschieri ...
Vanaf 20 mei gaan de pretecho praktijken weer open! Wij hebben de 23e een echo gepland staan!🥳