27 Reacties

5 jaar geleden

Ik ben dit ook van plan! Het lijkt me dat je gewoon idd even moet doorpakken, maar oooh 't gaat zo lekker met speen🤣 gewoon dr in even sabbelen en slapen.. Maar denk dat ze vanzelf echt moe wordt of mss handje gaan pakken om op te sabbelen?

5 jaar geleden

Mijn vriendin is tandarts (in opleiding) en had het ook al erover om optijd te stoppen met de speen. Mijn schoonzus is anti speen en heeft hem nooit gebruikt. Ik zit er zelf ook over na te denken mee te stoppen. Lees vaak dat mensen vaak snachts de speen terug moeten stoppen. Wij gebruiken hem ook niet meer veel. Rekken met eten lukt sowieso met de speen en als hij te overstuur is wilt hij hem ook niet. Maar in de supermarkt zit hij wel altijd te tutten. Ik heb niet echt een tip behalve misschien toch ineens stoppen en even doorbijten. Ik denk wel dat ze hem zo vergeten zijn. Aan de andere kant denk ik ook soms als mijn schoonzus drie kinderen zonder speen heeft gedaan moet dat best lukken. Maar lijkt we ook wel weer lastig!

5 jaar geleden

Ik twijfel om er ook mee te stoppen. Mijn kleine gebruikt haast geen speen. Na zijn flesje wilt hij absoluut geen speen, valt vaak meteen in slaap. Alleen heel soms vind hij een speentje wel fijn, bijv bij z'n middag slaapje gebruikt hij wel een speen.

5 jaar geleden

Is misschien ook kind afhankelijk, maar of je nu stopt of over 1 jaar, het zal sowieso ff 2 of 3 dagen afzien worden. Wij lieten onze dochter overdag al nooit met speen lopen, denk dat als je dat doet, dat het nog lastiger wordt. Toen ze bijna 3 was pas gestopt met speen snachts 🙈 maar ging behoorlijk makkelijk, was al paar weken mentaal aan het voorbereiden haha. Mijn zoon nu heeft wel duidelijk minder zuigbehoefte dus zit er wel aan te denken nu al proberen te stoppen idd, maar wel lastig, want wat je zegt: het is wel makkelijk om te gaan slapen!

5 jaar geleden

Geen tips voor zo jong. Maar het afleren valt reuze mee. Get 1e jaar had mn zoontje hem wanneer hij wou. Vanaf 1 jaar alleen op bed de speen. En toen hij 2 jaar was van 1 op andere dag eraf. Zal natuurlijk wel per kind verschillen hoe dit gaat. Het klinkt uit je tekst alsof je er niet helemaal achter staat.. Waarom zou je het dan doen?

5 jaar geleden

Cold turkey werkt hier altijd top

5 jaar geleden

Ik wou stoppen met 6 maanden. Omdat er dan geen zuigbehoefte meer was. Heb ik mij dan verkeerd ongelezen?

5 jaar geleden

Ik heb sowieso altijd zo min mogelijk de speen aangeboden. Alleen als ie echt heel overstuur is of ongedurig is vanwege het wachten op het flesje. Snachts met slapen bied ik hem ook niet gelijk aan. Zul je zien dat ie lekker aan het slapen is en dan wakker wordt omdat ie de speen eruit drukt. En dat gebeurd nog wel eens

5 jaar geleden

Ik heb het bij m'n zoontje afgeleerd met 1 jaar en 2 maanden. Dit ging erg makkelijk. Ik gaf de speen alleen om rustig te worden (als die de borst al net had gehad bijvoorbeeld). Of om in slaap te komen als het niet lukte. Dus niet standaard op bed leggen met tut. Ik heb ter overbrugging wel elke keer een knuffeltje gegeven tijdens het borstvoeden en ook tijdens de troost momenten. Ik denk dat dat ook de overgang gemakkelijker maakte. Ik ga de tut van m'n dochtertje nog niet afpakken. Dit zal ook pas na de jaarwisseling zijn, maar wel alleen geven als ze het echt nodig heeft.

