33 Reacties
2 jaar geleden
Reactie op Mx3
Sowieso als je je kind tweetalig opvoed, is het zo dat je kind sowieso in e ...
Dit zal voor veel kindjes misschien zo zijn, maar mijn zoontje is ook tweetalig en die kletst de oren van je kop. En het klopt nog allemaal ook wat hij zegt.
Hij kan ook al zoveel moeilijk woorden waar ik me iedere keer weer over verbaas, bijvoorbeeld straaljager, bulldozer, koelkast en medicijn. Sinds kort zegt hij ook "nog een keer".
2 jaar geleden
Reactie op MariaF5
Dit zal voor veel kindjes misschien zo zijn, maar mijn zoontje is ook tweet ...
Het gaat ook niet om woorden. 😁Het gaat straks om hoe machtig ze de taal zijn. Dus zinsopbouw, grammatica, spelling, etc. En uiteraard zal ook dat bij de een minder van toepassing zijn dan bij de ander.
2 jaar geleden
Hier zegt mijn tweeling zo goed als niks, ook papa en mama niet en ook nog nooit gezegd tegen ons. Ze snappen wel enorm veel. Door te wijzen en geluiden te maken, maken ze zich verstaanbaar.
Er wordt dan gezegd: elk kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier maar dat vindt ik ook wel lastig te accepteren dat ze nog niks zeggen ☹️
één jaar geleden
Hoi mama’s, hoe is bij jullie de taalontwikkeling nu? Mijn dochter is nu 2 en vind het toch nog wel te weinig wat ze zegt. Merk wel dat er wat nieuwe woordjes bijkomen. Sommige woorden spreekt ze alleen nog niet goed uit. Ik heb het er bij het consultatiebureau over gehad en het gemiddelde zegt dat ze nu 2 woordjes achter elkaar horen te plakken. Dus bijvoorbeeld: dag mama of auto papa. Consultatiebureau gaf aan dat ik het nog een paar maanden de tijd moet geven en anders zou kunnen overwegen om haar naar een peuterspeelzaal te brengen. Dit kan pas met 2,5. Of vaker naar het KDV. Ze gaat nu 1 volle dag. Veel oefenen doen we al. Logopedie is eigenlijk pas vanaf 3 jaar. Ben benieuwd hoe het nu bij jullie gaat
één jaar geleden
Die van mij is van 26 november. En wij komen niet verder dan 5 a 10 woorden. En dan reken ik nog woorden goed die een ander waarschijnlijk niet verstaat. En ik begreep ook dat ik me hier nog helemaal niet druk over hoef te maken. Fysiek doet ze het hartstikke goed en ook met andere kindjes prima, maar niet alles kan tegelijkertijd
één jaar geleden
Reactie op labelle
Mijn dochter kan goed praten, maakt soms al vier woord zinnen. Hoeveel woor ...
Hier ook een hele goede praatster, spreekt al een tijdje hele zinnen van soms wel 5-6 woorden (‘mama, mag ik nog meer water?’ Of ‘mama heeft ook blauwe ogen’). Ze spreekt ook moeiteloos de moeilijkste woorden uit en onthoudt ze ook heel snel. Lopen daarentegen doet ze nu pas twee weken los… Dus hier heeft ze ook eerst alle energie op het praten gericht, ik was als kind exact hetzelfde! Ieder kind zijn eigen tempo!