89 Reacties

4 jaar geleden

Reactie op Nan!

Ik kreeg deze site om de voor- en nadelen van een stuitbevalling vs. Een ke ...
Dit is info van internet maar mijn gynaecoloog spreekt dit tegen. Vroeger was dit zo maar recent onderzoek heeft uitgewezen dat de risico's veel kleiner zijn als je op voorhand goed selecteert wie een stuitbevalling mag doen. Voorwaarden zijn o.a.: - baby in goede conditie - bekken > 12cm (radiologische foto) - geen navelstreng die in de weg ligt - baby > 2kg (anders is het hoofd te groot in verhouding met de poep en de beentjes samen) Zo zijn er in totaal 5 a 6 voorwaarden. Als je daaraan voldoet en je hebt een ervaren gynaecoloog, zijn de risico's veel kleiner dan wat dr. Google je hier vertelt.

4 jaar geleden

Reactie op Miertje08

Met de kleine prima, ik besef het nog niet helemaal allemaal er is zoveel g ...
Ja snap dat dat spannend is.. hopelijk genees je snel en heb je niet te veel pijn....

VRIEND

4 jaar geleden

Reactie op Hhanne

Dit is info van internet maar mijn gynaecoloog spreekt dit tegen. Vroeger w ...
Dat 50% in keizersnede eindigd komt overeen met de info die ik va het ziekenhuis had gekregen. Maar elke stuit is anders. Voor de afweging zal de arts jouw situatie bespreken, of anders vragen dit te bespreken. Bij mij keken ze heel nauwkeurig hoe de beentjes precies lagen en in mijn geval was vaginale bevalling ook veel kansrijke ivm klein kindje door vroeggeboorte (ca 2,6 kg). Bij voldragen/groter kindje is dat natuurlijk totaal anders.

4 jaar geleden

Reactie op 2020mama

Dat 50% in keizersnede eindigd komt overeen met de info die ik va het zieke ...
Dat was bij mij ook. En voorwaarden die HHanne omschrijft. Ook wel bij mij werd ook helemaal uitgezocht hoe de beentjes lagen

4 jaar geleden

Help de baby draaien was niet gelukt vandaag ik moet nu gaan kiezen voor een vaginale stuitbevalling of een keizersnede, graag zou ik wat tips enzo willen om de knoop door te hakken word er gek van...😣😔

4 jaar geleden

Reactie op Nadientje34

Help de baby draaien was niet gelukt vandaag ik moet nu gaan kiezen voor ee ...
Het ziekenhuis waar ik ben gaf aan dat het goed is om vaginaal bevallen te proberen.. als er dan in voortgang e.d. al iets niet goed gaat, er gekozen wordt voor keizersnede. En dat ze dat vaak in het begin al zien.. dat ontsluiting bijvoorbeeld niet goed gaat. Er is bij mij gecheckt of het in onvolkomen stuit ligt en of het niet een heel groot kindje wordt. Ik heb doula's en verloskundigen gesproken die aangeven dat het een andere variatie van normaal is.. en dat je lichaam dat kan.. maar dat je wel een team nodig hebt die het ook zien zitten. En vertrouwen in je lijf. Maar ik snap je twijfel heel goed.. het is moeilijk! Ik probeer te vertrouwen op die adviezen en wordt het een keizersnede.. dan heb ik het in ieder geval geprobeerd en heeft het kindje zelf aan kunnen geven wanneer hij/ zij er klaar voor is om te komen. Wat zegt je gevoel??

4 jaar geleden

Reactie op Nadientje34

Help de baby draaien was niet gelukt vandaag ik moet nu gaan kiezen voor ee ...
Hier hetzelfde verhaal. Alle twee de versies niet gelukt. De gynaecoloog adviseerde om de onder geplaatste link te lezen en met de volgende afspraak hebben we alle vragen kunnen stellen en een beslissing te maken. https://www.degynaecoloog.nl/onderwerpen/hoe-wil-bevallen-kind-stuitligging/ De gynaecoloog vertelde ook doordat je nu de keuze krijgt, je veel meer de risico's gaat lezen. Deze risico's zitten ook aan een hoofdbevalling alleen omdat dat 'normaal' is, denk je daar niet over na. Mijn advies: goed je gevoel volgen. Vertrouwen op je lichaam. Ook als je aan een vaginale stuitbevalling begint kan het altijd nog een keizersnede worden. En het medische personeel weet echt wel wat ze doen en zullen optijd ingrijpen.

4 jaar geleden

Reactie op Elyne

Hier hetzelfde verhaal. Alle twee de versies niet gelukt. De gynaecoloog ad ...
Dus als ik het goed begrijp ga jij de stuitbevalling ook proberen? Ja er staan vreselijke verhalen op internet.. spannende tijd zo he!!

4 jaar geleden

Reactie op ZOJ

Dus als ik het goed begrijp ga jij de stuitbevalling ook proberen? Ja er st ...
Ja, ik ga zeker proberen om eerst zo natuurlijk mogelijk te bevallen. Door alle verhalen op internet word je alleen maar bang. Deze lees ik ook niet (meer) zodat ik me kan focussen op een positieve stuitbevalling. Vind het jammer dat je vooral die bangmaak verhalen op internet vindt terwijl er ook zoveel stuitbevallingen goed gaan.

