23 Reacties

4 jaar geleden

Ik ga denk ik wel voor de nipt. Ik wil het ons kindje maar ook onszelf niet aandoen om gehandicapt ter wereld te komen. Het is al moeilijk genoeg voor gezonde kinderen die niet allerlei extra zorg nodig hebben. Daarnaast wil ik niet een zwangerschap voldragen doorbrengen om vervolgens meteen afscheid te moeten nemen (bij patau- of Edwardsyndroom). En natuurlijk heb je nooit zekerheid dat het kindje gezond is, I know.

4 jaar geleden

Ja, wij laten de testen uitvoeren. Bij onze dochter ook gedaan. Gelukkig maar want onze dochter bleek de bloedgroep van papa te hebben ipv mama. Daarvoor heb ik een injectie gehad zodat mijn lijf, niet tegen haar bloed ging "vechten", wat fataal kan zijn voor een kleintje.

4 jaar geleden

Reactie op november11

Ik ga denk ik wel voor de nipt. Ik wil het ons kindje maar ook onszelf niet ...
Maar doe je dan enkel nipt zodat je het na 20 wk nog eens kan laten weghalen als er iets niet goed is? Ik schrik daar wel een beetje van.. het kindje mag dus alleen komen als het niks mankeert? Op basis van een risicovolle test die er ook nog wel eens naast zit?

4 jaar geleden

Reactie op loess

Maar doe je dan enkel nipt zodat je het na 20 wk nog eens kan laten weghale ...
Nipt is totaal niet risicovol he, dat is gewoon een bloedafname! In België gebeurt dat rond 12 weken, en niet 20 weken zoals jullie hier zeggen. Of is dat in Nederland anders?

4 jaar geleden

Hier is het ook al rond 12 weken. Ik wil het ook graag doen. Het is wederom super spannend maar wel belangrijk om te weten of je kindje gezond is.

4 jaar geleden

Sinds enkele jaren is in België de Nipt test volledig terugbetaald en gebeurd door middel van bloedafname rond 12 weken. Enkele belangrijke afwijkingen zoals down syndroom worden dan vast gesteld alsook het geslacht

4 jaar geleden

Reactie op Hhanne

Nipt is totaal niet risicovol he, dat is gewoon een bloedafname! In België ...
Nee, ik belde vandaag voor het eerst mijn verloskundige en die vroeg of ik er over na wilde denken want dan kunnen we dan doen niks 12 weken

4 jaar geleden

Ja wij gaan zeker de nipt test doen met 12 weken. En hebben ver voor de zwangerschap al besproken wat we doen als de test afwijkend is.

4 jaar geleden

Wij willen ook een nipt test laten afnemen. Waarom? Omdat ik 41 jaar ben en vanwege mijn leeftijd meer kans heb. We hebben bewust voor deze zwangerschap gekozen en zijn al ouders van twee gezonde kinderen van 7 en 4. Bij ons 1e kind hebben wij het niet gedaan...omdat elk kindje met of zonder beperking welkom was. Ons hart was en is groot genoeg voor kinderen die extra zorg nodig hebben. Bij ons 2e kind hebben we een combinatietest gedaan. Met als reden dat het niet meer alleen om ons ging...maar ook van invloed kan zijn op het leven van ons oudere kind. Dat is nu wederom onze reden. We hebben het nog niet over scenario's gehad, omdat alles nog open ligt. We gaan het er pas gericht over hebben als de noodzaak zich daar ook voor aan dient. En tot die tijd...genieten we van het moment en denken we niet te ver vooruit.

4 jaar geleden

Reactie op loess

Maar doe je dan enkel nipt zodat je het na 20 wk nog eens kan laten weghale ...
Hoi Loez, NIpT is een bloed afname bij mij dus totaal niet risicovol. Bloed wordt afgenomen rond 11 weken en na 10 werkdagen heb je de uitslag. https://onderzoekvanmijnongeborenkind.nl/wat-u-moet-weten-over-de-nipt Hier kun je meer lezen over het onderzoek en de aandoeningen die ze bekijken. Bij twee aandoeningen is het kindje niet levensvatbaar en zal vrij snel na geboorte overlijden. Dus ja ik kies er dan voor om de zwangerschap af te breken. Down is een ander verhaal, daar moeten we het dan nog eens goed over hebben mocht dat eruit komen. Sowieso kun je nooit met zekerheid zeggen of het kindje wel of niet wat mankeert maar na de nipt volgen nog meer onderzoeken indien er wel afwijkingen gevonden worden.

4 jaar geleden

Reactie op november11

Hoi Loez, NIpT is een bloed afname bij mij dus totaal niet risicovol. Bloed ...
Ha, sorry voor de verwarring, ik bedoelde die vruchtwaterpunctie. Is natuurlijk een andere orde. Maar dan gaat het dus puur om die twee ziektes uitsluiten? En wat als het bijv een andere aandoening blijkt te hebben?