5 jaar geleden

Ik wou stoppen met 6 maanden. Omdat er dan geen zuigbehoefte meer was. Heb ...
Mijn oudste (dochtertje van ruim anderhalf) wilde na een half jaartje zelf geen speen meer, die had de duim ontdekt. Veel lekkerder haha. Overigens valt het duimen reuze mee bij haar, hooguit als ze moe. Bij mijn zoontje van 13 weken zie ik wel hoe het loopt. Hij slaapt ook wel zonder, dus niet heel verslaafd. Ik denk dat het bij hem ook vanzelf zal gaan en binnen een jaar er niet meer naar taalt.

5 jaar geleden

Ik wou stoppen met 6 maanden. Omdat er dan geen zuigbehoefte meer was. Heb ...
Na 3-4 maanden is de zuigbehoefte al minder. Tussen 3-6 maanden kun je het beste stoppen..

5 jaar geleden

Hier 1 met veel zuigbehoefte. Met een maand of 6 niet meer overdag. Rond 1 jaar in bed. Ging bij de eerste ook prima. Paar dagen afzien maar daarna prima

5 jaar geleden

Ik had daar nog helemaal over nagedacht. Ze valt zo makkelijk in slaap er door. Misschien beginnen met hem overdag niet meer geven.

5 jaar geleden

Ben hier van de ene op de andere dag gestopt om hem overdag te geven, ze heeft hem niet gemist en nog steeds niet! Alleen met in slaap komen doe ik hem in en vaak spuugt ze hem zelf uit als ze eenmaal slaapt.

5 jaar geleden

Hij krijgt al minder de speen, want hij trekt hem eruit en gaat dan op zn handje sabbelen. Snachts soms nog wel even de speen erin, want dan snapt ie even niet waar zijn handje is en slaapt binnen een paar minuten weer. En dan hoor je plop op de babyfoon en dan ligt ie ergens in zijn kamer. Meneer Red het om hem door de spijlen te ploppen haha. Dus denk binnenkort speenvrij

5 jaar geleden

Ons oudste heeft nooit met de speen rondgelopen, alleen met slapen en ze slaapt er nog steeds mee🙈 Dit wil ik heel graag met de 2de spruit voorkomen, maar helaas die speen gaat te vaak in het mondje. Ik geloof wel hoe eerder hoe makkelijker het stoppen zal verlopen.

5 jaar geleden

Ik merk dat ze sinds twee weken zelf de speen amper meer wil. Heel soms nog. Dus denk dat ie er bij ons uitgaat binnenkort. Dochter is 17 weken nu.

5 jaar geleden

Bij onze oudste heb ik de speen met anderhalf jaar weggedaan en dat vond hij direct prima. Dochterlief van net twee heeft hem met slapen en die is er echt verknocht aan. Bij de jongste twijfel ik. Op tijd stoppen lijkt me handiger. Maar hij pakt vaak z’n duimpje. Ik heb liever dat ie een speentje pakt dan dat ie gaat duimen. Lijkt me lastiger om vanaf te komen want ja, die duim is altijd in de buurt.. Mijn broertje heeft tot z’n 10e geduimd... Ik denk nog even!

5 jaar geleden

Mijn oudste was heel erg gehecht aan haar difrax speen. De hele dag en nacht in. Toen we op vakantie gingen naar Zakyntos, Griekenland gingen en we verloren haar speentje, hebben we het hele eiland afgezocht naar een nieuwe speen..maar ze hadden alleen maar andere merken die ze pertinent weigerde. Dus maar even een weekje door moeten bijten, maar toen was ze er wel van af. Dochter 2 is ook weer helemaal verslaafd aan de Difrax. Dus denk dat we weer rond het jaar een paar dagen incalculeren om te stoppen.

5 jaar geleden

Hoe gaan jullie dat met slapen doen? Snachts hoeft hij hem niet maar overdag wel. Wij hebben echt een volhouder qua huilen, ik ben bang dat als hij de speen niet heeft dat er niet geslapen wordt overdag en slapen gaat sowieso al niet zo makkelijk overdag.. (vaak hazenslaapjes en lastig in slaap komen)