6 Reacties
vor einem Jahr
Onze dochter van 2 kan dat ook allemaal wel wat je zeg. Praat ook al super goed. Gaat ook wel 2 dagen na het kinderdagverblijf en daar geven ze het ook elke keer aan dat het heel knap is.
Maar zo slecht slapen zie ik onze dochter echt totaal niet in. Wel doet ze bij ons geen middag slaap meer door ze anders wel echt de nacht gaat spoken.
vor einem Jahr
Hier ook een hele vlotte dame. We zijn op haar verzoek gestart met letters leren herkennen en sindsdien schrijft ze ook maar meteen overal haar eigen letter op 😅 Vandaag weer bij het cb geweest (moeten vaker ivm allergieën en slechte groei) en daar waren ze weer flink van haar onder de indruk. De arts benadrukte enorm dat we bij de peuterspeelzaal moeten aangeven dat ze veel extra uitdaging moet hebben omdat ze zich anders gaat vervelen. Dus in dat opzicht herken ik veel.
Maar onze meid slaapt juist super goed de laatste tijd. Middagdutje wordt de laatste dagen iets korter (2-2,5 uur), maar was daarvoor makkelijk 3,5 uur. En dan slaapt ze ‘s nachts ongeveer het klokje rond van 8 tot 8. In de periode dat we haar middagslaapje korter hielden, waren de nachten een stuk slechter. Die tijd in bed heeft ze overdag al nodig om alles te verwerken.
Hoewel ik hier nu enorm van geniet, ben ik ook heeeeeel lang lid geweest van de Club Wakker hoor.
vor einem Jahr
Onze zoon doet ook alles wat jij benoemt. Sta elke dag wel weer versteld van iets wat hij doet/kan/vertelt/onthoudt. We hebben een abc bord in huis hangen en hij zit dan soms voor dat bord alle letters aan te wijzen en te benoemen. Telt ook al tot 12. Ik ben zelf gastouder en zie bij de andere kindjes van zijn leeftijd een duidelijk verschil. Door de complete verhalen die hij vertelt word hij ook regelmatig ouder geschat dan dat hij is. Die telefoongesprekken die jij benoemt laat ik hem tegenwoordig echt doen dus even oma opa of ander familielid bellen en dan vertelt ie wat ie allemaal heeft gedaan die dag.
Wat slapen betreft doet hij elke dag een middagdutje en slaapt de nacht goed. ( we slapen bewust samen met onze kinderen hij word 1x in de nacht wakker voor borstvoeding maar dan slapen we allebei half door)
Ik zorg ervoor dat hij zich heeft kunnen uitleven buiten (soms ook lekker dansen in de regen samen) en eind vd dag gaan we vaak nog iets sensorisch doen voor de ontprikkeling. Soms is dit gewoon douchen of badderen of met kinetisch zand/rijst/klei spelen. Ook helpt hij mee met huishoudelijke taken, in de supermarkt met een boodschappenlijstje zelf boodschappen laten doen en met het maken van het eten. Ik merk dat hij dan 'voldaan' is en hebben we een prettige dag zonder strijd en een fijne nacht. Mijn man staat hier iets anders in en merk dat onze zoon dan vaak nee te horen krijgt op z'n dag er dus veel strijd is en de nacht ook niet fijn verloopt.
Ik zelf vond het boek jagen verzamelen en opvoeden heel interresant om te lezen.
vor einem Jahr
Wat fijn om te lezen dat het toch allemaal niet zo bijzonder snel is dan sommigen in onze omgeving zeggen🤭 Ook het feit dat jullie kindjes wel slapen geeft me toch het extra vertrouwen dat mijn eigen moederinstinct zegt 'dit slechte slapen komt hier niet vandaan.'
Hier slaapt ze ongeveer een uur, anderhalf uur per dag maar ze kon eerder met gemak 2/3u slapen. Maar omdat ze zo slecht sliep hebben we haar maar steeds na een uur wakker gemaakt.. Maar het wordt er niet anders op. Nu al 3 dagen dat ze weigert te slapen overdag en dan worden de dagen echt niet leuk. Ze is hangerig en gewoon oververmoeid.
Ik lees dat jullie toch ook wel extra uitdaging bieden en was daar terughoudend in omdat het misschien allemaal te snel gaat. Maar dat valt dus wel mee. Heel erg fijn om te lezen!
vor einem Jahr
Hier ook een moeder met een dochtertje met ontwikkelingsvoorsprong.
Ik herken alles wat jij schrijft ook. Mijn dochter kon toen ze net 2 jaar was al het alfabet opnoemen. En toen ze net twee was kon ze zinnen van acht woorden maken en inderdaad dingen zien, begrijpen en later er nog op terugkomen. Wij krijgen ook altijd te horen dat zij ver vooruit loopt en toch wel de uitdaging blijven bieden omdat ze snel uitgekeken is.
Helaas doet mijn dochtertje het ook niet zo goed wat betreft slapen. Lees hier allemaal berichten over hoe goed ze slapen, maar ik heb dat helaas niet. Vanaf het begin was ze altijd al onrustig. Echt van alles geprobeerd en overal vandaan advies ontvangen en iedereen gaf aan 'ze moet de prikkels van overdag verwerken'.
Mijn dochtertje slaapt ongeveer 1 uur overdag en in de nacht (verschillend wel) moet ik er gemiddeld drie keer uit. Vannacht ben ik bijna drie uur lang met haar bezig geweest omdat ze niet meer kon slapen 🥲. En een uur later was het weer brullen.
Ik heb geen advies voor je alleen een verhaal dat bij jouw verhaal aansluit en waarschijnlijk hebben we allebei dik slaaptekort 😅.
Ik ben bemieuwd of er nog meer moeders zich hier in herkennen.
Succes 🍀
vor einem Jahr
Reactie op Mx3
Wat fijn om te lezen dat het toch allemaal niet zo bijzonder snel is dan so ...
Wij waren eerst ook terughoudend met extra uitdaging geven. Alles ging al zo snel, vond het ook belangrijk dat ze gewoon zou spelen. Maar op advies van cb zijn we dat toch wel gaan doen en sindsdien gaat het zoveel beter.