4 jaar geleden

Reactie op loess

Ha, sorry voor de verwarring, ik bedoelde die vruchtwaterpunctie. Is natuur ...
Haha ja dat is zeker van een andere orde dan zou ik niet zo makkelijk zeggen van nou doe maar! Als er aanwijzingen voor down gevonden worden en ook uit vervolg onderzoeken komt die bevestiging. Dan denk ik toch ook dat we de zwangerschap zullen afbreken hoe moeilijk dat ook zal zijn. Ik weet dat mensen met down een hele leuke kant kunnen hebben maar het is niet alleen maar leuk maar ook echt pittig. De zorg verandert in Nederland zo extreem dat de vraag ook is: Wie gaat de zorg van ons kind op zich nemen wanneer wij er niet meer zijn? Een evt broertje of zusje komt er misschien niet en als die wel komt wil ik hem/haar dan belasten met zo’n grote zorgtaak? Ik snap ook wanneer mensen daar anders in staan en dat dit niet perse een mening is die in de smaak valt. Dit is hoe ik er nu in sta, ik weet niet of dat ook nog steeds is als dit ineens de werkelijkheid wordt. En nee een kindje is niet alleen welkom als het 100% gezond is want die garantie heb je nooit.

4 jaar geleden

Wij gaan minimaal voor de nekplooimeeting met 12 weken. Bij afwijkingen nipt test en eventueel vruchtwaterpunctie. Mocht er sprake zijn van een van de syndromen, dan laat ik het weghalen. Ik zie het zelf niet zitten om een kindje op te voeden met veel medische problemen. Zo'n emotionele rollercoaster lijkt mij echt veel te zwaar. Ik ben nu al flink van streek als mijn eerste kindje gewoon een goede verkoudheid te pakken heeft. Hierin moet iedereen zijn eigen keuze maken. Niks is goed of fout.

4 jaar geleden

Hoi hoi, Ik ga in ieder geval voor de nipt test, maar ik ben dan ook zwanger geworden via icsi dat ligt misschien toch net even anders.

4 jaar geleden

Wij gaan ook voor de nipt. Dat stond al vast toen we gingen proberen zwanger te worden.

4 jaar geleden

wij gaan geen enkele screening doen. Alleen medische echo met 20 weken. Dit is een bewuste keuze. Wij willen een ongeboren kindje een eerlijke kans geven en de natuur zn werk laten doen. Mocht er uit een screening blijken dat er een verhoogde kans is op een aandoening dan geeft dat veel stress wat ook niet goed is voor het ongeboren kindje. Daarnaast zouden wij de zwangerschap niet voortijdig beïndigen omdat we de natuur een eerlijke kans willen geven tot ontwikkeling.

4 jaar geleden

Mijn 1e zwangerschap vorig jaar is geëindigd in een afbreking. Nav de Nipt was er een nevenbevinding gevonden. Zo ernstig dat mijn dochter geen kans zou hebben om zelfstandig te leven en te denken. Voor ik überhaupt zwanger wilde worden hadden mijn vriend en ik al besloten dat we in ons geval een kind niet zo een leven willen geven. Ondanks de heftige belevenis sta ik er nog steeds achter! En hoe eng ook ga ik deze zwangerschap weer een nipt doen. Je hebt twee keuzes bij de nipt . Ik zie het ook alsof het zo moest zijn bij mij omdat ik precies de goede gekozen had. Anders had ik het niet geweten de nevenbevinding. Laat je goed informeren en vooral belangrijk bespreek met je partner van te voren wat je met uiteindelijke uitslagen gaat doen. Als je een moeilijke uitslag krijgt kom je in een achtbaan van emoties waarin je misschien niet helder kan nadenken.

4 jaar geleden

Ja wij laten testen ook ivm bloedgroep v papa die anders is als die van mij en het niet samen kan zonder injectie zou kindje het dan niet overleven. En ook nipt idd , ik kan het gwn niet voor een gehandicapt kind zorgen. Dat kan ik het kind niet aandoen met mn trauma die ik heb opgelopen en met hoe ik in t leven sta en hier tegen aan kijk. Ik heb echt super veel respect en bewondering voor mensen die het wel kunnen maar ik kan dat echt niet. En ja ook ik weet dat deze mensen ook recht op leven hebben en ieder leven is waardevol. Maar ik kan het gewoon echt niet en daarom laat ik testen

4 jaar geleden

Reactie op mmje

wij gaan geen enkele screening doen. Alleen medische echo met 20 weken. Dit ...
Ik vind dat een hele dappere keuze en heb echt respect voor de manier waarop jullie hier tegen aan kijken. Ik kan dat helaas niet, maar zou soms willen dat ik ook zo er over na kon denken.

4 jaar geleden

Wij hebben bij ons eerst kindje heel bewust gekozen niet te testen. Voor is/was elk kind welkom. Ik heb een hele fijne onbezorgde zwangerschap. Bij de geboorte werd duidelijk dat onze dochter een lichaamenlijke beperkt heeft. Ik moet eerlijk toe geven dat de onzekerheid die dit met zich mee bracht heel zwaar is geweest, maar ik heb er geen seconde spijt van gehad dat we niet hebben getest! We hebben besloten deze keer wel te gaan testen (de kans dat dit kindje de zelfde afwijking heeft is bij ons niet groter dan bij een ander). Dit omdat wij denken dat een tweede kind met een eventuele zwaardere beperking te belastend zou zijn voor ons.