8 Reacties
één jaar geleden
Herkenbaar! Middagslaapjes gaan hier niet altijd en dan is het 's avonds nog moeilijker. Hier blijf ik uitleggen. Dat ze bijvoorbeeld alleen dit om te eten krijgt en anders niet eet. Dat ze bepaalde dingen wel zelf mag beslissen, maar dat ze van mama per se sokken aan moet. Dat we samen even snel tanden kunnen poetsen, maar dat het ook "niet gezellig" kan maar toch gaat gebeuren. Hele lange adem hebben we nodig deze periode..
VRIEND
één jaar geleden
Onze dochter slaapt al 2 jaar slecht. Eerste jaar was hel (medisgh gedoe). Daarna wat rustiger en nu inderdaad die peuter puberteit. Voor 8 uur al 5x strijd gehad:
- slaapzak uit, wil ze niet
- luier uit en nieuwe aan of op potje, wil ze niet
- tandenpoetsen, wil ze niet
- kleren aan, wil ze niet
- ontbijten, gedoe wat op brood
-etc etc.
Sinds ziekte en provocatiestest die niet goed ging valt ze s avonds alleen in mijn armen in slaap. Dan in eigen bed en vanaf uur of 22 tussen ons in. Laatste tijd heeft ze ook veel nachtmerries (roept ze hard nee, nee in slaap).
Fases, fases, fases.
één jaar geleden
Pff hou maar op! Zo klaar me bij vlagen..
Slapen is hier altijd al ellende geweest dus dat is niet veranderd, maar continu op alles nee zeggen!! Ook dingen die hij prima wil doen toch eerst nee zeggen , gewoon omdat het kan. Of moet volgens zijn leeftijd idk😅
En hij is nooit een slechte eter geweest maar nu..!! Alles is iel, vies, bah, wil ik niet, enz.. maar vervolgens wel een schoolbord krijtje in zijn mond stoppen of een stuk citroen inclusief schil en dan mij recht in mijn gezicht aankijken en zeggen "mmm lekker"
één jaar geleden
Reactie op 2020mama
Onze dochter slaapt al 2 jaar slecht. Eerste jaar was hel (medisgh gedoe). ...
Die nachtmerriefase hebben wij ook. Zo sneu, die paniek maar dan toch niet wakker zijn. Heel naar..
één jaar geleden
Wauw! Het hele verhaal, PRECIES onze zoon! 😅
Ik ben het ook heel vaak zat hoor en weet het soms ook allemaal niet meer. Qua eten probeer ik me niet meer druk te maken zolang hij maar gewoon netjes op gewicht blijft en denk maar zo dat het vanzelf wel weer beter word. Qua brullen is het hier ook extreem (heeft ie van zijn moeder 🙈 ik was vroeger ook zo volgens mijn moeder) ik tel nu vaak tot 10 in mijn hoofd en dat helpt voor mij wel maar ik snap je heeeeeleeemaaal 🙌🥹
één jaar geleden
Ik wilde net hetzelfde verhaal posten 😅 Ben dol op mijn zoon maar dat gejengel en gezeur en gedram 😤😫🤬 Ik ga meerdere keren per week in een tijdsbestek van 10 seconden gejank van “Oh wat is het toch een schatje” naar “Ik boek een enkeltje Bali voor 1 persoon” 🤓
één jaar geleden
Enige wat ik als tip kan geven is blijven aanbieden, klinkt stom maar hier een makkelijke peuter, vind ik dan. Die wilde geen eten hebben wat door elkaar zat dus bijvoorbeeld stampot ofzo... ik ben haar blijven geven en nu eet ze het wel gewoon. En als ze boos is laat ik haar maar gewoon even uitrazen en zeg ik, ik ben hier als je een knuffel wilt. We hebben ook een zoontje van bijna 8 weken dus niet alles kan en dan huilt ze maar het is zoals het dan is. Ze zegt ook op alles nee en af en toe ben ik ook blij als ze in haar bed ligt hoor. Pick your battles. Onze dochter praat wel goed voor haar leeftijd maar dat heeft ook mega lang geduurt, ze is er zelf geinttresseerd in boekjes lezen. En nog een laaste tip vtech boek met woordjes is echt een topper hier, daar heeft ze echt zoveel mee gespeeld en ze kent nu bijna alle woordjes eruit. Vaak voor een tientje op MP te vinden.
één jaar geleden
Hier hebben we bij vlagen een lastige peuter, maar omdat hij al best goed kan praten kunnen we veel met praten oplossen. Zo zeggen wij duidelijk tegen hem dat we hen niet kunnen helpen als hij zeurt of huilt maar dat hij moet vertellen wat er is.
Eten was hier ook echt drama maar sinds wij als ouders een paar dingen hebben afgesproken gaat het beter. Zo hebben we afgesproken dat het aan tafel altijd gezellig is we gaan niet pushen of dwingen maar proberen wel positief te stimuleren. Hij krijgt het eten wat wij ook krijgen (met uitzondering van heel pittig eten) als hij niet eet prima maar ook geen vervanging. En als hij klaar is mag hij zijn bestek op zijn bord leggen en deze wegschuiven maar hij blijft wel aan tafel tot wij ook klaar zijn. Dit heeft er bij ons voor gezorgd dat het in elk geval weer gezellig is en inmiddels eet hij weer vrijwel alles.
Verder probeer ik hem zoveel mogelijk te laten kiezen. Zo mag hij bijvoorbeeld kiezen of hij eerst wilt aankleden of dat ik eerst zijn zusje aankleed. Ook mag hij kiezen of hij eerst wil tandenpoetsen of eerst de pyjama aan wilt. Hij kiest wat er op zijn boterham zit en meestal welke schoenen hij aan wilt. Misschien hebben jullie nog wat aan deze tips.