4 jaar geleden

Reactie op Elyne

Ja, ik ga zeker proberen om eerst zo natuurlijk mogelijk te bevallen. Door ...
Wat leuk om te lezen!! Succes! 🍀 You can do it💪🏻

4 jaar geleden

Reactie op Elyne

Ja, ik ga zeker proberen om eerst zo natuurlijk mogelijk te bevallen. Door ...
Succes beiden!! Even een positief bericht: mijn vriend én zijn zus zijn beiden dmv een stuitbevalling helemaal gezond ter wereld gekomen 😊

4 jaar geleden

Reactie op Jenny311

Succes beiden!! Even een positief bericht: mijn vriend én zijn zus zijn bei ...
🥰 Dankjewel voor je reactie!

4 jaar geleden

Ik heb er gelukkig niet mee te maken .. maar wil toch even delen dat ik het risico niet zou nemen omdat ik wel een voorbeeld heb .. mn schoonmoeder is destijds wel bevallen van een zoon die in stuit geboren is en heeft toch zuurstof te kort gehad en heeft nu helaas een verstandelijke beperking 😕 tis een schat hoor maar IK zou daarom nooit natuurlijke bevalling doen .. wou hè toch even delen

4 jaar geleden

Hier ook 1,5 jaar geleden een hele vlotte stuitbevalling gehad. Waren net op tijd in het ziekenhuis en 2 persweeen was ze eruit;) Succes aan allen die het gaan proberen en ik duim dat het net zo’n goede ervaring wordt als die van mij! (En mocht dat niet zo zijn dan ben je in goede handen in het ziekenhuis en wordt er op tijd geschakeld!)

4 jaar geleden

Reactie op wordmamavan2e

Ik heb er gelukkig niet mee te maken .. maar wil toch even delen dat ik het ...
Ik snap dat je deze ervaringen ook wil delen met ons. En ik ga er ook direct weer door twijfelen.. Toch vraag ik me ergens ook direct af of dit anders was geweest in hoofdligging.. want ook daar gaan natuurlijk dingen soms mis.. ik vind het lastig of de dingen die er gebeuren ook perse met stuit te maken hebben. Vooral als artsen, verloskundigen en doula's aangeven dat dit ook gewoon bevallen is.. Ik blijf het moeilijk vinden..

4 jaar geleden

Reactie op sanneML

Hier ook 1,5 jaar geleden een hele vlotte stuitbevalling gehad. Waren net o ...
Wat een fijne ervaring zeg! 🤞🏻

4 jaar geleden

Reactie op wordmamavan2e

Ik heb er gelukkig niet mee te maken .. maar wil toch even delen dat ik het ...
En misschien is dit ook al 20/30 jaar geleden... ze hebben nu natuurlijk ook meer kennis en zouden nu wellicht eerder ingrijpen?

4 jaar geleden

Toen ik bij 36 weken te horen kreeg dat onze kleine in stuit ligt, schrok ik wel even. Na 3 controles 6 weken door 3 verschillende verloskundigen bevestigd dat de baby goed lag en ik dus goede hoop had op de natuurlijke thuisbevalling, was dat even schakelen. Omdat de gynaecoloog in het ziekenhuis zag dat er voldoende ruimte in m'n bekken is, het hoofdje niet extreem groot is en de baby ook gunstig ligt (onvolkomen stuit) heb ik besloten om voor een stuitbevalling te gaan. Het idee dat er een team bij de bevalling is dat ervaring heeft met stuitbevalling geeft mij een vertrouwd gevoel. Ook het idee dat als er iets niet goed vordert (ontsluiting, persweeën, navelstreng klem of hartslag baby daalt), ze dan gelijk schakelen naar een keizersnede (wat alsnog een gentle sectio kan zijn want ze monitoren zowel mij als de baby heel goed) vind ik fijn. Het is een lastige keuze en zo persoonlijk, ik heb zoveel dingen door m'n hoofd laten spoken en zowel horror- als succesverhalen naast elkaar gelegd.. Iedere bevalling is uniek blijkt maar weer. Maar het idee dat ik nu rustig kan afwachten totdat het kindje zelf wil komen en het vertrouwen dat ik heb in m'n lichaam en het ziekenhuispersoneel zijn doorslaggevend geweest. Voor iedereen kan dit anders zijn, maak een keuze waar jij je zelf het beste bij voelt en waar je vertrouwen in hebt!!

4 jaar geleden

Reactie op Neaumz

Toen ik bij 36 weken te horen kreeg dat onze kleine in stuit ligt, schrok i ...
Ohja, ook nog een versiepoging gedaan, maar helaas lag de kleine al te ver ingedaald. Ligt nu ook vast in m'n bekken.

4 jaar geleden

Reactie op Neaumz

Ohja, ook nog een versiepoging gedaan, maar helaas lag de kleine al te ver ...
Veel succes!!🍀😘 Hier ook onvolkomen stuit en een iets onder gemiddeld gewicht kindje.. waaronder ook het hoofdje. Merk wel dat de negatieve verhalen zwaar wegen bij mij.. 4 positieve verhalen en 1 slechte er tussen en dan twijfel ik toch weer.. hoe ga jij hier mee om? Het ziekenhuis waar ik naar toe ga, doen het regelmatig vertellen ze.. en het is 50/50 of t keizersnede wordt..