Het ging weer een tijdje goed maar sinds week 28 zit het weer muurvast bij mij. Ik had eerder in mijn zwangerschap al een klysma gehad maar ik wil dit liever niet te vaak doen. (Dit hielp overigens wel). Zakjes werken bij mij niet en ik probeer echt vezelrijk te eten en goed te drinken, maar dit lukt niet altijd ivm misselijkheid en te snel vol zitten. Heeft iemand een gouden tip om de stoelgang toch wat beter op gang te krijgen? Het doet zo’n pijn en heb nu steeds “konijnen keutels”. 🥴
Gedroogde pruimen! Niet zo lekker maar het werkt bij mij heeeeel goed. Eet één keer in de zoveel dagen zo'n zakje van de Appie Heijn leeg en dan komt alles weer even lekker los! 🎉
Passiefruit werkt fantastisch!! En verder pruimen, kiwi's en lijnzaad door de yoghurt. Daarentegen echt geen bananen eten, want die verstoppen alleen maar.. toevallig deze week 2 gegeten en dan is het weer een ramp.
De zakjes hielpen bij mij ook niet echt en ik eet ook flink vezelrijk, maar wat mij deze zwangerschap echt goed helpt, zijn psylliumvezels. Is volgens mij echt gewoon een pot vol met vezels. Moet je met water mengen en 1x per dag drinken. Het is ontzettend smerig, maar als ik dat dagelijks neem, gaat het goed bij mij. Heb het gewoon bij de Kruidvat vandaan.
Hoeveel water drink je per dag? Niet vergeten genoeg te drinken. Ik merk bij mezelf na een paar dagen als ik te lui ben geweest en de 1,5 liter water niet heb gehaald. 1,5 - 2 liter per dag is de richtlijn (2l wel incl thee, sapje, melk enzo)
Vooral veel groente eten. Gewoon rauw zoals komkommer en wortel, paprika noem het maar op. Je krijgt alles binnen en je raaktver niet vol van. Water genoeg drinken 2l per dag. Ook ik krijg de twee liter niet elke dag op. Maar heb de dag na goed last van.
Hier ook sinds het begin van het derde trimester aan een vrij hoge dosering darm medicatie gekregen van de huisarts. Daarnaast eet ik elke lunch roggebrood. Dat lijkt wel wat te helpen.
Door alle vezels zit het bij mij JUIST muur vast. Ik gebruik macrogrol zakjes (zonder vezels) en dat werkt prima. 1 zakje voor het slapen gaan.
Je moet het wel even de tijd geven voor dit werkt. Als je echt helemaal verstopt zit, kun je er de eerste dag 4/5 nemen. Dit op advies van mijn huisarts.