Pre-eclampsie (zwangerschapsvergiftiging)

Bitterballetje
5 dagen geleden
Volgen
Zijn er ook dames die nu voor de 2e x (of vaker) zwanger zijn en in een eerdere zwangerschap ook pre-eclampsie of HELLP-syndroom hebben gehad? Ik heb dit in mijn vorige zwangerschap vanaf 33 weken ontwikkeld en ben er echt ontzettend ziek van geweest, met een IC opname van mij en een opname op de neonatologie in een ander ziekenhuis van mijn zoontje als gevolg. Ik merk dat ik nu al heel erg gefocust ben op mijn bloeddruk. Zijn er hier ook anderen die zoiets hebben meegemaakt? Ben benieuwd naar jullie ervaringen en hoe jullie er nu in staan!
  • Rapporteren
Reageer
Typ hier je reactie
7 reacties
Ann3k3
5 dagen geleden
Hoi, ik heb ook zwangerschapsvergiftiging gehad. Dochter daardoor ook 6 weken te vroeg geboren. Ben er zelf naast het vasthouden van vocht helemaal niet ziek van geweest. Dus ben er misschien daardoor ook minder bang voor. Slik je ook kinderasperine? Dat advies kreeg ik van de gynaecoloog destijds.
  • Rapporteren
Bitterballetje
5 dagen geleden
Reactie op Ann3k3
Hoi, ik heb ook zwangerschapsvergiftiging gehad. Dochter daardoor ook 6 weken te vroeg geboren. Ben er zelf naast het vasthouden van vocht helemaal niet ziek van geweest. Dus ben er misschien daardoor ook minder bang voor. Slik je ook kinderasperine? Dat advies kreeg ik van de gynaecoloog destijds.
Hee! Mijn zoontje is toen 5 weken te vroeg geboren. Ik was er van tevoren ook helemaal niet ziek van, voor mijn gevoel, maar na een spoedkeizersnede is mijn bloeddruk door het dak gegaan (280/160), dus ben na de geboorte wel flink ziek geweest. Ik heb hem vervolgens de eerste 3 dagen van zijn leven ook niet gezien, omdat we in verschillende ziekenhuizen lagen. Daar ben ik vooral bang voor, niet voor het ziek zijn zelf gelukkig. Ik slik nog niks. Ik kreeg te horen van de verloskundige dat ik na de 12 weken echo naar de gyneacoloog word gestuurd. Wanneer zou je moeten beginnen met de kinderaspirine?
  • Rapporteren
Hwm
5 dagen geleden
Ja heb ik gehad. Ik schaf een bloeddrukmeter aan voor thuis en let extra op signalen
  • Rapporteren
Claire1994
5 dagen geleden
Hoi... ik moest 2 jaar geleden ingeleid worden omdat ik teveel eiwitten (zwangerschapsvergiftiging) in mijn urine had. Mijn zoontje bewoog ook weinig en moest dus met 38 weken bevallen. Ik ben nu 7 weken zwanger en maak mij nog niet zo druk omdat het nog te vroeg is. Ik weet ook niet of ik het nu ook ga krijgen.. vast wel toch? Ik hield alleen veel vocht vast. Maar verder had ik geen klachten. Ze moeten je alleem goed in de gaten houden dan komt het wel goed.
  • Rapporteren
Bitterballetje
5 dagen geleden
Reactie op Claire1994
Hoi... ik moest 2 jaar geleden ingeleid worden omdat ik teveel eiwitten (zwangerschapsvergiftiging) in mijn urine had. Mijn zoontje bewoog ook weinig en moest dus met 38 weken bevallen. Ik ben nu 7 weken zwanger en maak mij nog niet zo druk omdat het nog te vroeg is. Ik weet ook niet of ik het nu ook ga krijgen.. vast wel toch? Ik hield alleen veel vocht vast. Maar verder had ik geen klachten. Ze moeten je alleem goed in de gaten houden dan komt het wel goed.
Ik ga er inderdaad ook een beetje van uit dat ik het weer krijg. Dan kan het alleen maar meevallen ;) ik moet deze zwangerschap toch op controle bij de gyneacoloog, dus heb er ook wel iets meer vertrouwen in deze keer.
  • Rapporteren
roosausma
5 dagen geleden
Jaa hier ook een hoge bloeddruk gehad en veel vocht vast houden en ingeleid ben heel bang dat het nu weer gebeurd..
  • Rapporteren
Meez
5 dagen geleden
Reactie op Hwm
Ja heb ik gehad. Ik schaf een bloeddrukmeter aan voor thuis en let extra op signalen
Als je een eigen bloeddruk meter hebt, vraag wel even bij de vk na welke waardes acceptabel zijn. Maar bij het geregeld meten ook tijdstip noteren, of je links of rechts meet (of gewoon beide kanten doen en noteren), of je net actief bent geweest en of je wat zouter hebt gegeten (ook verkapt zout zoals kaasblokjes, dropjes).. als er dan een trend in lijkt te zitten ben je wel zo volledig mogelijk!
  • Rapporteren