27 Reacties

3 jaar geleden

🙋‍♀️ heb het ook. Met 32 weken nogmaals een echo om te kijken of het opgetrokken is. Je baarmoeder gaat de komende periode onwijs veel groeien, waardoor je placenta mee omhoog kan gaan. Het komt voor bij 5% vd zwangeren, waarbij bij 1% bij de bevalling nog steeds laagliggende placenta heeft. Keizersnede is dan geïndiceerd. Verder, zolang je geen bloedingen hebt zijn er geen leefregels omtrent sex e.d. Zodra je wel een bloeding hebt gehad, krijg je leefregels zoals geen sex meer etc. Mijn gyn zei dat het belangrijk was te melden als je bv vroegtijdige weeën krijgt of wat dan ook, altijd te benoemen dat je laagliggende placenta hebt. De kans op (ernstige) bloedingen, zijn aanwezig! Ik maak me er voor nu niet zo druk om. Als het over 12 weken nog zo is, zie ik het dan wel weer :) Hoop je hiermee een beetje gerustgesteld te hebben! ⚘

3 jaar geleden

Ik post hier net een bericht over!!!! Ook ik ben enorm geschrokken! Mijn placenta ligt op 1,8 terwijl deze op 3 moet zitten.... Ik mag ook pas met 32 weken terug voor controle. En idd internet maakt me gek

3 jaar geleden

Reactie op SaNoy

🙋‍♀️ heb het ook. Met 32 weken nogmaals een echo om te kijken of het opget ...
Dankjewel voor jouw info. Zoiets had ik al gelezen inderdaad. Ik mag woensdag al naar de gyn. Hoop dan wat meer info te krijgen. Keizersnede maakt mij niet zoveel uit, maar die bloedingen vind ik eng. Mijn man wil mij al niet eens meer je weet wel! Thanks xx

3 jaar geleden

Reactie op S R

Ik post hier net een bericht over!!!! Ook ik ben enorm geschrokken! Mijn pl ...
Ben je al bij de gyn geweest?? Ja ik stop met lezen hoor. Ben er dan ook wel helemaal vanaf

3 jaar geleden

Reactie op Daneenee

Dankjewel voor jouw info. Zoiets had ik al gelezen inderdaad. Ik mag woensd ...
Mijn man wil ook niet, maar dat komt omdat hij het een raar idee vind, sex terwijl zn dochter in mn buik zit 🤦‍♀️ Ik had dit met 16 weken al gehoord en nu net 20 weken wederom gehoord. Ik ben bij het Radboud hiervoor. Over 12 weken weer een echo om te beoordelen hoe of wat. Bij mij zit ie op 11 mm en hij moet minimaal 20 mm zijn om vaginaal te mogen bevallen. Het is mij alleen onduidelijk hoe dat zit tussen de 2 en 4 cm. Want ik had begrepen dat een poliklinische bevalling wel aangeraden was. Maar ben je dan medisch (ivm verzekering/vergoeding) of niet?

3 jaar geleden

Reactie op SaNoy

Mijn man wil ook niet, maar dat komt omdat hij het een raar idee vind, sex ...
Ik had het bij 16 weken gehoord dat die voor lag. Gister werd duidelijk dat die gedeeltelijk voor mijn uitgang ligt. Dus ben wel blij dat ik volgende week al mag komen. Ik geloof wel dat het medisch word dan. Want als de gyn het over moet nemen van de vk is het volgens mij zo ie zo medisch.

3 jaar geleden

Reactie op Daneenee

Ik had het bij 16 weken gehoord dat die voor lag. Gister werd duidelijk dat ...
Ah ja, maar dan is je situatie ook al weer anders. Bij placenta die gedeeltelijk of volledig ervoor zit, wordt je automatisch medisch. Bij pp marginalis (binnen 20 mm van de baarmoedermond) ben je vanaf 32 weken medisch dacht ik. Alleen bij 2 tot 4 cm is mij dat niet geheel duidelijk. Ook verzekeringstechnisch. Ben je medisch wordt je zh bevalling vergoed. Niet medisch niet, kost je tussen de 300 en 500 zelf per dag. Alleen wat als je geadviseerd wordt om poliklinisch te bevallen. Ben je dan wel of niet medisch 🤷‍♀️

3 jaar geleden

Reactie op SaNoy

Ah ja, maar dan is je situatie ook al weer anders. Bij placenta die gedeelt ...
Zal dat eens navragen woensdag kom ik op terug oké? Ik printscreen t even

3 jaar geleden

Reactie op Daneenee

Zal dat eens navragen woensdag kom ik op terug oké? Ik printscreen t even
Graag! Ben benieuwd! Suc6 woensdag iig!⚘

3 jaar geleden

Reactie op SaNoy

Graag! Ben benieuwd! Suc6 woensdag iig!⚘
Dankjewel 🤰💐

3 jaar geleden

Mijn placenta ligt goed maar de navelstreng gaat onderin naar binnen ipv in het midden. Velamenteuze insertie heet dat in spannende taal. Het komt maar bij 1 a 2 % voor en ik heb er ook een flink potje om gejankt. Ik heb ook op 30 weken extra controle en ze verzekerde me dat ik me geen zorgen moest maken. Maarja doet dat maar is🙄

3 jaar geleden

Heb dit bij de eerste zwangerschap gehad. Exact het zelfde. Ik heb later wel bij 40 weken loslatende placenta gehad met alle toeters en bellen. Het is goedgekomen maar ze waren bijna te laat. De verloskundige heeft tot de laatste week getwijfeld over mijn placenta en dat vond ik heel erg want als ik eerder naar ziekenhuis was gestuurd hadden ze de 1e preventief gehaald bij 38/39 weken. Blijf op je eigen gevoel letten en ga bij twijfel direct naar ziekenhuis ipv vk. Succes verder in de zwangerschap

3 jaar geleden

Reactie op svr

Heb dit bij de eerste zwangerschap gehad. Exact het zelfde. Ik heb later we ...
Dankjewel. Scheelt dat ik mijzelf niet 1 2 3 op zij laat zetten want dan hebben ze aan mij echt een verkeerde haha! We zullen eens zien wat de gyn my verteld woensdag

3 jaar geleden

Reactie op Denise-1988-

Mijn placenta ligt goed maar de navelstreng gaat onderin naar binnen ipv in ...
Wat houdt dat in? Nog nooit van gehoord? Kun je wel gewoon bevallen enzo? Werkt je navelstreng dan gewoon zoals t moet? Zoals je merkt, ik ken het echt niet ✌ En logisch dat je dr flink verdrietig van wordt. Niemand wilt bijzonderheden in zn zwangerschap en gewoon zorgeloos kunnen genieten! ⚘

3 jaar geleden

Hoi dames, die van mij blijkt op 2cm precies te liggen. Dus net wel net niet zei ze. Verloskundige van 20 weken echo zei dat heeel veel vrouwen dit hebben en dat maar bij 1/10 die dit hebben het niet 'wegtrekt" ze gaf aan vooral geen zorgen te maken en gewoon te kijken bij een extra controle met 32 weken. Ze zei duidelijk dat vaak met de groei de placenta nog mee omhoog gaat. Ik maak mij er eigenlijk dus ook geen zorgen om en zie vanzelf wel. En hou in mn hoofd : er is nog nooit een kind blijven zitten. Dus hoe dan ook mn dochter komt er wel!

3 jaar geleden

Reactie op Anoniempje2

Hoi dames, die van mij blijkt op 2cm precies te liggen. Dus net wel net nie ...
Zo is het zeker. Haha alleen ik heb dat stukje bloedingen en 1 liter op mijn netvlies staan en ik moet nog even haha 🙈🤷‍♀️🤭

3 jaar geleden

Reactie op Daneenee

Zo is het zeker. Haha alleen ik heb dat stukje bloedingen en 1 liter op mij ...
Ik ben ook net de 20 weken voorbij. Dus ja het is even spannend. Maar ik heb dan ook gehoord dat er bij 0.3% van de zwangeren complicaties hierdoor optreed. Laten we in ons hoofd houden dat het heel weinig is. En zodra je bloedingen ervaart meteen bellen en doorgeven dat je een laagliggende placenta hebt en zeker zo min mogelijk bewegen!

3 jaar geleden

Reactie op Anoniempje2

Ik ben ook net de 20 weken voorbij. Dus ja het is even spannend. Maar ik he ...
Jaa komt helemaal goed Thankyou

3 jaar geleden

Eergisteren toevallig met 20 weken echo ook gehoord dat de placenta wel achter ligt, maar dichter bij de baarmoedermond dan normaal. Dit gaan ze goed in de gaten houden ivm de bevalling

3 jaar geleden

Reactie op Denise-1988-

Mijn placenta ligt goed maar de navelstreng gaat onderin naar binnen ipv in ...
Ik heb dit bij mijn vorige zwangerschap gehad. Ze kwamen er bij de geboorte van mijn zoontje pas achter! Zoals hun toen zeiden heb ik een wonderkind aangezien ze mijn vliezen hebben geprikt zonder te weten dat dat levensgevaarlijk was....🤦🏼‍♀️ Het komt inderdaad vrij weinig voor.. Het is goed dat ze het nu al hebben ontdekt bij jou, zodat ze er rekening mee kunnen houden.. Ze houden je vast goed op controle en zullen er bij de bevalling rekening mee houden.. Ik zou mij niet teveel zorgen maken..💪 Ik heb een kerngezonde zoon op de wereld gezet!